מתוך ההצגה "האנשים בדלת ממול" (צילום: כהן רביב)
מתוך ההצגה "האנשים בדלת ממול" (צילום: כהן רביב)

פסטיבל נוה יוסף ה-13 יוצא מחר לדרך

"הפסטיבל הקהילתי שלנו בא לשים את הרב תרבותיות על המפה", נכתב בדברי ההקדמה לפסטיבל נוה יוסף ה-13. בפסטיבל התיאטרון הקהילתי הגדול בארץ יועלו כ-40 הצגות בעברית, בערבית, ברוסית ובאמהרית

פורסם בתאריך: 24.9.18 09:46

כבר 13 שנים מביא פסטיבל נוה יוסף – אירוע התיאטרון הקהילתי הגדול בארץ – תרבות מאזורים המרוחקים מהמיינסטרים למקומות שלא נמצאים על מפת התיאטרון הממוסד. הפסטיבל, שמתקיים בארבע שפות – עברית, ערבית, רוסית ואמהרית ובמסגרתו יועלו השנה כ־40 הצגות – הוא אירוע שמבקש להבליט את הרב תרבותיות החיפאית ולחזק אותה במופעים ובהצגות של אמנים בני קהילות, דתות, עדות וקבוצות שונות מרחבי הארץ.

“בחברה משוסעת כמו שלנו אין לנו הרבה זמן וכוח להקשיב לאחר”, נכתב בעמוד הפייסבוק של מתנ”ס נוה יוסף שמארח את האירוע, “אנחנו לא בהכרח מכירים את האחר, אבל לא באמת מנסים לשמוע את מצוקותיו. הפסטיבל הקהילתי שלנו בא לשים את הרב תרבותיות על המפה ולנסות, לפחות לשלושה ימים, לגשר ולדבר. קשיי הקליטה של העדה האתיופית, מערכות יחסים של אוכלוסיות בעלות צרכים מיוחדים עם הסובבים אותם, קונפליקטים ערביים-יהודיים בעיר מעורבת ועוד סוגיות יוצגו דרך הצגות, הרצאות ומופעים לכל המשפחה”.

הפסטיבל ייפתח מחר (שלישי) ויסתיים ביום חמישי. מחיר כרטיס הכניסה ליום של הפסטיבל הוא סמלי – עשרה שקלים בלבד – שיועברו לתרומה לקהילה. בשלושת ימי הפסטיבל יתקיימו הצגות ומופעים בארבעת אולמות המתנ”ס ובאולמות אחרים בשכונות מזרח חיפה. לראשונה יחולקו השנה תעודות הוקרה ופסלונים לזוכים בקטגוריות השונות, כאשר ההצגות, הבמאים והשחקנים המצטיינים ייבחרו בשילוב של ועדה שופטת של הקהילה, ועדה מקצועית וקולות הקהל.

מופע הפתיחה של הפסטיבל הוא המחזמר “חלונות” מאת חלי קניזו שחר ובבימויה, שעוסק בסיפורה של להקה שהפכה לשם דבר אבל אז עלו היחסים בין חבריה על שרטון והם נשבעו לא להופיע ביחד לעולם. סוד מרגש שנחשף במקרה משנה את המצב וגורם ללהקה לבחון את עמדותיה מחדש. במופע משתתפים צעירים מקומיים והוא יתקיים ביום שלישי בשעה 20:30.

באולם חליסה תתקיים באותו היום בשעה 15:30 ההצגה “סיפורי סבתא” בשפה הערבית שמעלה תוכנית אתגרים במחלקת הנוער של המועצה המקומית ערערה. ההצגה ההומוריסטית עוסקת ביחסי הורים וילדים, במושגי הדור הישן והחדש ובזמן האיכות של הכאן והעכשיו לבין העתיד, ומתארת את הקונפליקט בין הרצוי למצוי.

במתנ”ס נוה יוסף תועלה באותו היום בשעה 16:00 ההצגה “הופס והופלה” מאת חנוך לוין בבימויו של שרון חבצלת ובהשתתפותם של ציפי גבאי, נסים פעור, לריסה חזין, בוריס דיינקו וציפורה אורבך.

 

מתוך ההצגה "קירות שקופים" (צילום: יח"צ)

 

 

מרחובות מגיעה ההצגה “לי זה לא יקרה” של התיאטרון הקהילתי למבוגרים מאת עירית בן שלמה ובבימויה. ההצגה מספרת על סבתא חיותה שהיא עוד לא בת 80 ולכן מסרבת להפקיד את רישיון הנהיגה שלה ולרדת מהכביש למרות הלחץ המשפחתי. כשהיא מעורבת בתאונה קטלנית היא מקבלת הזדמנות לבחון את חייה. ההצגה מגדירה את עצמה כקומדיה פרועה ועצובה לכל גיל.

עמותת השתחוויה לתיאטרון קהילתי בחברה הערבית מעלה את ההצגה “השמן שלנו לא עכור” בכתיבתו, בבימויו ובהנחייתו של באסם שייח' יוסף, שעוסקת במסע משפחתי המתאר את המסיכות שעוטים ההורים בעת גידול ילדים ובהיתקלות בילדים של אחרים.

את ההצגה בשפה הרוסית “בין הפטיש לסדן” מעלה עמותת באופן תרבותי מיקנעם. ההצגה, שאותה כתב ריי קוני וביים ודים דיקרמן, עוסקת בג’ון סמית, נהג מונית לונדוני שמקיים יחסי זוגיות עם שתי נשים ונאלץ לנווט בין שני בתים בלוח זמנים צפוף. כשהוא נחלץ לעזרתה של זקנה שנשדדה ומבלה בשל כך את הלילה בחדר המיון, מתגלות שתי הכתובות שלו והוא נאלץ לטוות רשת של שקרים.
לילדים שמור מקום נכבד בפסטיבל והם יוכלו ליהנות ממופעים ומהצגות שנועדו במיוחד בשבילם, ובהם ההצגה “כפתור ופרח” של התיאטרון הארצי לילדים ולנוער מתל אביב שאותה כתבה וביימה יערה רשף נהור.

הצגה לילדים שעוסקת בשסע העדתי נקראת “אינתה דאימן עומרי”, בהפקה של מתנ”ס פרדס כץ. טל מרקוביץ’ כתבה וביימה את המחזמר שהוא מחווה לשירי שרית חדד, שמספר על חומוסייה חדשה שנפתחה בלב רמת אביב שבה חיה אוכלוסייה אשכנזית אמידה מאוד ורוויה בסטיגמות על המזרחים. סיפור אהבה בין מוטי, שעובד בחומוסייה, למיה, בת למשפחה רבת אמצעים, מנפץ את הסטיגמות לגבי אשכנזים ומזרחים.

הצגות רבות נוספות בפסטיבל מציגות את המציאות המורכבת של פריפריה מול מרכז ושל תרבויות הגמוניות מול תרבויות שנאבקות על מקומן. אחת מהן היא “בצד האחר” של קבוצת אנדנט מאשדוד, שאותה כתב וביים רוני חיים-חייהיב. המחזה מפגיש בין עולים מאתיופיה לבין התרבות הישראלית ועוסק בקונפליקטים הנובעים מהמפגש דרך סיפורה של אלמטיו, מעצבת שמלות כלה שמחליטה לעבור לצרפת, אך משתכנעת לבסוף להישאר בארץ בגלל אהבתה לקהילה ולאנשים החיים מסביבה.

 


 

 


 

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר