הדיון בוועדת החינוך של הכנסת (צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת)
הדיון בוועדת החינוך של הכנסת (צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת)

דוח של הכנסת: פערי המיגון במחוז חיפה – מהגבוהים בארץ

לפי הנתונים, במחוז חיפה פער המיגון בין הדרוש לקיים עומד על 33 אחוז, כאשר רק במחוז ירושלים המצב הוא רע יותר - פער של 35 אחוז. משרד החינוך ופיקוד העורף מתקוטטים מי אחראי על מיגון מוסדות החינוך, ובינתיים התלמידים לומדים בבתי ספר ובגנים לא ממוגנים

פורסם בתאריך: 27.12.23 11:01

דוח מיוחד של מרכז המחקר והמדע של הכנסת קובע כי פערי המיגון במחוז חיפה הם מהגדולים ביותר בארץ. הדוח, שהוכן לבקשתו של יו"ר ועדת החינוך של הכנסת ח"כ יוסף טייב (ש"ס), הוצג אתמול (שלישי) בדיון מיוחד שהתקיים בוועדה בנושא פערי המיגון במוסדות חינוך בצל המלחמה.

לפי הנתונים, במחוז חיפה פער המיגון בין הדרוש לקיים עומד על 33 אחוז, כאשר רק במחוז ירושלים המצב הוא רע יותר – פער של 35 אחוז. משמעות הנתונים שהוצגו בדוח היא של-472,000 תלמידים במוסדות החינוך אין מיגון כלל. עוד עולה מהדוח כי בשליש מבתי הספר בחינוך החרדי ובחינוך בפיקוח ממלכתי ערבי אין מיגון כלל.

המצב בגני ילדים הוא גרוע אף יותר, ובדוח נכתב כי משרד החינוך לא מסר למרכז המחקר והמידע נתונים על מצב המיגון בגנים, בטענה שלא ניתן לעשות בהם סקר, הן מהבחינה הביצועית והן מהבחינה המכרזית, בשל מספר הגנים הגדול שנאמד ב-22,000 גנים. נציג משרד החינוך פארס טוויל אמר בדיון כי למשרד יש נתוני מיגון רק על 80-70 אחוז מגני הילדים בארץ. יו"ר הוועדה טייב תמה על כך וביקש לקבל תוך שבועיים את הנתונים המלאים. מנהל תחום תשתיות ופיתוח עירוני בשלטון המקומי עמיחי דרורי אמר כי 8,000 גנים שאינם ממוגנים כלל.

 

 

נציגת פיקוד העורף (פקע"ר) מאירה גרמן רמזה לכך שמפתחות המיגון עשויים להיות גדולים יותר: "היום תקן המיגון זהה לכל הארץ, ולא משנה אם מדובר בתל אביב או באשקלון. אנחנו רואים בעין נכונה לשנות את זה. הקביעה של משרד החינוך היתה 0.5 מ"ר לילד, ופקע"ר הוציא במהלך המלחמה הנחיה להגדיל את מספר האנשים במרחב מוגן כל עוד מדובר בשהייה קצרה. אם ידובר על שהייה ארוכה או על לימודים במרחבים, אז 0.5 מ"ר הוא נתון פחות רלוונטי. אנחנו יכולים לתרגם החלטות חדשות לשטחים ולמרחקים, אבל לא לקבוע כמה שטח נדרש לילד. את זה יקבע משרד החינוך". בתגובה לדברים אמרו כמה משתתפי הדיון: "אז הפערים יהיו גדולים יותר".

פיקוד העורף הודיע כי הוא דורש תוספת של 15 מ"ר נטו מיגון לכיתה, אך נציג משרד החינוך טוויל הסתייג מהדברים ואמר: "לא אכנס לוויכוח פה בוועדה כי במציאות זה לא ככה". יצוין שבשני המפתחות, זה של פיקוד העורף וזה של משרד החינוך, אין התייחסות למורים ולאנשי צוות.

טייב סיכם את הדיון: "כל התלמידים שווים בכל המגזרים. כולם זכאים לאותו מיגון ולאותה נגישות. לא מעניין אותי אם הילד הוא בדואי, חרדי, או חילוני – הוא צריך לקבל מיגון מלא במוסד החינוכי שבו הוא לומד. שמשרד האוצר יכניס יד עמוק לכיס ויתקצב את נושא המיגון. אנחנו צריכים להתעורר, ויפה שעה אחת קודם. עד כה לא קיבלתי תשובה מי אחראי למיגון במוסדות חינוך – אם זה פיקוד העורף או משרד החינוך. ההתרשמות שלי שיש ביניכם חילוקי דעות. יש לתכלל תוכנית חומש להשלמת פערי המיגון ולהגיש אותה לוועדה תוך חודשיים".

 

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר