תערוכה לכבוד 30 שנה לעלייה מברית המועצות לשעבר (צילום: קסני קולסניק)
תערוכה לכבוד 30 שנה לעלייה מברית המועצות לשעבר (צילום: קסני קולסניק)

פרסטרויקה בחיפה: תערוכת ענק לכבוד 30 שנה לעלייה מברית המועצות לשעבר

בתערוכה הראשונה מסוגה, שתיפתח בשבוע הבא במוזיאון העיר חיפה, יוצגו סיפוריהם האישיים של יותר ממחצית מעובדי מוזיאוני חיפה, יוצאי ברית המועצות לשעבר, שעלו לארץ החל משנות ה-90. דרך הפסיפס האנושי המרתק של העובדים, מבקשת התערוכה לתת ביטוי לנרטיבים המתחקים אחרי המסע האישי והקולקטיבי של העלייה לישראל

פורסם בתאריך: 13.7.21 16:20

ביום חמישי הבא תיפתח במוזיאון העיר חיפה תערוכה ראשונה מסוגה המוקדשת להיסטוריה של העלייה מברית המועצות לשעבר. בתערוכה מוצגים סיפוריהם האישיים של יותר ממחצית מעובדי מוזיאוני חיפה, יוצאי ברית המועצות לשעבר, שעלו לארץ החל משנות ה-90. דרך הפסיפס האנושי המרתק של העובדים, מבקשת התערוכה לתת ביטוי לנרטיבים המתחקים אחרי המסע האישי והקולקטיבי של העלייה לישראל, החל מקשיי הקליטה ועד לשינוי פני החברה הישראלית כולה.

דיוקן עצמי, ולד בראילובסקי (צילום: באדיבות האמן)

דיוקן עצמי, ולד בראילובסקי (צילום: באדיבות האמן)

התערוכה נוצרה במטרה לציין 30 שנה לעלייה המשמעותית מברית המועצות לשעבר, שהשפיעה באופן מכריע על מדינת ישראל. במובנים רבים העלייה מברית המועצות היא עלייה שונה וייחודית מכל העליות האחרות שקדמו לה. היא נבדלת גם בהיקפה הרחב, במאפייניה, באופן קליטתה, בשמירה על תרבותה והמסורות שלה, אך גם בדרך שבה שינתה את פני החברה הישראלית כולה.

דיוקן אשת האמן, ולד בראילובסקי (צילום: באדיבות האמן)

דיוקן אשת האמן, ולד בראילובסקי (צילום: באדיבות האמן)

עולי ברית המועצות לשעבר התפרשו בכל הארץ, ובתוך כך בלט מקומה המרכזי של חיפה, שקלטה עולים רבים. נוכחותם של עולי ברית המועצות החלה להיות מורגשת ברחבי העיר – בשלטים, בחנויות, במקומות העבודה השונים ועוד. לא היה איש או אישה, ילד או ילדה שלא הרגישו כיצד שפות חדשות הופכות להיות חלק מרכזי מתוך הנוף המקומי. עלייה זו הצליחה לשמור על התרבות, החינוך והמסורות הסובייטיות באופן כמעט מוחלט, אך במקביל התאפיינה בהסתגלות לארץ ולתושביה. עולים אלו בנו מחדש את חייהם בישראל, ולמעשה ביצעו פֵּרֶסטרוֹיקה (בנייה מחדש) בחייהם האישיים, בלי לוותר על ציון ראש השנה האזרחי, יום האישה הבינלאומי או יום הניצחון על הנאצים.

 

 

יותר ממחצית מהעובדים והעובדות במוזיאוני חיפה הם עולים מברית המועצות לשעבר. זו אינה עובדה מקרית. התערוכה מבקשת להפנות את אור הזרקורים אליהם – אל אותם עובדים שנמצאים בחזית ומאחורי הקלעים של כל  תערוכה שעולה במוזיאונים. חלק מהם עובדים במוזיאוני חיפה יותר מ-20 שנה, והם הלב הפועם של המוזיאונים. תערוכה זו מוקדשת לכל אחת ואחד מהם.

צעצועים סובייטיים (צילום: דורית יורדן דותן)

צעצועים סובייטיים (צילום: דורית יורדן דותן)

דרך התערוכה אפשר ללמוד על העלייה כולה ותהליכי קליטתה בחברה הישראלית: על מה שהם הותירו מאחור ומה שבנו מחדש, על געגועים, אכזבות, שמחות, קשיים ויכולת הסתגלות. חלק מעובדי המוזיאונים הגיעו לארץ עם מקצוע, אותו רכשו בארץ הולדתם, חלקם נאלצו לשנות את נתיב החיים שלהם לאחר שעלו ארצה, וחלקם עדיין עוסקים באותו המקצוע. הבדלי הדורות, טווח הגילאים שלהם, מקום מוצאם, הקרבה לדת או הריחוק ממנה, אופי הזיקה לתרבות הרוסית – כל אלה מביאים לנו מנעד רחב של סיפורי עלייה.

התערוכה מהווה המשך למדיניות האוצרותית המתמשכת של מוזיאון העיר חיפה, הרואה במוזיאון פלטפורמה שמעודדת שיח פרשני ודינאמי והפניית מבט ביקורתית לרבדים הסמויים במרחב העירוני ולתהליכים שהתרחשו ועדיין מתרחשים בתוך החברה הישראלית המשתנה.

אוצרת התערוכה: יפעת אשכנזי, אירוע פתיחה חגיגי: ה', 22 ביולי, 19:30. נעילה : אפריל 2022. התערוכה בשיתוף קרן ג'נסיס ובסיוע קרן תרבות חיפה והרשות לקליטת עליה בחיפה.

 


 

 


 

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר