יוזמי כנס כרמלידה (צילום: אליעז דנדקר)
יוזמי כנס כרמלידה (צילום: אליעז דנדקר)

כנס תרבות של קהילת בני ישראל מהודו יתקיים בחיפה

הכנס של קהילת בני ישראל הוא אירוע ראשון לקראת חנוכת מרכז מורשת ובית תרבות של הקהילה, שמונה יותר מ-70,000 חברים בארץ ושתרבותה לא זכתה עד כה להכרה מספיקה. מפיק הכנס גולן צריקר: "אם ישראל זה הבית שלי צריכים להיות בו אלמנטים של התרבות שלי"

פורסם בתאריך: 12.8.18 20:05

כנס תרבותי ראשון של קהילת בני ישראל יוצאי מערב הודו יתקיים ביום חמישי במרכז מורשת בני ישראל ברחוב הרב רפאל אנקואה. הכנס ששמו כרמלידה יתקיים בשיתוף עם מכון בן צבי לחקר קהילות ישראל במזרח ויעסוק בתרבות, במחול ובשיח של העדה. תוכני הכנס יכללו הרצאות, הסברים על טקס המלידה המסורתי של הקהילה ודיון על הנראות וההיעדר של קהילת בני ישראל בציבור הישראלי. כמו כן יוקדש חלק מהטקס למוזיקה הודית.

שמו של הכנס נובע משילוב של המילים כרמל ומלידה. מלידה הוא טקס שאותו מקיימת קהילת בני ישראל בחגים ובשמחות והוא עוסק בהודיה לאליהו הנביא, שהוא דמות מרכזית במסורת של קהילת בני ישראל. הסיבה להקמת מרכז המורשת בחיפה היא הימצאותה של מערת אליהו הנביא בעיר.

 

 

המקום שנבחר לעריכת הכנס הוא בית הכנסת ובית התפילה של הקהילה ההודית, שקיים כ-40 שנה ברחוב הרב רפאל אנקואה. הכנס מהווה את האירוע הראשון בחנוכת מרכז המורשת ובית התרבות של הקהילה באזור הצפון.

"זה מקום שאנחנו מפעילים מחדש כי הוא כמעט ולא פעיל", אומר מפיק הכנס גולן צריקר, "החזון שלנו הוא להקים במקום בית תרבות שבו ילמדו את שפת המרטהי (ניב הודי המדובר בפי קהילת בני ישראל; א"א), יוגה ונושאים אחרים. אנחנו נותנים בכך כבוד לבכירי העדה, ומרכז המורשת יקום כדי לתעד ולשמר את התרבות. אם ישראל זה הבית שלי צריכים להיות בו אלמנטים מהמסורת ומהתרבות שלי. זהו הכנס של הקהילה היהודית הגדולה ביותר במזרח הרחוק שעד היום היא לא מוכרת. זאת תרבות שבארץ התעלמו ממנה במשך הרבה שנים, והכנס מיועד לכולם, ולא רק לקהילה ההודית".

קהילת בני ישראל התהוותה כבר בימי חורבן הבית הראשון. בתחילת המאה ה-20, עם התפתחות הציונות, החלו בני הקהילה לעלות לארץ. הם נתקלו בקשיים מצד היישוב הישן שסירב לקבלם, והדבר הקשה על השתלבותם בארץ. בני הקהילה נשלחו לדרום ולצפון הארץ, ליישובים בודדים ומנותקים ללא מקומות תעסוקה. בשנת 1964, לאחר הפגנות שערכה הקהילה, החליטה הרבנות הראשית להכיר בבני ישראל כיהודים לכל דבר. כיום מונה הקהילה כ-74,000 חברים בישראל.

 


 

 


 

אולי יעניין אותך גם

תגובות

2 תגובות
  1. אודי

    אשריכם !! כפי שאמר מפיק הכנס זה מאוד מאוד חשוב לחברה הישראלית להכיר בקהילה היהודית הגדולה ביותר במזרח הרחוק! אם לא נעשה זאת נמחוק את ההיסטוריה היהודית שלנו ! מרתק! לעם שמוחק את ההיסטוריה שלו אין זכות קיום!

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר