פסטיבל חיפה להיסטוריה קווירית ב-2023 (צילום: פרויקט ההיסטוריה הגאה החיפאית)
פסטיבל חיפה להיסטוריה קווירית ב-2023 (צילום: פרויקט ההיסטוריה הגאה החיפאית)

פסטיבל חיפה החמישי להיסטוריה קווירית יוצא לדרך

פסטיבל חיפה להיסטוריה קווירית כבר הפך למסורת. הוא יימשך שבועיים ויכלול מגוון של פעילויות ברחבי העיר, ובהן הרצאות, מסיבות, פאנלים, סיור מודרך ותערוכה. הפסטיבל ייפתח בהקרנת הסרט "הרפתקאותיה של פריסילה, מלכת המדבר" בליווי הופעות של מלכות הדראג המובילות בישראל

פורסם בתאריך: 15.5.24 10:57

פסטיבל חיפה להיסטוריה קווירית שמתקיים זו השנה החמישית ייפתח מחר (חמישי) ויימשך שבועיים. הפסטיבל יכלול מגוון של פעילויות ברחבי העיר, ובהן הקרנות סרטים, הרצאות, מסיבות, תערוכה, סיור ומופע דראג. הפסטיבל ייפתח בהקרנה בסינמטק של הסרט המיתולוגי "הרפתקאותיה של פריסילה, מלכת המדבר" אשר חוגג 30 שנה ליציאתו לאקרנים. את ההקרנה ילוו הופעות חיות של מלכות הדראג מיס לילה קרי, זוהרה פלטינום וקריסטינה פוקס.

את תולדות הקהילה הגאה לא מלמדים בבתי הספר וקשה ללמוד על אודותיה גם מספרי ההיסטוריה. לכן, במקומות רבים בעולם נהוג לציין את חודש ההיסטוריה הלהט"בית באירועים שונים שחושפים את הציבור לסיפורים גאים בלתי מוכרים מהעבר. בישראל, על אף התעניינות הולכת וגוברת בהיסטוריה להט"בית, מסורת זאת מצוינת בינתיים רק בחיפה.

פסטיבל חיפה להיסטוריה קווירית הוא יוזמה של חבורת צעירים חיפאים הפועלת זה תשע שנים תחת השם "פרויקט ההיסטוריה הגאה החיפאית" במטרה לתעד ולחקור את תולדותיה של הקהילה הלהט"בית בעיר. ”הפרויקט נולד מתוך רצון לתת לקהילה שלנו שורשים", אומר דותן ברום, חבר צוות הפרויקט ומיוזמי הפסטיבל, "מאז הקמת הצוות ערכנו יותר מ-20 ריאיונות עם ותיקי הקהילה החיפאית, הקמנו ארכיון מרשים, ערכנו אירועים פתוחים לקהל, הרצינו בארץ ובחו"ל והצגנו במוזיאון העיר את התערוכה המוזיאלית הראשונה בארץ שעסקה בהיסטוריה של הקהילה הגאה".

 

אירוע הפתיחה של הפסטיבל (מתוך דף הפייסבוק של פרויקט ההיסטוריה הגאה החיפאית)

אירוע הפתיחה של הפסטיבל (מתוך דף הפייסבוק של פרויקט ההיסטוריה הגאה החיפאית)

 

 

את הפסטיבל ייסדו חברי הצוות בשנת 2018, "מתוך רצון לתת במה להיסטוריה מסוג זה – לא רק בחיפה אלא גם בישראל ובעולם", אומר ברום, "הפסטיבל השנה מתקיים בתקופה קשה מאוד לכל תושבי הארץ, ובתוכם גם לקהילה הגאה שממשיכה לחוות הקצנה באלימות ובהדרה המופנות כלפיה. אנחנו מקוות שהפסטיבל ייתן קצת אוויר למי שזקוקים לכך, ובחלק מהאירועים יהווה גם הזדמנות לשוחח על המציאות בישראל 2024 מזווית קווירית ובכלל".

 

אירוע הפתיחה של הפסטיבל בשנה שעברה (צילום: פרויקט ההיסטוריה הגאה החיפאית)

אירוע הפתיחה של הפסטיבל בשנה שעברה (צילום: פרויקט ההיסטוריה הגאה החיפאית)

 

במסגרת הפסטיבל יתקיימו שני אירועים ספרותיים – אירוע לציון 30 שנה למותו של חזי לסקלי, מהמשוררים החשובים ביותר במורשת הקווירית בספרות העברית, ושיחה בין דורית על שירה לסבית בין המשוררות שז ואורית פוטשניק. נוסף על כך תיפתח התערוכה "ראי ערך" בגלריה בית הגפן, שבה אמנים ואמניות הגיבו לחומרי ארכיון ולפרקים מההיסטוריה הקווירית.

בפסטיבל ייערכו גם אירוע המוקדש לתולדות ההומוסקסואליות בתרבות הערבית (בשיתוף בית אל-מִים – מרכז לקידום זכויות הקהילה הגאה הערבית), הקלטת פרק לייב של ההסכת "תולדות המיניות", פאנל בינלאומי על ארכיונים קוויריים תחת פופוליזם ימני (בשיתוף עם ארכיונים מהונגריה ומפולין), ציון יום הולדתו ה-70 של עמוס גוטמן עם הקרנת הסרט "נגוע" וקטעים מסרט דוקומנטרי שנעשה עליו ויוקרן בקרוב בפסטיבלים בארץ ובעולם, שתי מסיבות, פאנל סביב חיי הלילה הגאים בחיפה בעבר ובהווה, סיור מודרך בעקבות תולדות הקהילה הגאה בעיר ויום העיון השנתי בהיסטוריה קווירית, ובו הרצאות מחזית המחקר בתחום בישראל.

 

תוכניית פסטיבל חיפה החמישי להיסטוריה קווירית

תוכניית פסטיבל חיפה החמישי להיסטוריה קווירית

 

תגובות

אין תגובות

אולי יעניין אותך גם

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר