"חיפה - מתוך גלויות מחנות אבא" של רונית שני (צילום: יח"צ)
"חיפה - מתוך גלויות מחנות אבא" של רונית שני (צילום: יח"צ)

טבילת האש של בר אור: תערוכה רב תחומית בפירמידה

גליה בר אור, האוצרת החדשה של פירמידה - המרכז לאמנות עכשווית - פותחת את שנת הפעילות הראשונה שלה באירוע שייקרא “רציף פירמידה” ויתפרש על פני שלושה מוקדים - מוזיאון ממגורות דגון, מוזיאון הרכבת ופירמידה עצמה

פורסם בתאריך: 15.7.18 08:06

האוצרת גליה בר אור, שנחשבת לאחת מהבכירות בתחום בארץ, מובילה אירוע ראשון בפירמידה – המרכז האמנותי בוואדי סאליב – שבו היא מונתה בתחילת השנה לתפקיד האוצרת הראשית. מדובר באירוע מורכב שיתקיים בשלושה מוקדים ויתפרש על פני שלושה ימים, חמישי-שבת, 21-19 ביולי.

המוקד הראשון הוא מוזיאון ממגורות דגון שיפתח את שעריו לציבור על שלל עבודות האמנות וחפצי הארכיאולוגיה שבו. בתערוכה שתוצג במקום משתתפים האמנים אירנה כרכבי, נעמי הנריק, רמי מימון, הראל לוז ועוד.

המוקד השני יהיה מוזיאון הרכבת בתחנת חיפה מזרח, שבו, בצד התצוגה ההיסטורית של המוזיאון הכוללת קרונות רכבת מתקופות שונות, תתקיים גם תצוגת אמנות עכשווית. במהלך האירוע יפעל שאטל של קרון רכבת שיסיע את הקהל מתחנת חיפה מרכז השמונה אל הרציף של מוזיאון הרכבת.

משם ניתן יהיה להגיע ברגל למוקד השלישי – מבנה פירמידה עצמו, שם תוצג התערוכה “מה עושה פירמידה”. בדברי ההסבר לתערוכה נכתב כי היא “מהווה נקודת מוקד למבט הנפתח לסביבה כולה ולמערכות היחסים בתוכה – לא גלריה הספונה בבועת זמן אלא יציאה למוקדי תצוגה נוספים שאליהם היא נקשרת ולסביבה של משולש מרחבי הנוצר ביניהם”.

 

 

בר אור: “שני מוזיאונים באזור הנמל פותחים שער לאירוח אמנות עכשווית אשר משתלבת בתצוגה ההיסטורית שלהם שהתעצבה לפני עשרות שנים. הראשון – מוזיאון ממגורות דגון – כמו נסתר מעין אף שהוא ממוקם באחד מהאתרים הפעילים ביותר בחיפה, סמוך לתחנת מרכז השמונה. השני – מוזיאון הרכבת – מציע תצוגה מרתקת של קרונות רכבת וחומרים תיעודיים, כראוי למוזיאון לאומי של רכבת ישראל. לשני מוקדי תצוגה אלה מצטרף קודקוד שלישי ליצירת משולש – מרכז פירמידה – והוא היוזם והמפיק של האירוע כולו בגיבוי ובתמיכה של עיריית חיפה. פירמידה – מרכז לאמנות עכשווית – החל לפעול השנה לאחר תקופת מעבר של שיפוצים והערכות מחודשת. המבנה כולל חללי סטודיו לאמניות ולאמנים וגלריה מושקעת להצגת אמנות. אבל נקודת המוצא ל’רציף פירמידה’ היא דווקא היציאה ממגדל השן של הגלריה אל המרחב הנפתח ממרפסותיו – הנמל, העיר התחתית וואדי סאליב שבו הוא שוכן. באמצעות שיטוט בטווח המאפשר הליכה רגלית מעורר ‘רציף פירמידה’ את קהליו להתרשם מהאתרים המרתקים אך גם לחוש מה רוחש מתחת לקרקע, להתוודע לנראה ולסמוי, לפתוח ולחסום. המתחמים חוצים אוכלוסיות ומרקמי חיים שנמצאים בתהליכי שינוי מואץ, והאירוע כולו מהווה הזדמנות להיכרות ולמפגש שהוא גם נקודת מוצא לפעולה עתידית”.

התערוכה בפירמידה משתרעת על פני ארבע קומות המבנה ומציגים בה כ־40 אמנים שרבים מהם הם חיפאים – מורג’אן אבודיבה, פולי בלום, פרנסיס אליס, דוד בהר פרחיה, יעל בלבן, חמודי גאנם, אסף גרובר, יעקב דורצ’ין, עודד הירש אסאלה חסן, חיים לוסקי, לילי רתוק, רונית שני ועוד.

נדבך נוסף באירוע הוא פעילות שמתקיימת לראשונה בחיפה ביוזמתו של ארגון בתים מבפנים, אשר עורך סיורים בתוך מבנים ברחבי הארץ ובהם בתי מגורים ומוסדות. את הסיורים הפתוחים יובילו אנשי מקצוע כמו אדריכלים וארכיאולוגים, והם יתמקדו בוואדי סאליב, בשכונת חיפה אל־עתיקה, בהדר ובעיר התחתית. אחד מהסיורים אף ייוחד למתחם בז”ן.

סיורים נוספים יבחנו בתים פרטיים, כנסיות, מוסדות ציבור כמו העירייה, ובניינים בעלי עניין אדריכלי מיוחד כמו בנק אנגלו פלשתינה ברחוב נתנזון.

 


 

 


 

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר