מתוך התערוכה "צל עץ תמר". הרמן שטרוק, חיפה, 1935
מתוך התערוכה "צל עץ תמר". הרמן שטרוק, חיפה, 1935

איך נראתה חיפה לפני 100 שנה? תערוכה חדשה מגלה

מוזיאוני חיפה יציינו מאה שנה להקמת בית הרמן שטרוק, מגדולי אמני ההדפס היהודים, בתערוכה קבוצתית חדשה שתיפתח בסוף החודש במוזיאון שבביתו. יוצגו בה עבודות הדפס של שישה אמנים המגיבים למבט של שטרוק על הנוף החיפאי המתועד ביצירתו

פורסם בתאריך: 17.5.24 12:48

מוזיאוני חיפה יציינו 100 שנה להקמת בית הרמן שטרוק, מגדולי אמני ההדפס היהודים, בתערוכה קבוצתית חדשה שתיפתח ביום חמישי, 30 במאי, ותוצג עד לתחילת השנה הבאה. בתערוכה שנושאת את השם "צל עץ תמר" יוצגו עבודות הדפס של שישה אמנים המגיבים למבט של שטרוק על הנוף החיפאי, דרך ההתבוננות האישית שלהם ובאמצעות טכניקות הדפס מגוונות. העבודות החדשות יוצגו לצד עבודותיו של שטרוק עצמו, שתיעד בהן את הנוף החיפאי לפני 100 שנה.

את התערוכה אוצרות ביחד רות אופנהיים ודנה ניצני, בשיתוף פעולה בין מוזיאוני חיפה לאגף התרבות בעיריית חיפה ובליווי אוצרותי של ד"ר קובי בן-מאיר.

"שטרוק נחשב לאחד מאמני ההדפס החשובים של המאה ה-20", אומרת ניצני, רכזת ניהול ופיתוח במוזיאון הרמן שטרוק, "היה לו ידע נרחב בטכניקות הדפס שונות ומגוונות. במשך שנות פעילותו כאמן הוא בחר להתמקד בשני נושאים עיקריים – דיוקנאות ונופים. באוסף המוזיאון כלולות עבודות רבות שלו המתעדות את חיפה לפני 100 שנים. בחלק ניכר מהן בולטים המאפיינים של צמצום הפרטים והריקוּת של הנוף. אין לדעת אם אכן כך נראו הדברים או שמא שטרוק בחר זאת בקפידה ובמכוון. הדקלים, המופיעים באופן חוזר ונשנה בהדפסיו מעניקים לעבודות העדינות גוון אקזוטי. ניכרת בהן ההתבוננות של הזר האירופי על מרחב החוף הים תיכוני".

 

מתוך התערוכה צל עץ תמר. הרמן שטרוק, ליד תחנת כרמל בחיפה, 1937

מתוך התערוכה "צל עץ תמר". הרמן שטרוק, "ליד תחנת כרמל בחיפה", 1937

 

ששת האמנים שיציגו בתערוכה הם ניבי אלרואי, עינת אמיר, טליה בן אבו, מור רימר, איילה נצר ופריד אבו שקרה. "הם הוזמנו להתבונן בעבודות ההדפס של שטרוק העוסקות בנוף החיפאי וליצור עבודות חדשות המציגות דרך התבוננות חדשה בעבודות הוותיקות, וכן יצירות המתארות את הנוף העכשווי של חיפה", אומרת אופנהיים, "נקודות המבט האמנותיות שלהם מתבססות על ריקוּת הנוף של שטרוק, נאחזות בתיאורי הדקלים ומייצרות מבט חדש המגשר על פער השנים. העבודות בתערוכה מציעות פרשנויות שונות בנות זמננו לנוף החיפאי ומתבססות על טכניקות עבודה עכשוויות, המאתגרות את טכניקות הדפוס השונות".

 

מתוך התערוכה. מור רימר, צללים בגן האם

מור רימר, "צללים בגן האם"

 

 

הרמן שטרוק נולד בברלין בשנת 1876, גדל בבית חרדי ושמר מצוות במשך כל חייו. בשנת 1923 הוא עלה לארץ ובנה את ביתו בשכונת הדר בחיפה, שם חי ולימד עד לפטירתו בשנת 1944. המוזיאון, אשר פועל בביתו משנת 2013, מוקדש למלאכת ההדפס בכלל וליצירתו של שטרוק בפרט.

 

עינת אמיר, עיר גנים (צילום: יבגני אידל)

עינת אמיר, "עיר גנים" (צילום: יבגני אידל)

 

מנכ"ל מוזיאוני חיפה יותם יקיר: "באמצעות התערוכה המיוחדת הזו אנו מצדיעים להרמן שטרוק, אמן דגול, ולבית שבו הוא חי ויצר. בשנים האחרונות היה לנו חשוב ליצור קונספט חדש למוזיאון, וכיום הוא מהמקומות המובילים בארץ לקיום קורסים וסדנאות ללימוד ולהתנסות בטכניקות הדפס שונות – תחום שצובר תאוצה ומעורר עניין רב. כמו כן, חשובה לנו האינטראקציה עם תושבי השכונה החרדית שבה ממוקם המוזיאון, ואנו מזמינים אותם להשתתף בפעילויות ובסדנאות וליצור ברוח אמנותו של שטרוק, שגם היה יהודי מאמין ושומר מצוות".

מוזיאון הרמן שטרוק, ארלוזורוב 23. שעות פתיחה: ימים ראשון, שלישי, רביעי ושבת, 16:00-10:00, חמישי, 18:00-10:00, שישי, 14:00-10:00. המוזיאון פתוח לקהל ללא תשלום. תאריך נעילת התערוכה: 31 בינואר 2025.

 

מתוך התערוכה. פריד אבו שקרה, קו התפר (צילום: ג'ני כצנר)

פריד אבו שקרה, "קו התפר" (צילום: ג'ני כצנר)

 

ניבי אלרואי, שלוחות צדדיות של הזמן

ניבי אלרואי, "שלוחות צדדיות של הזמן"

 

אילה נצר, עצים

אילה נצר, "עצים"

 

תגובות

תגובה אחת
תגובה אחת

אולי יעניין אותך גם

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר