בית הספר ליאו באק (צילום: אריאל מזרחי)
בית הספר ליאו באק (צילום: אריאל מזרחי)

ליאו באק יקבל חמישה מיליון שקל להסרת אסבסט

המשרד להגנת הסביבה יעביר למרכז החינוך ליאו באק חמישה מיליון שקל לצורך הסרת אסבסט פריך מותז ממבנים. בכך יקבל ליאו באק מחצית מהתקציב שמעביר המשרד לטיפול בבעיה, כאשר חמישה מיליון שקל נוספים יועברו למוסדות חינוך אחרים בארץ לצורך הסרת אסבסט מסוכן

פורסם בתאריך: 14.6.20 14:50

המשרד להגנת הסביבה יעביר חמישה מיליון שקל למרכז החינוך ליאו באק לצורך הסרת אסבסט פריך מותז – כך נמסר היום (ראשון) מהמשרד להגנת הסביבה. למעשה, ליאו באק יקבל מחצית מהתקציב שמעביר המשרד לטיפול בבעיה, כאשר חמישה מיליון שקל נוספים יועברו למוסדות חינוך אחרים בארץ לצורך הסרת אסבסט מסוכן.

מנהלת אגף אסבסט ורישוי כימיקלים במשרד להגנת הסביבה רעות רבי: "האסבסט הוא חומר שהוכח כמסרטן על ידי ארגון הבריאות העולמי, ללא כל סף חשיפה בטוח. לסיבי האסבסט יש צורת מחט קטנטנה בגודל של עד חמישה מיקרומטר, אשר בנשימה חודרת לריאות וגורמת למחלות קשות שאינן ניתנות לריפוי, ובהן סרטן ריאות, מזתליומה ואסבסטוזיס. מחלות הקשורות לחשיפה לאסבסט מופיעות תקופה ארוכה אחרי החשיפה – עד 40 שנה ויותר. מי שנחשף לאסבסט בגיל צעיר יכול לחלות בשכיחות גבוהה יותר ממי שנחשף בגיל מבוגר, ולכן החשיבות הגבוהה בהסרת סיכוני אסבסט במבני חינוך".

לדבריה של רבי יש מופעים ושימושים שונים של אסבסט ולהם רמות סיכון שונות. המסוכן ביותר הוא האסבסט הפריך, שממנו מתפזרים בקלות סיבים אשר מהווים סיכון לנחשפים אליהם. אסבסט פריך שימש בעבר חומר לבידוד תרמי בתעשייה וחומר לבידוד אקוסטי במבני ציבור. בשל הסיכון ממנו קבע החוק למניעת מפגעי אסבסט ואבק מזיק (התשע"א – 2011 ) חובה להסרה מלאה בפרק זמן של עד עשר שנים מכניסת החוק לתוקף, כלומר עד 4 באוגוסט 2021. על מנת לזהות ולאתר מבנים שבהם קיים סיכון זה נקבעה בחוק חובת ביצוע סקרים במבני ציבור אשר בנייתם החלה עד סוף 1984 באמצעות סוקר בעל רישיון.

 

 

מהמשרד להגנת הסביבה נמסר כי בישראל יש כיום עשרות אלפי מבני ציבור בבעלותן של רשויות מקומיות, עמותות וחברות פרטיות, אשר לא בוצעו בהם סקרים לאיתור אסבסט פריך כנדרש על פי חוק, ולא קיים מידע לגבי הימצאותו או אי הימצאותו במבנים. נוסף על כך, קיימים מבנים בודדים שבהם כבר התגלה אסבסט פריך מותז, ובהם מבני חינוך. בכ-15 מהמבנים הוסר האסבסט תחת פיקוחו של המשרד ב-20 השנים האחרונות, ובאחרים, ובהם ליאו באק, טרם בוצעה ההסרה על אף המועד הקצר שנותר לפי החוק.

יצוין כי עבודות להסרת אסבסט כרוכות בתנאים מחמירים של סגירת המבנה וסביבתו ואיסור מוחלט על כניסה אליו. העבודות כוללות בנייה של חלל אטום, והן מבוצעות רק על ידי עוסקים עם רישיון מתאים, ללא יצירת סכנה לציבור. במבנים שבהם טרם בוצעה ההסרה הותר להמשיך את הפעילות ללא סכנה לציבור עד למועד ההסרה הקבוע בחוק, ורק לאחר שבוצעו פעולות איטום ודיגום תקופתי להבטחת תקינותו ולהיעדר סיכון לציבור.

השרה להגנת הסביבה גילה גמליאל: "לתלמידי ישראל ולצוותים החינוכיים מגיע ללמוד בסביבה ראויה. אני מתכוונת לפעול במלוא העוצמה להסרת האסבסט ממבנים במערכת החינוך, ואקצה משאבים כדי להבטיח את הסרתו של החומר המסרטן למען בריאותם של התלמידים והמורים".

 

הסרת אסבסט פריך (צילום: אירה אלימלך)

הסרת אסבסט פריך (צילום: אירה אלימלך)

 


 

 


 

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר