פרופ' קלאוס שלינג (מימין), פרופ' יואב שכנר ופרופ' אילן קורן (צילום: הטכניון)
פרופ' קלאוס שלינג (מימין), פרופ' יואב שכנר ופרופ' אילן קורן (צילום: הטכניון)

הטכניון יפעיל מערך לוויינים שינטר עננים

מערך הלוויינים, שישגרו הטכניון, מכון וייצמן והמכון לטלמטיקה בגרמניה, מבוסס על טכנולוגיית ה-CT הרפואי ומטרתו היא לצמצם את אי הוודאות בחיזוי שינויי האקלים באמצעות צילום העננים מכיוונים רבים

פורסם בתאריך: 21.12.18 11:20

הטכניון, מכון ויצמן למדע והמכון לטלמטיקה בגרמניה יפעילו מערך לוויינים שיספק מידע על עננים והשפעתם על האקלים. המערך יכלול עשרה לוויינים במשקל של שלושה ק"ג כל אחד ובגודל של קופסת נעליים שישוגרו לטיסת מבנה במסלול סביב כדור הארץ. הלוויינים יצוידו במערכת חדשנית המבוססת על טכנולוגית ה-CT הרפואי שמסוגלת להעביר נתונים על ההרכבים הפנימי והחיצוני של העננים.

בטכניון מציינים שהפרויקט אמור לצמצם את אי הוודאות שקיימת היום בחיזוי שינויי האקלים. הפרויקט המכונה CloudCT ממומן על ידי המועצה האירופית למחקר ב-14 מיליון אירו, שהוא הסכום המקסימלי שהמועצה רשאית להקצות לפרויקט. שני חוקרים ישראלים וחוקר גרמני מובילים את הפרויקט – פרופ' יואב שכנר מהפקולטה להנדסת חשמל בטכניון, מומחה בראייה ממוחשבת ובטומוגרפיה ממוחשבת, פרופ' אילן קורן מהמחלקה למדעי כדור הארץ וחקר כוכבי הלכת במכון ויצמן ופרופ' קלאוס שילינג מהמכון לטלמטיקה בוירצבורג.

 

 

עננים ממלאים תפקיד מרכזי במאזן האנרגיה ובמחזור המים בטבע. עם זאת, שגיאות, אפילו קטנות, בהערכת תכונותיהם עלולות לגרור טעויות מהותיות בחיזוי האקלים.

פרופ' שכנר: "הרעיון למדידת תוכן פנימי (טומוגרפיה) של עננים מהחלל התפתח בהשראת ה-CT הרפואי. בדומה לטכנולוגיה הזו, העננים יצולמו מכיוונים רבים, סביב הענן ומעליו. הצילום הרב כיווני יתבצע בעת ובעונה אחת באמצעות הלוויינים הזעירים שהם זריזים מאוד, שינועו בטיסת מבנה אוטונומית. בניגוד ל-CT רפואי שבו יש שליטה פעילה במקור המקרין על הגוף, כאן נסתמך על קרינת שמש טבעית ועל פיזור האור הקיים, וזהו אחד מהאתגרים הגדולים בפרויקט".

 


 

 


 

אולי יעניין אותך גם

תגובות

תגובה אחת
  1. או, בדיוק בזמן!

    כי המכ"ם עננים של השירות המטאורולוגי שבק חיים, ובכל הסייבר סטארטאפ ניישן אין מי שיכול לתקן אותו.
    (והחדש יגיע אולי בעוד שנה וחצי)

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר