פאני אלזרע (צילום: יח"צ)
פאני אלזרע (צילום: יח"צ)

החינוך בגיל הרך לאן?

פורסם בתאריך: 4.1.23 23:54

כשנשאלתי לגבי עתיד החינוך לגיל הרך הפניתי את השאלה לצוות החוג לגיל הרך באקדמית גורדון.

התשובות שקיבלתי היו מעניינות ומגוונות, כולן הדגישו את תהליך ההכשרה, כולנו היינו רוצים לראות נשים וגברים כאחד נוהרים ללימודי הגיל הרך, בוחרים בחינוך מתוך אמונה בחשיבותו של המקצוע ומתוך הבנה שלהיות דמות משמעותית בגיל כל כך קריטי, זו אחריות ואתגר לצד הנאה וסיפוק רב.

מטרת החינוך בגיל הרך היא לאפשר לילדים להתנהל בעולם שבו חוסר הוודאות, התנודתיות, המורכבות וההשתנות מהירים.

חינוך לגיל הרך הוא אורח חיים, בשל הצורך ללמוד ולהתמקצע ללא סוף בכל הדיסציפלינות כל הזמן, להיות אדם אינטליגנטי ורחב אופקים, פתוח, פלורליסטי, סבלני ובעל יכולות בינאישיות גבוהות ויצירתי.

כיום הגישה הרווחת היא גישת "הגן העתידי", השמה דגש על מעורבותו של הילד בתהליך הלמידה. לשם כך נדרשת מהגנן או מהגננת היכרות מעמיקה עם ילדי הגן, הקהילה ומרחב החיים שבו נמצא הגן. עליהם לקיים דיאלוג מתמיד מתוך הקשבה לנטיות, לתשוקות, לרצונות של ילדי הגן, לזהות תחומי חוזק, לתת מענה לכל ילד על פי צרכיו, לפתח פרויקטים אישיים וקבוצתיים על פי בחירה, לתת מקום רב לביטוי אישי וליצור סביבות למידה ומשחק בשיתוף הילדים והצוות. כל אלה ועוד מחייבים את צמצום מספר הילדים בכיתות הגן, הכשרה מקצועית של סייעות ותומכות הוראה בתפיסת הגן העתידי ופיתוח ופרסום של מודלים המותאמים לגן ללמידה פעילה ומערבת.

ב"גן העתידי" יש יותר חברי צוות ומקסימום 26 ילדים, ציוד טכנולוגי, הפעלה של מרחבי למידה פנים וחוץ בו זמנית, מרחבים המאפשרים למידה רב תחומית, מרכזי מלאכה, יותר טיולים ושהייה בטבע. בנוסף, הקמת מערך הדרכת הורים גני כחלק משעות המערכת, כאשר הגן הופך למרכז קהילתי, שבו המשפחה מקבלת מענים לפי צורכי הקהילה והפרט.

אחת המטרות שלנו כמכשירות גננות היא לפתח לומד עצמאי. מקצוע הגננ/ת, בשל ריבוי הדיסציפלינות שבו, מצריך למידה מתמדת.
הסטודנטים שלנו לומדים כיצד ניתן לפתח וליצור גן ייחודי באופן מתמיד בהתאם למציאות המשתנה, תוך אינטראקציה מיטבית בין כל השותפים וניצול הזדמנויות מאפשרות בסביבות מגוונות (אנושיות, קהילתיות, פיזיות וטכנולוגיות) וזאת על פי תפיסת "הגן העתידי".

 

 

הסטודנטים שלנו מתנסים בהובלת יוזמה חינוכית לימודית ברוח "הגן העתידי", משלבים טכנולוגיה חדשנית כמו: בלובוטים, באמצעותם מתנסים בקידוד, שימוש באייפד במגוון אפליקציות המאפשרות לילדים לבנות תוכן רלוונטי עבורם על פי צורך כמו מדריך מצולם לבניית משחק או מגדיר לצמחים בסביבת הגן.

אנו מאמינים כי ניתן לקדם את החינוך בגיל הרך בפרספקטיבה רחבה יותר, המשתמשת ברשתות החברתיות ובידע שנצבר בקהילות שונות בארץ ובעולם. לדוגמה: קהילות דיגיטליות בינלאומיות המשתתפות בעיצוב סביבות למידה ומשחק והתאמתן לגישות חינוכיות והרציונל שלהן. היכרות עם מגוון סביבות חינוכיות יסייע בהנגשת הסביבות שמתאימות לילדים וזאת בקשר לעשייה הכוללת בגן ובהקשר למענים לצרכי הקבוצה והיחיד.

בנוסף לכל אלו, עולה שאלת "הביצה והתרנגולת". כדי למשוך אנשים איכותיים למקצוע, יש לפעול להעלאת קרנו ותדמיתו של מקצוע הגננת בחברה במדיה הדיגיטלית קהילה גדולה בין מכללתית, הכוללת אנשי אקדמיה וסטודנטיות, אנשי שטח, מפקחות, גננות, נציגי הרשות והורים צריכים לשבת יחדיו ולאחד כוחות, במטרה להשפיע על תדמית מקצוע הגננת בחברה הישראלית ולקדם את מעמדו של המקצוע. בכוחן של קהילות גדולות לתכנן ולייצר שינוי שיעלה את קרנו של המקצוע ויקדם את החינוך בגיל הרך בישראל.


הכותבת היא ראש החוג לגיל הרך במכללה האקדמית גורדון

 

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר