עפיפוני הקרפיון בפאטיו של מוזיאון טיקוטין (צילום: מוזיאוני חיפה)
עפיפוני הקרפיון בפאטיו של מוזיאון טיקוטין (צילום: מוזיאוני חיפה)

איך הגיעו 120 קרפיונים למוזיאון לאמנות יפנית?

מוזיאון טיקוטין מציין את חג הילדים היפני בתערוכה של כ-120 עפיפוני קרפיון שעיצבו סטודנטים מבית הספר לעיצוב באוניברסיטת חיפה. האירוע יפתח את פסטיבל הקרפיונאדה, שבמהלכו יתקיימו סדנאות והפעלות לכל המשפחה בשבתות לאורך חודש מאי

פורסם בתאריך: 3.5.24 08:10

מוזיאון טיקוטין לאמנות יפנית יציין היום (שישי) את חג הילדים היפני בתערוכה של כ-120 עפיפוני קרפיון שעיצבו סטודנטים מבית הספר לעיצוב באוניברסיטת חיפה. התערוכה שתיערך בחצר המוזיאון תפתח את פסטיבל הקרפיונאדה, שבמסגרתו יתקיימו סדנאות והפעלות לכל המשפחה בשבתות לאורך חודש מאי. בין הפעילויות המתוכננות, קישוט עפיפוני קוי, יצירה בהדפסים יפנים והכנת כובע סמוראי באוריגמי.

חג הילדים (במקור – חג הבנים) מצוין ביפן בכל שנה ב-5 במאי. כחלק מהחגיגה נהוג להניף על גגות הבתים ומעל לנהרות שרוולי רוח בדמות דג הקרפיון הנקראים קוינובורי (קוי – דג; נובורי – באנר או דגל). בתרבויות הסינית והיפנית מסמל דג הקרפיון אומץ וחוזק בזכות יכולתו להאריך ימים ולקפוץ נגד זרם מי מפלים. שם טמון מקור המנהג, שבו מבקשת כל משפחה בריאות וחוסן לילדיה, כמו שיש לדגי הקרפיון בטבע.

 

עפיפוני הקרפיון בפאטיו של מוזיאון טיקוטין (צילום: מוזיאוני חיפה)

עפיפוני קוי במוזיאין טיקוטין, במסגרת חג הילדים היפני (צילום: מוזיאוני חיפה)

 

 

באנרים היו בין האביזרים שבהם השתמשו סמוראים בשדה הקרב. הם נהגו ללבוש שריון טקסי, להתחמש בחרבות ובחצים ולהניף באנרים בשלל צבעים וצורות, שחלקם עוטרו בדימויי דג הקרפיון. בתקופת אדו (1868-1603, תחילת העת המודרנית בהיסטוריה של יפן; נ"א) הפכו הבאנרים לדגלי קרפיון מכיוון שמאפייני הדג – אומץ וחוזק – הן התכונות הנדרשות ללוחמים. משפחות הפכו זאת למנהג ותלו את הבאנרים על גג הבית לכבוד בניהן.

אוצרת מוזיאון טיקוטין אתי גלס גיסיס הסבירה כי "בחג הילדים ביפן נהוג להציג דמויות של סמוראים וכלי לחימה בתוך הבית ואת הקוינובורי בחוץ, וכך עשינו גם כאן במוזיאון. בפטיו של המוזיאון מוצגים כעת יותר מ-100 שרוולי רוח של דגים שעוצבו בידי סטודנטים מהחוג לעיצוב גרפי באוניברסיטה. הסטודנטים קיבלו רק את תבנית הדג והתבקשו לאייר אותה לפי הנושא ׳ישראל-יפן׳. ספר דיגיטלי של הדגמים, יוצריהם והסיפור המסתתר מאחורי כל אחד מהם יוצג על מרקע".

ראש החוג לעיצוב גרפי בבית הספר לעיצוב של האוניברסיטה ד"ר אונה שגב אמרה: “אני שמחה ומברכת על שיתוף הפעולה הזה. מדובר בשיתוף פעולה ראשון של החוג שלנו עם מוזיאוני חיפה, המבשר על חיזוק הקשר בינינו לבין מוסדות התרבות המובילים בעיר. זוהי הזדמנות ייחודית לחגוג עולם חזותי עשיר, המגשר בין תרבויות שונות בדימוי, בצורה ובצבע“.

לפרטים ולרכישת כרטיסים לחצו כאן.

הפסטיבל ייפתח בתערוכת העפיפונים היום (שישי) בשעות 14:00-10:00. מוזיאון טיקוטין לאמנות יפנית, שדרות הנשיא 89.

 

עפיפוני הקרפיון במוזיאון טיקוטין שעיצבו סטודנטים מבית הספר לעיצוב באוניברסיטה (צילום: מוזיאוני חיפה)

עפיפוני הקרפיון שעיצבו סטודנטים מבית הספר לעיצוב באוניברסיטת חיפה (צילום: מוזיאוני חיפה)

 

תגובות

אין תגובות

אולי יעניין אותך גם

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר