אוניית צים פורקת מטען במסוף הדלק בנמל חיפה (צילום פוטו קוגל, אוסף חיפה, ד"ר ירמיהו (ירי) ושושנה רימון)
אוניית צים פורקת מטען במסוף הדלק בנמל חיפה (צילום פוטו קוגל, אוסף חיפה, ד"ר ירמיהו (ירי) ושושנה רימון)

אוניות השילומים: 70 שנה להסכם ששינה את הספנות בארץ

בשבוע הבא יתקיים במוזיאון הימי בחיפה יום עיון תחת הכותרת "דם. כסף. אוניות", שיעסוק בהסכם השילומים עם גרמניה כמנוע צמיחה מרכזי של צי הסוחר הישראלי. לרגל 70 שנה למימוש ההסכם בתחום הספנות, תחנך במוזיאון תצוגה חדשה שתספר את סיפורן של אוניות השילומים

פורסם בתאריך: 3.6.24 13:23

ביום ראשון יתקיים במוזיאון הימי הלאומי יום עיון תחת הכותרת "דם. כסף. אוניות", שיעסוק בהסכם השילומים עם גרמניה כמנוע צמיחה מרכזי של צי הסוחר הישראלי. לרגל 70 שנה למימוש ההסכם בתחום הספנות תיחנך במוזיאון תצוגה חדשה בתערוכת הקבע המתחדשת של הספנות הישראלית, שתספר את סיפורן של אוניות השילומים.

בינואר 1952 סערו הרוחות במדינת ישראל הצעירה. על הפרק עמדה השאלה אם להיכנס למשא ומתן עם גרמניה המערבית בנוגע להסכם השילומים שנועד לפצות את המדינה בעקבות קליטתם של כחצי מיליון ניצולי שואה ולהשיב מעט מהרכוש היהודי שאבד בשנות השלטון הנאצי. לאחר עימות יצרי בין המצדדים למתנגדים אושר ההסכם בכנסת ברוב של 61 קולות ונחתם ב-10 בספטמבר 1952.

לכספי השילומים היתה חשיבות רבה בהתפתחות הכלכלה הישראלית, והם תרמו באופן מכריע להתפתחותו של צי הסוחר הישראלי. חלק ניכר מכספי השילומים – כ-17 אחוז – שימש להזמנת 49 אוניות חדשות. לצד רכישת האוניות חל גם גידול במספר המועסקים בספנות ובהיקף הסחורות שהגיעו לארץ בספינות ישראליות, וכן נרכשו ספינות דיג ונבנו בארץ אוניות נוספות מחומרים שנרכשו בכספי ההסכם. גם הנמלים עברו התייעלות משמעותית, ותפוקתם גדלה תודות לרכישת מנופים, עגורנים ומבדוק צף.

 

דגם האונייה א/ק ציון - אוניית הנוסעים השנייה של צים במסגרת הסכם השילומים (צילום: ג'ני כצנר, המוזיאון הימי הלאומי)

דגם האוניה "א/ק ציון" – אוניית הנוסעים השנייה של צים במסגרת הסכם השילומים (צילום: ג'ני כצנר, המוזיאון הימי הלאומי)

 

 

אוניות השילומים נרכשו ברובן על ידי חברת צים, שהוקמה ב-1945 כחברת השיט הלאומית של ישראל. צים התחדשה ב-37 אוניות חדישות ששימשו להובלת מטען ונוסעים. חברת אל-ים בבעלות משפחת רקנאטי, שהיתה חברת הספנות השנייה בגודלה בישראל אבל מוכרת פחות לציבור הרחב, רכשה שמונה אוניות מטען חדשות וגדולות במיוחד במסגרת ההסכם. חברת עתיד – קווי הים התיכון, שהוקמה בשותפות בין משפחת בורכרד לחברת הספנות של הקיבוץ המאוחד, רכשה אף היא אוניות אחדות. בתצוגה החדשה מוצגים דגמים של אוניות ששימשו למטען ולנוסעים, ורגעים היסטוריים בסיפוריהן של האוניות כפי שתועדו ביומני החדשות, בתצלומים, בעלונים פרסומיים ועוד. הקמת התצוגה התאפשרה תודות לתרומה של חברת צים.

אוצרת המוזיאון הימי הלאומי עדי שלח: "התצוגה מספרת את סיפוריהן של האוניות שנרכשו באמצעות כספי השילומים – בין אם אלה אוניות נוסעים מפוארות לזמנן ומעוצבות שהיו חדשות בנוף הישראלי הצנוע או אוניות הסחר שחיברו את ישראל הצעירה לכלכלה העולמית. התצוגה כוללת גם סיפורים ואנקדוטות שליוו את השנים האלה, עלוני פרסום ודימויים חזותיים שממחישים את התרבות החומרית של התקופה. ביום העיון נעמוד על ההקשרים הרבים הנוגעים לאוניות השילומים – החל בוויכוח המר שניטש בארץ סביב החתימה על ההסכם, דרך אופן יישומו, בדגש על התחום הימי, על השפעתו על יחסי ישראל-גרמניה ועל כלכלתן של שתי המדינות, חלקן של האוניות בעיצוב זהותה של ישראל הצעירה וטיפוח הגאווה הלאומית, ועד לשאלות האסטרטגיות הנוגעות לחשיבותו של צי סוחר לאומי, במיוחד לנוכח המציאות הפוקדת את ישראל כיום".

 

עלון פרסום בצרפתית לשיט לישראל באוניות צים (מתוך אוסף המוזיאון הימי הלאומי)

עלון פרסום בצרפתית לשיט לישראל באוניות צים (מתוך אוסף המוזיאון הימי הלאומי)

 

יום העיון מתקיים זו השנה השלישית כחלק מחידוש מסורת החגיגות של "יום הים", שהיה נהוג בישראל ובתפוצות מאמצע שנות ה-30 ועד אמצע שנות ה-50 של המאה שעברה. האירוע יתקיים בשיתוף פעולה בין המוזיאון הימי הלאומי למכון למדיניות ואסטרטגיה ימית במרכז לכלכלה כחולה וחדשנות בחיפה.

המוזיאון הימי הלאומי, דרך אלנבי 198. יום ראשון, 9 ביוני, 15:00-9:30. יום העיון פתוח לקהל הרחב ללא תשלום, אך נדרשת הרשמה מראש באתר מוזיאוני חיפה.

 

דגם האונייה א/מ עמפעל, נבנתה עבור צים במסגרת הסכם השילומים (צילום: ג'ני כצנר, המוזיאון הימי הלאומי)

דגם האוניה "א/מ עמפעל" שנבנתה עבור צים במסגרת הסכם השילומים (צילום: ג'ני כצנר, המוזיאון הימי הלאומי)

 

מעטפה לציון פתיחת דואר על האונייה א/ק תיאודור הרצל, 23.5.1957 (מתוך אוסף המוזיאון הימי הלאומי)

מעטפה לציון פתיחת דואר על האוניה "א/ק תיאודור הרצל", 23 במאי 1957 (צילום: מתוך אוסף המוזיאון הימי הלאומי)

 

תגובות

אין תגובות

אולי יעניין אותך גם

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר