בחינת בגרות (צילום: ניר קידר)
בחינת בגרות (צילום: ניר קידר)

התמונה החינוכית: שיעור הזכאים לבגרות עלה ל־77.1 אחוז

התמונה החינוכית שאותה מפרסם משרד החינוך מצביעה על עלייה קלה בשיעור הזכאים לבגרות במערכת החינוך החיפאית. עם זאת נמשכת המגמה של עדיפות החינוך הפרטי - היהודי והערבי - על פני החינוך הציבורי

פורסם בתאריך: 18.7.18 17:00

התמונה החינוכית, אשר מתפרסמת על ידי משרד החינוך בפעם השלישית לידיעת הציבור באתר אינטרנט ייעודי, מגלה השנה עלייה קלה בשיעור הזכאים לבגרות במערכת החינוך החיפאית. בשנת הלימודים תשע”ו עמד שיעור הזכאים על 76.2 אחוז ואילו בשנת הלימודים תשע”ז הוא עלה ל-77.1 אחוז. יצוין כי בשנת הלימודים תשע”ה עמד שיעור הזכאים על 76.5 אחוז. הממוצע הארצי של הזכאות לבגרות בתשע”ז הוא 68.2. עוד יצוין כי הנתונים כוללים שקלול של החינוך המיוחד אשר מוריד במעט את הנתונים. שקלול זה גורם להטיה קלה לטובת בתי ספר שלא מפעילים כיתות של חינוך מיוחד.

בתמונה החינוכית נכללים מדדים הנוגעים למחוזות השונים במשרד החינוך בארץ, לרשויות המקומיות ולבתי הספר הספציפיים, והיא כוללת נתונים כלליים של מספר התלמידים בזרמים החינוכיים השונים, נתונים לגבי נשירה והתמדה, נתונים שנוגעים לאקלים הבית ספרי, נתוני גיוס לצבא ונתונים על שיעורי זכאות לבגרות. הנתונים הנוגעים לבגרות כוללים, נוסף על שיעור הזכאים, גם את שיעור המחברות הפסולות, את שיעור הזכאים לבגרות עם אנגלית ברמה של 4 ו־5 יחידות לימוד, את שיעור הזכאים לבגרות במתמטיקה ברמה של 4 ו־5 יחידות לימוד ואת שיעור הזכאים לבגרות מצטיינת.

נתוני תשע”ז מגלים כי במדד הבגרות המצטיינת חלה בחיפה ירידה של שלושה אחוזים בשיעור הזכאים – מ־12.7 אחוזים בשנת תשע”ו ל־9.7 אחוזים בשנת תשע”ז. נתון זה משקף את ממוצע הציונים של תלמידים שלמדו לבגרות בהיקף של כ־30 יחידות לימוד. הממוצע הארצי של זכאים לבגרות מצטיינת הוא 7.9 אחוזים.

שיעור תעודות הבגרות הכוללות מבחן באנגלית ברמה של 5 יחידות לימוד עלה בשלושה אחוזים – מ־46.6 אחוז בתשע”ו ל־49.6 אחוז בתשע”ז. הממוצע הארצי בתחום זה הוא 35.7 אחוז. גם בתחום המתמטיקה נרשמה עלייה, ושיעור בעלי תעודות הבגרות עם מבחן ברמה של 5 יחידות לימוד בתשע”ז הוא 21.4 אחוז לעומת 18.2 אחוז בתשע”ו. הממוצע הארצי בתחום זה הוא 14.3 אחוז. העלייה במדד המתמטיקה והאנגלית מורגשת לא רק ברמה המקומית אלא גם ברמה הארצית, וזאת לאחר שבתשע”ו עמד נתון זה על 11.4 אחוז.

את הערכים ואת האקלים החינוכי בחר משרד החינוך לבחון אך ורק דרך מדד הגיוס לצבא וההתנדבות לשירות לאומי. הנתונים לגבי מדד זה נוגעים לשנת תשע”ד. בשנה זו חלה ירידה בשיעור הגברים המתגייסים לצבא מ־82.9 אחוז בתשע”ג ל־79.3 אחוז בתשע”ד. גם בגיוס הנשים חלה ירידה – מ־73.2 אחוז בתשע”ג ל־72.3 אחוז בתשע”ד.

 

בחינת בגרות (צילום: אילן אסייג)

בחינת בגרות (צילום: אילן אסייג)

 

 

איפה אנחנו לעומת תל אביב וירושלים?

הסקת מסקנות מתוך הנתונים של השוואה בין חיפה לבין ערים אחרות עלולה להיות מטעה, בעיקר בגלל נתונים דמוגרפיים של סטטוס סוציואקונומי והרכב התלמידים מבחינת זרמי החינוך השונים (יהודי, ערבי, ממלכתי דתי, חרדי ועוד). עם זאת ניתן להתרשם מכך שחיפה ממוקמת במקום גבוה יחסית לערים הגדולות שמערכת החינוך שלהן היא מורכבת ומגוונת מאוד כמו תל אביב וירושלים, אבל נמצאת מתחת לערים כמו ראשון לציון רמת גן.

לשם השוואה, בתל אביב לא השתנה שיעור הזכאים לבגרות מאז השנה שעברה והוא נמוך בכמעט ארבעה אחוזים מהנתון החיפאי ועומד על 72.4 אחוז. גם בתל אביב חלה ירידה בזכאות לבגרות מצטיינת ושיעורה הוא 8.4 אחוזים (9.7 אחוזים בתשע”ו). שיעור התעודות עם אנגלית ברמה של 5 יחידות בתל אביב דומה לשיעור בחיפה – 48.7 אחוז. במתמטיקה עולה חיפה על תל אביב ב־4.4 אחוזים, ושם הוא עומד על 17 אחוז בלבד.

שיעור הזכאות לבגרות בירושלים הוא כצפוי נמוך באופן משמעותי מאשר בחיפה בפרט ומהממוצע הארצי בכלל ועומד על 40.4 אחוז. שיעור הזכאים לבגרות מצטיינת הוא 5.4 אחוזים. 25.2 אחוז מהתלמידים הירושלמים הם בעלי תעודת בגרות ברמה של 5 יחידות לימוד באנגלית ו־8.2 אחוזים הם בעלי תעודת בגרות עם 5 יחידות לימוד במתמטיקה.

בראשון לציון עומד שיעור הזכאים לבגרות על 82 אחוז, כאשר 9.2 אחוזים הם בעלי תעודת בגרות מצטיינת, 51.4 אחוז הם בעלי תעודת בגרות עם אנגלית ברמה של 5 יחידות לימוד ו־24.2 אחוז הם בעלי תעודת בגרות עם מתמטיקה ברמה של 5 יחידות לימוד.

ברמת גן מגיע שיעור הזכאים לבגרות ל־91 אחוז, כאשר 19.5 אחוז הם בעלי תעודת בגרות מצטיינת, 69.5 אחוז הם בעלי תעודת בגרות עם אנגלית ברמה של 5 יחידות לימוד ו־29.1 הם בעלי תעודת בגרות עם מתמטיקה ברמה של 5 יחידות לימוד.

למה נמשכת המגמה של התדרדרות החינוך הציבורי?

גם ניתוח פנימי של מערכת החינוך החיפאית לפי בתי ספר עלול להיות מטעה משום שמדובר בזרמי חינוך שונים ובבתי ספר שתלמידיהם משתייכים לסטטוסים שונים מבחינה סוציואקונומית. עם זאת, יש כמה מגמות בולטות שהן יציבות למדי לאורך השנים. מגמה ברורה אחת היא עדיפות החינוך הפרטי – היהודי והערבי – על פני החינוך הציבורי. בראש רשימת בתי הספר מבחינת הזכאות לבגרות ניצב השנה תיכון נזירות נצרת עם 100 אחוזי זכאות לבגרות. הוא חולק את המקום עם אולפנת צביה, אבל עולה עליה בשיעור הזכאים לבגרות מצטיינת ובשיעור בעלי תעודת בגרות עם מתמטיקה ברמה של 5 יחידות לימוד. אחריהם נמצא בית הספר האורתודוכסי הערבי ואחריו בתי הספר הריאלי וליאו באק.

בית הספר רעות לאמנויות הוא התיכון הציבורי החילוני היחיד שעובר את רף 90 אחוזי הזכאות לבגרות (91.1 אחוז) – נתון שמשקף ירידה של שני אחוזים ביחס לשנה שעברה. בתי הספר אליאנס, עירוני ג’, עירוני ה’, חוגים, תיכון קרית חיים ועירוני א’ נמצאים במקומות נמוכים ברשימת הזכאות, וברובם חלה ירידה ביחס לשנה שעברה. התיכונים הציבוריים המשתייכים לחינוך הערבי מדשדשים אף הם בתחתית הרשימה.

ראוי לציין שכמעט בכל המוסדות, בכל הזרמים וגם בערים השונות חלה עלייה בשיעור הזכאים לבגרות עם מתמטיקה ברמה של 5 יחידות לימוד.

 

 


 

 


 

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

תגובה אחת
  1. ירין אמסלם

    זה לא השוואה נכונה משום שבתי ספר ציבורים אחוז הילדים שעפים מהבית ספר קטן משמעותית לעומת היכולת של בתי ספר פרטים

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר