המורה ממחוז חיפה שהושפלה
המורה ממחוז חיפה שהושפלה

"הוא אמר שכבר יש לי שני ילדים ושאני לא צריכה למהר"

בשיחה עם "כלבו - חיפה והצפון" מספרת מורה ממחוז חיפה כיצד המנהל בבית הספר שבו עבדה הנחה אותה להשתמש באמצעי מניעה ולא לתכנן היריון. הסתדרות המורים ומשרד החינוך מגנים, אבל המורה עדיין לא שובצה לבית ספר אחר והמנהל ממשיך בתפקידו

פורסם בתאריך: 31.7.18 19:13

מורה באחד מבתי הספר במחוז חיפה קיבלה ממנהל בית הספר שבו היא עבדה מסרונים שבהם הוא יעץ לה בבוטות לא להיכנס להיריון ולהשתמש באמצעי מניעה. לפני כשנתיים הגיעה המורה לבית החולים עם חשש מהיריון חוץ רחמי. היא הודיעה למנהל על מצבה, ובעקבות כך נפתחה הפרשה. להלן תעתיק של הודעות הווטסאפ שהחליפו המורה והמנהל:

מורה: "הייתי במיון ונתנו לי שלושה ימי מחלה. בינתיים לא אגיע, רק מחר, ומחר אעדכן אותך לגבי יום שישי".
מנהל: "מה קרה?".
מורה: "חשש להיריון חוץ רחמי. ב"ה הכל בסדר אבל קיבלתי משככים עד שהכאבים יעברו. מכיוון שעברתי הפלה לפני שלושה חודשים הרופא ביקש שאנוח. זה רק בינינו, בבקשה".
מנהל: "טוב. אל תתכנני היריון".
מורה: "אני לא בהיריון. כשהשם ירצה".
מנהל: "אמצעי מניעה. אני נותן לך משרה בשנה הבאה. שלא תיכנסי באמצע".
מורה: "זה ברצינות עכשיו? יש דברים שהם לא בשליטה שלנו נטו. אני לא יכולה להיות עם אמצעים לנצח. אל תדאג, הכל בסדר".
מנהל: "תקבלי את ג'2 ואז תיכנסי להיריון. זו בעיה. תשמרי על עצמך".
מורה: "בעיה? אני לא רואה את זה כבעיה ועצוב לי שבעיניך זה מצטייר ככה. הכל יהיה בסדר. לא הייתי מקבלת על עצמי משרה אם לא הייתי יכולה לעמוד מאחוריה במלוא מובן המילה".
מנהל: "יפה. תרגישי טוב. חזרי אלינו במהרה".

בשיחה עם "כלבו – חיפה והצפון" מספרת המורה שהיא נכנסה לבית הספר כמחליפה במקום מורה שיצאה לחופשת מחלה. "המנהל כל הזמן שיבח אותי ואמר שאני מייצרת לו שקט בכיתה ושהוא שמח על הגעתי", היא מספרת. אלא שאז אירע המקרה הרפואי שבעקבותיו שלח המנהל את המסרים למורה. לדבריה, המנהל לא הסתפק בהודעות הווטסאפ וכעבור שלושה שבועות ניהל איתה שיחה אישית. "הוא יעץ לי שאחכה שנתיים כדי להיכנס להיריון ואסיים מחזור לימודים", היא אומרת, "הוא גם אמר שכבר יש לי שני ילדים ושאני לא צריכה למהר כי אני צעירה, ושהוא מעדיף שאם אני כבר אכנס להיריון שאסיים את השנה ואז אם אלד החופשה תגלוש לתחילת השנה שזה זמן של חגים. זו רמת הדקויות שאליה הוא נכנס איתי".

איך הגבת?

"ישבתי באי נוחות ובשלב כלשהו אמרתי לו בציניות שאם הוא רוצה אנחנו יכולים לפתוח לוח שנה ולהחליט על התאריך. זה לא דבר ראוי בין עובד למעביד. אני אשה שמקיימת אורח חיים דתי, כך שזה לא רלוונטי. בעצם לכל אשה זה לא רלוונטי, קל וחומר לנו, שיש לנו סייגים שהצניעות יפה להם. אמרתי לו שלא נעימה לי הצורה של השיחה, וכך זה הסתיים".

 

 

כאשר נכנסה לבסוף המורה להיריון ויצאה לשמירת היריון בדצמבר 2016, היא טוענת שזכתה ליחס שלילי שכלל טענות שהיא לא מקצועית ושהיא "באה לעשות קייטנה וללכת". לדבריה, כשהוחזרה לעבודה בספטמבר 2017 המנהל אמר לה שהחזרתה נעשית על תנאי משום שהוא מחויב לכך על פי חוק. "בינואר 2018 הוא צפה בשיעור שלי", הוא מספרת, "והוא אמר לי שלא אקבל קביעות".

בשלב זה פנתה המורה להסתדרות המורים בחיפה. מאז אפריל התקיימו במשרד החינוך שתי פגישות בעניין שבהן סוכם שהשניים לא יעבדו ביחד. מסוף שנת הלימודים לא שובצה המורה לעבודה בבית ספר אחר.

יו"ר הסתדרות המורים בחיפה עדנה דוד: "כשהמורה פנתה אלי הזדעזעתי והיה קשה לי לתפוש שאכן דבר כזה יכול לקרות, אבל דבריה גובו בעדויות כתובות מתוך הטלפון הנייד שלה. בעקבות המקרה דאגנו להוציא את המורה מבית הספר וליווינו אותה לאורך כל הדרך בתמיכה רגשית".

מזכ"לית הסתדרות המורים יפה בן דוד: "ההתבטאויות החמורות של המנהל כלפי המורה הן מחפירות ומחייבות את התערבותו המיידית של משרד החינוך. לא ייתכן שבשנת 2018 יש עדיין מי שרואה באשה שנכנסת להיריון בעיה. התפישות החשוכות שעלו מדברי המנהל הן מזעזעות ולא יעברו בשקט. מורה ומחנכת שכל חטאה הוא רצונה להביא ילדים לעולם נתקלת במנהל בית ספר חשוך בעל תפישות הזויות. כאשה שעומדת בראש ארגון עובדי ההוראה הגדול במדינה וכאמא לילדים אני מודיעה חגיגית לכל מי שעדיין חושב אחרת – נשים יכולות למלא כל תפקיד, בטח במגזר הציבורי, ובמקביל להביא ילדים לעולם. אנו בהסתדרות המורים נפעל בכל הכלים העומדים לרשותנו כדי שמנהל בית הספר הרואה בהיריון בעיה לא יוכל להמשיך בתפקידו".

ממשרד החינוך נמסר בתגובה: "המשרד מבהיר באופן שאינו משתמע לשתי פנים כי ראוי שאנשי חינוך יקיימו שיח מכבד שאינו מפלה ואינו פוגע בפרטיותו של אדם. אנו רואים בחומרה את אמירותיו הפוגעניות של מנהל בית הספר ואת התנהלותו. לנוכח זאת טופל הנושא בהיבט המשמעתי".

 


 

 


 

אולי יעניין אותך גם

תגובות

7 תגובות
  1. דן

    בושה וחרפה , אם כך מתנהג מנהל בית ספר מה נלין על התלמידים. אדם כזה צריך לאלתר להימצא מחוץ למערכת חינוכית ויפה שעה אחת קודם!!!

  2. ברמוח

    צודק! מה ז"א "יש דברים שהם לא בשליטה שלנו"? בטח שיש שליטה. זה שהיא בהריון פעמיים בשנה עושה אותה לא כשירה לעבודה. רוצה להשריץ ללא הכרה אז שבי בבית. יש למנהל ב"ס לנהל ותחשבו על התלמידים שרוב השנה לומדים מול מורים מתחלפים ולא מקבלים מחנכת קבועה.

  3. חיים

    בושה וכלימה שאדם כזה עומד בראש מוסד חינוכי, תעודת עניות למחוז חיפה שאדם עם פה כזה אמון על חינוך ילדים. על האדם הזה למצוא את מקומו מחוץ לכל משרה חינוכית. ועוד הוא מעז להאשים את המורה כי זייפה את הטוקבק.

  4. אלונה

    פה ביוב, הייתי שמחה לדעת אם המוצלח הנ"ל תכנן את ההריונותיה של אשתו לפי חופשות השנה. אם המנהל ההזוי הזה יפתח את השנה כמנהל – פשיטת רגל למערכת החינוך במחוז חיפה.

  5. שרון

    למה נראה לי שלא בעיה לדעת באיזה מנהל יסודי מדובר…… פיו "הנקי" , "נוטף הפנינים" של "איש החינוך" , הולך לפניו…

  6. משתמש אנונימי (לא מזוהה)

    הילדים שלנו בשיחה או בצ'אט. ראוי לה למורה להמנע מלצאת בנושא זה לציבור, לקחת קצת אוויר ולסגור את הרגליים בשנתיים הכאות.

  7. לימור

    ראו איזו סיטואציה המנהל המטורף הזה, שחושב שהשמש זורחת לו מהישבן יצר: בעל אומר לאשתו "אני רוצה שנביא ילד לעולם". האישה עונה "זה בלתי אפשרי, המנהל ביקש שאשתמש באמצעי מניעה". הזוי / מטורף ? לא למנהל שמזכלית הסתדרות המורים, בן דוד הגדירה כ "אדם חשוך בעל מחשבות הזויות הרודה בעובדיו ומשפילם על בסיס יומי". זה מנהל בית ספר יסודי בחיפה. את המורה העיפו ואת המטורף השאירו.

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר