הדמיה של המיצג בבית הקרנות (צילום: בלו סמיון פיינרו)
הדמיה של המיצג בבית הקרנות (צילום: בלו סמיון פיינרו)

מיצג מחאה נגד בעל מבנה שסירב להשתתף ב"באוהאוס חברתי"

הבעלים של בית השעון בהדר, איש העסקים רוני אינסאז, לא הסכים לאפשר שימוש במבנה שלו בפרויקט "באוהאוס חברתי". לאות מחאה יציב האמן בלו סמיון פיינרו מיצג מול בית השעון שבו יעמוד פרפורמר עם שעון שהולך לאחור. אינסאז: "לא מתאים לי שיתקשרו אלי"

פורסם בתאריך: 27.11.19 08:02

מיצג מחאה נגד בעלי בית השעון בהדר רוני אינסאז יועלה במסגרת פרויקט "באוהאוס חברתי" שייפתח מחר (חמישי) ויינעל בשבת לציון 100 שנה להיווסדה של אסכולת הבאוהאוס. את המיצג שיוצב בפינת בית הקרנות מול בית השעון יעלה האמן החיפאי בלו סימיון פיינרו. הסיבה למחאה היא סירובו של אינסאז לשתף פעולה עם מארגני האירוע ולאפשר שימוש בנכס שלו לטובת הציבור.

בית השעון נחשב למבנה חשוב גם מבחינה אדריכלית וגם מבחינת מקומו בהיסטוריה החיפאית. מבנים רבים אחרים, שגם הם בבעלות פרטית, יוצגו במהלך ימי האירוע ויתקיימו בהם תערוכות והופעות. בין המבנים שבעליהם הסכימו לשתף פעולה עם היוזמה נכלל למשל קולנוע אורה ברחוב הרצל.

בשיחה עם "כלבו – חיפה והצפון" סיפר פיינרו: "הרעיון הראשוני שלי היה לתקן את השעון שנמצא על מגדל השעון החשוב של חיפה ולהחליף את המנגנון הישן במנגנון אחר של שעון שהולך לאחור, אבל הבעלים של הנכס סירב לשתף פעולה עם הרעיון".

אוצרת פרויקט "באוהאוס חברתי" ד"ר גליה בר אור: "לאחר שהובהר לנו שבעלי הנכס לא מעוניין, שוחחתי איתו וניסיתי לשכנע אותו. אמרתי לו שמדובר במקום משמעותי מאוד גם מבחינת אדריכלית וגם מבחינת התושבים והעיר. המקום הזה מופיע אפילו בגלויות של העיר, ועם השנים הוא הפך לסמל של חיפה. הוא אמר שהוא לא מעוניין ושאל אותי 'מה יוצא לי מזה?'".

לדבריה של בר אור, בית השעון, שנמצא בפינת הרחובות הרצל וביאליק, נבנה בשנות ה-20 על ידי האדריכל ובונה הערים ד"ר גדעון קמינקא כבניין משרדים ראשון בעיר, והעניין בו הוא בין לאומי.

 

בית השעון (צילום: אורית סימן טוב)

בית השעון (צילום: אורית סימן טוב)

 

 

פיינרו: "כאשר לא התאפשר לי לממש את הרעיון בגלל התנגדותו של הבעלים וחוסר הרצון שלו להביא את העניין ההיסטורי למודעות הציבור, החלטתי על פעולה עירונית הפגנתית מול בית השעון".

מה כולל המיצג?

"שעון שהולך אחורה ומוחזק על ידי פרפורמר. הפעולה מפנה את הקהל באמצעות השעון שמחוגיו הולכים לאחור אל התקופה שבה חיפה היתה עיר גנים לעומת חיפה כיום כמרחב עירוני של קניונים. המיצג מתייחס ישירות למבנה בית השעון ולשעון שהתקלקל ועצר במקומו, שהוא למעשה מטפורה למצבה העירוני של הדר. המיצג כפעולה אמנותית עירונית מתרחש בכיכר העיר, שהיא למעשה בית הקרנות – מקום שנועד למפגש ולהבעת מחאה ודעה של הציבור. בפעולה הזו אני כאמן מוחה על השינוי ועל ההרס של הדר כמרכז ההיסטורי של העיר ועל הזמן האבוד, תוך תקווה לשינוי המצב".

בתגובה לטענות מסר אינסאז: "דיברו איתי על זה, ולא מתאים לי שיתקשרו אלי".

 


 

 


 

אולי יעניין אותך גם

תגובות

7 תגובות
  1. משתמש אנונימי (לא מזוהה)

    אומן חצוף. זכותו של בעל הנכס לא להסכים לכל גחמה של כביכול אומן

  2. אקט אלים בתור יחסי ציבור = באוהאוס אנטי חברתי

    ראשית לא קוראים לסגנון באוהאוס אלא הסגנון הבינלאומי. שנית כל המבנים שכן משתתפים בהדר מוזנחים באופן מחפיר.
    לא ברור איזו סיבה יש לחגוג את ההזנחה הזו בחיפה, ולא ברור מה הופך את זה לחברתי.
    גם לא ברור למה לחייב בעלי בתים בכח להשתתף בארועים – שמי שרוצה ישתתף, ומי שלא רוצה שלא ישתתף.
    הכתבה נראית כמו אקט יחצ"ני אלים במיוחד על הגב של בעל הנכס.

  3. רני

    בנין מכוער גם ככה, נמצא היום במרכז של כלום
    אפשר להתקין שעון יפה על הגרנד קניון ולעשות מבצעים יבואו אלפים לראות.
    בכל מקרה יש שעון גם על בנין העיריה, שהוא לפחות מבנה מיוחד והיסטורי

  4. משתמש אנונימי (לא מזוהה)

    לחייב בעלים של מבנים היסטוריים לשפץ את הבתים! לא ייתכן שאדם מחזיק בנכס שיכול לשפר את האזור ומזניח אותו בכוונה. בושה. אותו כנ"ל חברת ניצבא במרכזית בת גלים, מבנה הקזינו ועוד המוווון בניינים.

  5. פוי

    פני הדור הנבער….., מה ייצא לי מזה, אין כיעור גדול מתשובה זו

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר