לווייתן מהמין זיפיוס חלול חרטום (צילום: עמנואל בלטאסר)
לווייתן מהמין זיפיוס חלול חרטום (צילום: עמנואל בלטאסר)

חוקרים מהאוניברסיטה השתתפו בסקר בין לאומי למיפוי יונקים ימיים

ד"ר אביעד שיינין ואייל ביגל מאוניברסיטת חיפה ומעמותת מחמל"י השתתפו בסקר בין לאומי של יונקים ימיים בים התיכון שמטרתו היא יצירת מפה של תפוצת היונקים בו, צבי הים והפסולת הפלסטית. בסקר נצפתה באופן נדיר להקה של שישה לווייתנים מהמין זיפיוס חלול חרטום

פורסם בתאריך: 2.8.18 15:36

סקר בין לאומי של יונקים ימיים בים התיכון נערך לאחרונה בהשתתפות של חוקרים בכירים מאוניברסיטת חיפה ומעמותת מחמל"י. מדובר בסקר שהתבצע מהאוויר לאורך 530 ק"מ במים הכלכליים של ישראל (האזור שנחשב כשייך למדינה), ונתוניו יצטרפו לנתונים שנלקחו משאר חלקי הים התיכון למטרה של יצירת מפה של תפוצת היונקים בו, צבי הים והפסולת הפלסטית.

מבצעי הסקר הם חוקרים ממדינות הנמצאות לאורך חופי הים התיכון והים השחור אשר חברים בארגון אמנת אקובמס לשימור לווייתנאים בים התיכון ובים השחור. הסקר במימי ישראל נערך במשך חמש שעות והוביל אותו צוות צרפתי בראשותה של ד"ר לאה דויד, מהחוקרות המובילות בצרפת ובעולם לסקרי יונקים ימיים. יצוין שישראל אינה חתומה על האמנה, אך רשות הטבע והגנים מייצגת את המדינה כגוף משקיף באמנה ועמותת מחמ"לי (מרכז חקר מידע ליונקים ימיים) היא שותפה לפן המדעי של האמנה. בעקבות חלקם של הגופים הללו באקובמס הוחלט לקיים את הסקר בישראל במימון האמנה.

ד"ר אביעד שיינין, מנהל תחום טורפי על בתחנת מוריס קאהן באוניברסיטת חיפה, ואייל ביגל, דוקטורנט לביולוגיה ימית באוניברסיטה המשמשת כבית האקדמי של עמותת מחמל"י, השתתפו בצוות האווירי שביצע את הסקר באזור. חופי ישראל הוגדרו על ידי האיגוד הבין לאומי לשימור הטבע ומשאביו כחשובים לשני סוגי דולפינים – דולפינן ודולפינן מצוי.

 

 

שיינין: "כדי להגן על היונקים הימיים צריך מידע של כמות, תפוצה ופיזור במרחב, וזוהי מטרת הסקר שנותן לנו תמונת מצב. במשך חודש אחד הסתובבו 50 חוקרים בעשרה צוותים בכל הים התיכון, בעיקר עם מטוסים אבל גם עם ספינות, וערכו סקר עם אחוז דגימה מסוים שנותן תמונה סבירה של מה שקורה. זהו פרויקט יקר מאוד שעלותו היא מיליוני יורו. לשמחתנו, למרות שמדינת ישראל באופן מוזר לא חתומה על האמנה, הסכימו שם להביא לכאן את הצוות שערך את הסקר בכל מזרח הים התיכון. כחלק מהאידאולוגיה שלהם הם מצרפים חוקרים מקומיים לפעילות גם כדי לייצר תהליך של למידה וגם כדי להביא את הידע המקומי".

לדבריו של שיינין, הסקר עקב אחרי להקות של יונקים שהתגלו אחרי שעלו אל פני הים כדי לנשום אוויר. בסקרים כאלה, הוא מסביר, לא מתבצעות צלילות אלא רק תצפיות.

מה ראיתם?

"לצערי, הרבה פסולת פלסטית. לא רחוק מחיפה צפינו בלהקה של שישה לווייתנים מהמין זיפיוס חלול חרטום. זו תצפית נדירה מכיוון שהזיפיוס חי במעמקי הים שם הוא צד, ולכן הוא לא נראה באופן תדיר בסקרים חזותיים. אנחנו יודעים על הימצאותם של לווייתנים מסוג זה בים העמוק בעקבות סקרים אקוסטיים, אך גם שם הם לא נמצאים במספרים גדולים. הלווייתנים היו במצב של מנוחה ושחו בחבורה של שישה, כאשר לרוב הם מין מתבודד".

 

ד"ר לאה דויד, הטייס פטריק פרון, ד"ר אביעד שיינין, אייל ביגל וטייס מלווה ישראלי

 


 

 


 

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר