בית הספר רמב"ם
בית הספר רמב"ם

גם בעירייה הבינו: ספרייה היא לא מחסן ספרים

מה עשו הורי התלמידים בבית הספר רמב”ם כדי להקפיץ את מרחבי הלימוד 50 שנה קדימה (למען הדיוק, הכוונה היא משנת 1968 לשנת 2018)?

פורסם בתאריך: 15.4.18 09:21

עם יד על הלב, האם הייתם שולחים את ילדכם ללמוד במבנה בית הספר שבו למדתם בילדותכם? אם השבתם בחיוב על השאלה, מומלץ לכם לקרוא היטב את השורות הבאות.

אירוע היסטורי נרשם החודש בבית הספר רמב”ם בנוה שאנן שזכה לשיפוץ בסכום של שני מיליון שקל. רגע לפני שהתוכניות יצאו אל הפועל ביקשו אנשי ועד ההורים לתת מבט אחרון והעבירו את התכניות לסקירה של אדריכל מטעמם.

“שיפוץ בית ספר שאין בו כמעט הרס של קירות הוא כבר חשוד בעיני”, סיפר האדריכל שביקש להישאר בעילום שם, “בית הספר נבנה בחללים סגורים של כיתות סגורות הרמטית, וביניהם מסדרונות ארוכים. השיפוץ היה למעשה מנציח חללים לא נכונים ל־50 השנים הקרובות. הספרייה נותרה במתכונת של מחסן ספרים, ולא היה בתוכניות ביטוי לחדר תקשוב שהוא כיום חלק מכל בית ספר שמכבד עצמו. באמצע המסדרון נמצא הקולר שבאופן טבעי הופך לאזור רטוב שממש ‘מזמין’ החלקות. חדר המנהל נמצא בקומה הראשונה, חדר הסגנית בקומה השנייה וחדר המורים בקומה השלישית כאשר אין ביניהם שום קשר עין, וכך גם לגבי החצר. למעשה השיפוץ היה פעולת דקורציה בלבד של החלפת אריחים, הדבקת רצפות, מתן מענה לענייני נגישות, החלפת חלונות ומזגנים וכיו”ב”.

ההורים שפנו לעיריית חיפה ואל אופיר זאבי, האדריכל של הפרויקט מטעם העירייה, נענו מיד בחיוב, ואל המשימה גויסה בהתנדבות האדריכלית דוריה פולק, שילדיה לומדים בבית הספר.

“ההחלטה של העירייה לשתף את ועד ההורים בתהליך שיפוץ בית הספר, יכולה לגרום למערכת כאבי ראש לא מעטים אבל לסייע רבות לדורות הבאים”, סיפר פז גליקמן מועד ההורים, “לשמחתנו, בעירייה היו נכונים לבצע שינויים באופן מיידי למרות שביקשנו לבצע הרבה מאוד שינויים. עיקר הלמידה המשמעותית בבית הספר הוא למידה עצמית ולא ישיבה פסיבית מול מורה. ידע אפשר לאסוף בגוגל אבל למידה מבוצעת בדינמיקה קבוצתית, בגמישות של צורת המחשבה ובפיתוח יצירתיות”.

 

 

לדבריה של פולק, “בתכנית החדשה יש לא מעט הרס של קירות ויצירת פינות. אם פעם המנהל היה יושב מנותק בחדרו, כיום יש צורך בחדרים סמוכים של הסגנית, היועצת, הפסיכולוגית והמורים. מערך ההנהלה צריך לשבת במיקום מרכזי בקומת הכניסה, להיות מחובר לחצר, לראות את בית הספר ולשלוט עליו. הקדשנו תשומת לב למערך המחשוב שהוא היום חלק בלתי נפרד מהלמידה, ולניקיון ויזואלי שמקל על התלמידים להתרכז. כל התשתיות, הצנרת וארונות החשמל הם סוג של ‘רעש’ ויזואלי שלא אמור לשבת על הקירות. גם האקוסטיקה קיבלה תשומת לב בזכות תקרות אקוסטיות והתקנת מזגנים שקטים בנקודות שלא יפריעו לתלמידים להקשיב למורה. את הקולרים לשתייה הוצאנו מהמסדרונות והעברנו למבואה בכניסה לשירותים כדי שהם יהיו רחוקים מהמסדרון. גם בשירותים בוצעה חלוקה מחדש באופן כזה שהדלתות לא יתנגשו או ייפתחו לתוך מסלול הליכה של תלמיד שצועד לשירותים”.

מעיריית חיפה נמסר בתגובה כי שיפוץ בית הספר מבוצע בהתאם לתכנון שבוצע על ידי האדריכלים ובשיתוף עם הקהילה.

 

תאי השירותים בקומה הראשונה של בית הספר רמב"ם אחרי התכנון (שרטוט: אדריכל אופיר זאבי)

תאי השירותים בקומה הראשונה של בית הספר רמב"ם אחרי התכנון (שרטוט: אדריכל אופיר זאבי)

 

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר