מתוך התערוכה "דרך נחל ראיתי עולם" (צילום: אודין שדמי)
מתוך התערוכה "דרך נחל ראיתי עולם" (צילום: אודין שדמי)

נחל גיבורים במרכז תערוכה חדשה במוזיאון העיר חיפה

במסגרת פרויקט "החממה לאמנות מקום" ובמטרה לעורר מודעות לשמירת הטבע: אמנית ההקרנות אודין שדמי מציגה תערוכת video mapping בשם "דרך נחל ראיתי עולם" העוסקת בנחל גיבורים

פורסם בתאריך: 14.4.24 17:50

ביום חמישי הקרוב (18 באפריל) תיפתח במוזיאון העיר חיפה תערוכה חדשה, הנושאת את השם "דרך נחל ראיתי עולם". מדובר בתערוכת יחיד של אמנית ההקרנות החיפאית אודין שדמי, שמציגה את נחל גיבורים בחיפה על מורכבויותיו השונות באמצעות video mapping (הקרנת מיפוי) בחלל התערוכה. את התערוכה אצרה יפעת אשכנזי.

שדמי, מעצבת גרפית בהכשרתה, עבדה בעולם ההייטק, אך הדאגה לטבע שסביבנו ולנזק שבני האדם גורמים לו הביאו אותה לצאת מאזור הנוחות ולפעול לשינוי המצב. היא חברה לקבוצות אקטיביסטים חיפאיות, שמטרתן לעורר מודעות ועשייה בנושא שמירת הטבע. בעקבות החיבור שלה לקבוצות אלה, החליטה להתמקד בנחל גיבורים.

מתוך התערוכה "דרך נחל ראיתי עולם" (צילום: אודין שדמי)

מתוך התערוכה "דרך נחל ראיתי עולם" (צילום: אודין שדמי)

שדמי: "במשך שנים אני נוסעת בדרך נחל גיבורים, אבל אף פעם לא הבנתי איפה הנחל. בעיניי, נחל גיבורים מייצג את המפגש בין האדם לבין הטבע, והוא אפילו מיקרו קוסמוס למפגשים של טבע ובינוי במקומות רבים בארץ. הקִדמה שהשקענו בה כל כך הרבה מאמצים עוקפת אותנו ומשאירה לנו רק שאריות קטנות של טבע אותנטי. זה לא חייב להיות ככה, אפשר גם לבנות וגם להשאיר מקום לטבע".

תוואי הנחל עובר למרגלות הגרנד קניון שנחנך ב-1999, מתחת למחלפים הגדולים והסבוכים של מנהרות הכרמל שנחנכו ב-2010, וכן מתחת לכביש נחל גיבורים שנחנך ב-2013. כך נוצר פער חזותי בולט ביותר בין הטבעי לבין המלאכותי והבנוי – בין המים הזורמים, הצמחים והסלעים ובין מבני הבטון, האספלט וגדרות הברזל. לאזורים אלו הזמינה שדמי קבוצת צלמים מקצועיים וחובבים, שנפגשה מספר פעמים. יחד הם הלכו בנחל, צילמו, דיברו, חקרו וחוו את המקום. את התוצרים והמחשבות שלה ושל הקבוצה עיבדה שדמי לעבודת Video Mapping.

 

 

יפעת אשכנזי, אוצרת מוזיאון העיר חיפה: "באמצעות טכניקה זו, המשלבת מספר מקרנים שמתואמים ביניהם, נוצרת הקרנה מקבילה על קירות, מבנים, חפצים ועוד. בדרך זו עצמים דוממים מתעוררים לחיים והופכים למשטחי תצוגה. לבחירה במדיום זה יש גם משמעות אקולוגית, שכן המחיר הסביבתי של עבודות הקרנה הוא קטן מאוד ואינו מותיר 'פסולת' כלשהי. גם האלמנטים שהוצבו בחלל התערוכה מוחזרו והותאמו במיוחד לה".

תערוכתה של אודין שדמי ומהלך הפעולה שהובילה עם קבוצת תושבי העיר היא תוצר של תוכנית "החממה לאמנות מקום" – פרויקט דגל של מוזיאוני חיפה. במסגרת הפרויקט נבחרת מדי שנה קבוצת אמנים, העובדת על פרויקט אמנותי יחד עם הקהילה בחיפה. "החממה" של מוזיאוני חיפה עוסקת בעיקר בחיזוק הקשר בין קהילות שונות באזור חיפה למוסדות האמנות – המוזיאונים. תוצרי החממה מוצגים לקהל בתערוכה מסכמת ב"החממה לאמנות מקום" ובמוזיאונים נוספים של מוזיאוני חיפה. בימים אלה יוצא לדרך פרויקט החממה הרביעי של מוזיאוני חיפה.

מתוך התערוכה "דרך נחל ראיתי עולם" (צילום: אודין שדמי)

מתוך התערוכה "דרך נחל ראיתי עולם" (צילום: אודין שדמי)

עוז זלוף, אוצר "החממה לאמנות מקום": "החממה מניעה פעולות תהליכיות בשכונות ובקהילות ברחבי מטרופולין חיפה, המעצימות את האפקט החברתי של פעולת האמנות והצורך בה בקרב הציבור. האמנים שנבחרים בידי ועדה מקצועית זוכים לליווי אוצרותי צמוד, וכן הכשרה רעיונית ומעשית לפעולה אמנותית במרחב הקהילתי. המשתתפים מקרב הקהילה לוקחים חלק מהותי בתהליך האמנותי, ומביאים איתם ידע מניסיון אישי על אודות המרחב בו הפרויקט מתרחש".

אשכנזי מסכמת: "תערוכה זו מבקשת להכניס את המבקרים לתוך העולם שהתגלה לאודין ולקבוצה שעבדה עימה בנחל גיבורים –  עולם שמגלם בתוכו שאלות קריטיות על עתיד כולנו".

 

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר