מצוקת התלמידים מתבטאת בתוך בית הספר (צילום: א.ס.א.פ קריאייטיב/INGIMAGE)
מצוקת התלמידים מתבטאת בתוך בית הספר (צילום: א.ס.א.פ קריאייטיב/INGIMAGE)

תופעל תוכנית למניעת אובדנות של תלמידים

במסגרת התוכנית "שומרי הסף", שתופעל עלי ידי השירות הפסיכולוגי חינוכי בעיריית חיפה, יעברו מורים ואנשי מינהלה בבתי הספר הממלכתיים הכשרה שתאפשר להם לזהות תלמידים במצוקה ולסייע להם

פורסם בתאריך: 23.8.18 11:10

השירות הפסיכולוגי החינוכי (שפ"ח) בעיריית חיפה יפעיל החל משנת הלימודים הקרובה הכשרה מיוחדת למורים ולאנשי מינהלה בבתי הספר הממלכתיים למניעת אובדנות בקרב בני הנוער בחיפה. ההכשרה תתקיים בעקבות נתונים שמצביעים על עלייה מתמדת במספר המתאבדים מדי שנה בארץ, ובכללם בני הנוער. במסגרת התוכנית שנקראת "שומרי הסף" ירכשו אנשי הצוות בבתי הספר כלים לזיהוי תלמידים במצוקה ולסיוע להם.

בשלב השני תועבר ההכשרה להורי התלמידים, למדריכים, למתנדבים ולגורמים אחרים במערכת החינוך אשר באים במגע עם התלמידים.

לדבריה של מנהלת השפ"ח ריבי שני, ההנחה בבסיס התוכנית היא שאת רוב מקרי האובדנות ניתן למנוע על ידי הגשת הסיוע הנכון בעיתוי הנכון ובדרך הנכונה.

 

 

שני: "בשנים האחרונות מספר מקרי ההתאבדות בישראל עולה על 300 בשנה בכל הגילאים. בעקבות זאת בשנתיים האחרונות הציב משרד החינוך לעצמו כיעד את מניעת האובדנות בקרב בני הנוער ופתח בתוכנית לאומית שבמסגרתה אנשי השירות הפסיכולוגי בארץ עברו הכשרה בנושא. תוכנית 'שומרי הסף' היא תוכנית חיפאית שנולדה מתוך דאגה בגלל העלייה במספר המתאבדים. אנחנו חשופים להמון ילדים שמשתמשים במשפטים כמו 'אני רוצה למות' ו'נמאס לי לחיות' כמטבע לשון. הילדים צופים בסדרות טלוויזיה שבהן האובדנות הפכה להיות סוג של פתרון, והם משתמשים באותם המשפטים בלי להבין שהפתרון הזה הוא סופני. הם מתריעים על רצונם לסיים את חייהם בקבוצות הפייסבוק והווטסאפ – המקומות שבהם בני הנוער מתקשרים. התוכנית שלנו מיועדת למבוגרים שנמצאים בקשר עם התלמידים במערכת החינוך כי מצוקתם של התלמידים מתבטאת בתוך בית הספר, והמורים הם הראשונים שמזהים אותה. הם יכולים להיות אלה שיתנו את המענה הרגשי הראשוני אם הם מרגישים שיש להם את היכולת לעשות את זה".

האם במקרה כזה לא כדאי לערב את יועצת בית הספר שאמורה להיות הכתובת?

"בכל מקרה היועצת והפסיכולוג של בית הספר מעורבים. אנחנו נותנים גם למחנכים שנמצאים בקשר ראשוני עם התלמיד כלים לקיים שיחה ראשונית, להסביר את הדברים ולא להיבהל, כדי שהמענה הראשוני יהיה מוצלח ורמת המצוקה של התלמידים תרד".

 

מנהלת השפ"ח ריבי שני (צילום: ראובן כהן)

 


 

 


 

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר