החממה לאמנות מקום, מוזיאוני חיפה (צילום: ג'ני כצנר)
החממה לאמנות מקום, מוזיאוני חיפה (צילום: ג'ני כצנר)

מפונים משלומי ויחסי יהודים-ערבים: פרויקט החממה יוצא לדרך

שבעה אמנים נבחרו להשתתף במיזם החממה לאמנות מקום של חברת מוזיאוני חיפה בשנתו הרביעית, שבמסגרתו יעבדו עם קהילות מקומיות על הסוגיות הבוערות בחברה הישראלית

פורסם בתאריך: 7.5.24 12:32

פרויקט החממה לאמנות מקום של חברת מוזיאוני חיפה יוצא לדרך בפעם הרביעית. במסגרת הפרויקט נבחרו השנה שבעה אמנים מתוך כמאה שהגישו את מועמדותם. הם יעבדו עם קהילות מקומיות בחיפה והסביבה, על הנושאים המשמעותיים והכואבים בחברה הישראלית. בין הקהילות הנבחרות, מפונים משלומי שגרים בעיר, יוצאי אתר הקרוואנים שעלו מבריה"מ ועולות מאתיופיה.

האמנים שנבחרו להשתתף בתוכנית יפיקו יצירות בקשרי גומלין עם הקהילה והסביבה החברתית. אלה יהיו יצירות חדשות המבוססות על דיאלוג עם הקהילה ונוכחות בה. האמנים יזכו לליווי אישי המותאם להתפתחותם המקצועית – השתתפות בתוכנית הכשרה ייחודית, מפגשי אימון עם מנטורים משדה האמנות הישראלית, ליווי אוצרותי והפקתי, מערך שיווקי ליצירה ומלגות מטעם מרכז אדמונד דה רוטשילד ושותפות חיפה-בוסטון – ולבסוף יעלו תערוכה מסכמת. אוצר התוכנית הוא עוז זלוף, שיעבוד לצד הרכזת היא עדי לם ומנהלת הפרויקט עדינה פרלמן ורדי, שמשמשת מנהלת החינוך של מוזיאוני חיפה.

"אני שמח וגאה באמנים שנבחרו ובטוח שהם יצליחו ליצור תערוכות מרשימות ומעניינות", אומר זלוף, "השנה הרגשנו צורך ודחיפות לעסוק בסוגיות בוערות בחברה הישראלית, ולכן בחרנו פרויקטים שיגעו בנושאים מעניינים ומורכבים, כדוגמת קהילת המפונים, קהילות מודרות בחברה, יחסי יהודים-ערבים, דווקא לאור המלחמה, זכויות עובדים ועוד. החממה לאמנות מקום היא מרחב מוזיאלי לאמנות שהדיאלוג והדינמיקה האנושית היא המרכז המכונן שלה. אנחנו בעצם נותנים מקום ומשמעות לאמנות שנוצרת תוך תהליך עם קהילה ובתוך מרקם של יחסים, מה שלדעתי הופך את האמנות לחיונית ומרגשת יותר".

 

החממה לאמנות מקום, מוזיאוני חיפה (צילום: ג'ני כצנר)

החממה לאמנות מקום, מוזיאוני חיפה (צילום: ג'ני כצנר)

 

 

האמנים שישתתפו בתוכנית:

מיכל לפיד היא בת היישוב שלומי, אשר תושביו פונו מבתיהם בתחילת המלחמה ורבים מהם עדיין מתגוררים בבתי מלון. מיכל תעבוד עם קהילת המפונים ליצירת תערוכה רב-מדיומלית, שבבסיסה עומדת חוויית הפליטות של תושבי שלומי בארצם.

לילא עבד אלרזאק, אמנית תושבת חיפה, מבקשת לגעת בנושא מורכב סביב דפוסי אשמה בקרב מיעוטים ובעיקר בחברה הערבית. העיסוק בנושא נובע מהסיפור האישי שלה שנוגע בשפה כמגדירה זהות, כמי שדוברת עברית ואנגלית באופן שוטף, דבר שמעלה אצלה תחושות של חריגות ובושה.

טל געש תעבוד עם קבוצת סטודנטים שנפגשת באופן קבוע בכיכר פריז. במסגרת הפרויקט הם ייצאו לסיורי האזנה והקלטה בכיכר שיהוו חומר סאונד שאיתו היא תעבוד בגיבוש התערוכה.

יונתן עומר מזרחי יעבוד עובדי מפעלי בז"ן על יצירת תוצרים אמנותיים שיעסקו בדילמה הכלכלית והאתית של סגירת המפעלים אל מול הסכנה הנובעת מקיומם וממיקומם.

נאני ברוק תעלה הצגת תיאטרון בהשתתפות נשים עולות מארצות שונות: בריה"מ לשעבר, אתיופיה ועוד. נאני מדגישה את חוויית "הזרות המשותפת" ואת ההגירה כנקודת מוצא המחברת בין הנשים.

פאינה גאוגייש פייגין עלתה לארץ בשנות התשעים המוקדמות ושוכנה יחד עם משפחתה באתר הקרוואנים בעיר. היא תעבוד עם קהילת יוצאי אתרי הקרוואנים ליצירת אכיון שיתופי עם זיקה אמנותית.

האני חטיב מתגורר בכפר הדרוזי יאנוח-ג׳ת בגליל המערבי. במסגרת הפרויקט הוא חטיב קבוצה של תלמידי תיכון מהכפר שלו ומכפר ורדים את מלאכת הכנת הסבונים משמן זית בדרך המסורתית. בנוסף, יעביר חטיב סדנאות יצירת סבונים לתושבי חיפה. בסופו של התהליך, הסבונים ישמשו את האני ליצירת מיצב פיסולי.

 

החממה לאמנות מקום, מוזיאוני חיפה (צילום: לנה גומון)

החממה לאמנות מקום, מוזיאוני חיפה (צילום: לנה גומון)

 

מנכ"ל חברת מוזיאוני חיפה יותם יקיר: "החממה לאמנות מקום בשנתה הרביעית הפכה כבר לתוכנית דגל של מוזיאוני חיפה, שמביאה לתרבות בעיר יצירה מרשימה ונדירה של אמנים עם ובתוך קהילות העיר. אני מודה מעומק הלב לשותפים שלנו במרכז אדמונד דה רוטשילד ובשותפות חיפה-בוסטון, שמאפשרים את קיום החממה בזכות תמיכתם הנדיבה".

מנהלת מרכז אדמונד דה רוטשילד איריס ניצני אביבי: "אנו גאים להיות שותפים במיזם חשוב זה. מרכז אדמונד דה רוטשילד מסייע ליוצרים ויוצרות, החל מראשית דרכם המקצועית, על ידי הענקת כלים מקצועיים וליווי אישי. שיתוף הפעולה עם מוזיאוני חיפה מהווה הזדמנות מצוינת עבור האמנים לעבוד עם קהילות מקומיות ולהתמודד עם סוגיות חברתיות משמעותיות. אני בטוחה שהנושאים שנבחרו יהוו השראה ליצירת עבודות מעניינות ומעוררות מחשבה, אשר יתרמו רבות לשיח האמנותי והחברתי בישראל".

 

החממה לאמנות מקום, מוזיאוני חיפה (צילום: חמודי גנאם)

החממה לאמנות מקום, מוזיאוני חיפה (צילום: חמודי גנאם)

 

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר