לימוד בקפסולה (צילום: אמיל סלמן)
לימוד בקפסולה (צילום: אמיל סלמן)

פחות מחודש לפתיחת שנת הלימודים, והמנהלים מתוסכלים

ב-1 בספטמבר תיפתח שנת הלימודים, ומנהלי בתי הספר טוענים שעיריית חיפה ומשרד החינוך לא עדכנו אותם כיצד לנהוג. ישיבה של מפקחי המשרד ומנהל המחוז שנקבעה להיום ושבה אמורים היו המפקחים לקבל הנחיות, נדחתה ל-17 באוגוסט. מנהלת: "הגיע הזמן שיפריכו את מצג השווא של המשרד והעירייה"

פורסם בתאריך: 2.8.20 18:55

פחות מחודש לפתיחת שנת הלימודים, ומשרד החינוך ועיריית חיפה עדיין לא עדכנו את מנהלי בית הספר היסודיים בעיר כיצד עליהם לפעול. המנהלים נמצאים בהמתנה וחוזים בלגן בגלל היעדרן של תשתיות והנחיות ברורות.

ישיבה בנושא בהשתתפותם של מפקחי משרד החינוך עם מנהל מחוז חיפה ד"ר סער הראל שאמורה היתה להתקיים היום (ראשון), ובה אמורים היו המפקחים לקבל הנחיות לגבי פתיחת השנה ולהעביר אותן למנהלים, נדחתה ל-17 באוגוסט. דחייתה של הישיבה למועד סמוך מאוד לפתיחת שנת הלימודים אינה מובנת למנהלים ומותירה אותם מתוסכלים מתפקודה של מערכת החינוך.

מנהלת בית ספר יסודי: "הגיע הזמן שיפריכו את מצג השווא שמפרסמים המשרד והעירייה על כך שהם מתכוננים לפתיחת שנה, כי לא מתכוננים. הבלון הזה של הערכות שמפריחים באוויר הוא ריק מתוכן".

יצוין שלפי המתווה המסתמן, תלמידי כיתות א' ו-ב' ילמדו כרגיל בבית הספר, תלמידי כיתות ג' ו-ד' ילמדו בקפסולות בבית הספר, ותלמידי כיתות ה' ו-ו' ילמדו בלמידה מקוונת מרחוק. הבעיה המרכזית היא שתשתית האינטרנט ללמידה מרחוק ברוב בתי הספר היא מיושנת ואינה מסוגלת להתמודד עם כמות הנתונים שדורשת אפליקציה אשר כוללת שיחות וידאו כדוגמת אפליקציית זום.

"שיעורי הזום בגל הראשון של הקורונה היו בהיקף מצומצם מאוד", אומרת אחת ממנהלות בתי הספר בעיר, "ממשרד החינוך יצאו כל מיני אמירות על כך שהמורים לא יודעים להשתמש באפליקציה ושהם צריכים להשתלם בזה, אבל לא היתה כל התייחסות לבעיה שבתי הספר בחיפה לא מחוברים לסיבים אופטיים שמאפשרים למידה מרחוק בפס רחב".

פנית לעירייה בנושא?

"כן, ואמרו לי שיש מחלוקת בין העירייה למשרד בשאלה מי יממן את החיבור הזה. הם פשוט לא מבינים שמדובר בתשתית חיונית מאוד. כשהיתה אצלנו למידה מרחוק, כל מורה קיים שיחת זום באופן מקרטע לפי התור, אחד אחרי השני. אי אפשר היה לקיים במקביל כמה שיחות. בעירייה הסבירו לי שכדי לקיים כמה שיחות זום במקביל צריך פס רחב, וזה מתאפשר רק באמצעות סיב אופטי. אמרו לי בפירוש שב-1 בספטמבר בתי הספר לא יהיו מוכנים ללמידה מרחוק".

לדבריה של המנהלת, גם אם המשרד והעירייה יפתרו את המחלוקת, "עד שיזמינו את הסיב האופטי ועד שיחברו אליו את בתי הספר זה ייקח חודשים כי צריך לקיים מכרזים לספקים. זה תהליך ארוך".

אז איך בכל זאת פעלת בגל הראשון?

"נאלצתי להגיד למורות שאם הן רוצות לקיים למידה מרחוק עליהן למצוא פתרון מחוץ לכותלי בית הספר. אז המורות הלכו הביתה, קיימו שיעור זום וחזרו לבית הספר כי לא היתה ברירה. עכשיו הציעו לי בעירייה להתחבר לפס רחב דרך ספק האינטרנט שלי ולשלם מתקציב בית הספר. ביררתי עלויות, ומדובר בהוצאה של אלפי שקלים לחודש. איזה בית ספר יכול להרשות לעצמו להוציא סכומים כאלה מתקציבו? בחישוב שנתי זה תקציב של רבעון. אז אנחנו מצפים לפתרון".

אלא שתשתית האינטרנט היא רק אחת הבעיות, ויש עוד בעיות רבות שקשורות למשרד החינוך ואשר עד עתה נותרו ללא מענה.

"אין הסכמות בין הסתדרות המורים למשרד החינוך על מספר הימים שילמדו – חמישה או שישה ימים", אומרת מנהלת אחרת, "מלבד זאת, אם נלמד בקפסולות לא יהיה מקום לכל התלמידים בבתי הספר. יש גם בעיה שנוגעת לתחום האחריות. נניח שיש לי שלוש כיתות בכל שכבת גיל, האם אני זו שצריכה להחליט כמה ימים בשבוע ילמדו כיתות ג' ו-ד' כשאני יודע שהסתדרות המורים מתנגדת למתווה החזרה ללימודים של משרד החינוך? אנחנו עומדים בדום שתיקה ומחכים. במשרד החינוך אמרו לנו להכין את מערכת הלימודים לשנה הקרובה. מי שמכין עכשיו מערכות לפי ההנחיות ששלח משרד החינוך עובד לחינם כי אלו הן תוכניות באוויר. יש כאן בלגן נורא".

אלו הנחיות קיבלתם ממשרד החינוך במחוז?

"לא קיבלנו. היום היתה צריכה להיות ישיבת זום של מנהל המחוז במשרד החינוך עם המפקחים שבה הוא היה אמור למסור להם איך נערכים לפתיחת השנה, אבל הישיבה נדחתה ל-17 באוגוסט. זה לא ייאמן – קובעים ישיבה לתאריך שהוא 14 ימים לתחילת שנת הלימודים, ובינתיים בתי הספר באוויר ואין מתווה שמפרט כיצד לקיים למידה מרחוק. האם כמנהלת אני יכולה לקבוע כמה ימים ילמדו תלמידי כיתות ג' ו-ד'? האם זה לפי מספר המקומות שיש בבית הספר? מה עם תוספת כוח האדם שהובטחה? איך אפשר יהיה לקיים למידה מרחוק בכיתות מפוצלות כשאין מספיק כוח אדם? לכל השאלות האלה אין עדיין תשובות. אני שואלת את הפיקוח, ושם לא יודעים מה להגיד לי. אני מקבלת מהפיקוח רק הודעות שנמסרות מהתקשורת ואשר נשלחות אלינו כאילו הן הודעות רשמיות. יש כעס רב אצל מנהלי בתי ספר. כנראה שהממונים לא שמו לב, אבל אוגוסט כבר כאן".

 

 

מנהלת בית ספר נוספת: "אף אחד לא יודע איך תיפתח שנת הלימודים ב-1 בספטמבר. בתקשורת מפרסמים תוכניות אבל הן לא ישימות. הבעיה המרכזית היא תשתיות האינטרנט שברוב בתי הספר הן ישנות מאוד ולא מתאימות לצרכים של המאה ה-21. בעיה נוספת היא הקפסולות. עם כל הכבוד למתווה הזה, בבתי הספר אין מקום – אין מספיק כיתות ואין מספיק מרחבים. זהו מתווה בלתי אפשרי".

אז איך אתם בכל זאת נערכים לפתיחת השנה?

"אז זהו, שלא נערכים. אנחנו יושבים ומחכים, וזה מתסכל. מחודש מרץ קיימנו למידה מרחוק, וידענו שאחרי פסח נחזור לבתי הספר. שיערנו שנצטרך לסחוב עוד חודש-חודשיים, אבל כאן מדובר על שנה שלמה, ואף אחד לא אומר כלום. משרד החינוך אומר שנתנו כסף, ואני שואלת – כסף למה? לתשתיות? העירייה כבר מזמן היתה צריכה לבנות תשתיות. לכוח אדם? אני לא רואה מורים עומדים בתור לעבוד. אין לנו מספיק מורים לקפסולות. אמרו לנו 'תבנו שלושה תרחישים לפתיחת שנת הלימודים'. מה זאת אומרת? למי נבנה? משרד החינוך ועיריית חיפה היו צריכים לשבת על העניין הזה כבר לפני חודש".

מנהלת בית ספר אחרת מספרת שאצלה אין בעיות, אך היא מודעת לכך שיש בתי ספר בעיר שאינם ערוכים לפתיחת השנה: "לנו יש מספיק צוות לקפסולות. תלמידי כיתות ה' ו-ו' ילמדו מרחוק למעט יומיים שהם הם ילמדו בבית הספר, כך שזה משחרר לי אנשי צוות. השאלה שלי היא אם זה נכון בריאותית שתלמידי כיתות א' ו-ב' ילמדו ביחד ולא בקפסולות? לזה אין לי תשובה. החלוקה הזו נועדה מלכתחילה כדי לייצר צוות, ואני לא יודעת אם היא מביאה בחשבון את הסיכון בהידבקות מקורונה".

לגבי תשתית האינטרנט אומרת המנהלת: "יש בתי ספר שכבר נמצא להם פתרון, ויש בתי ספר שיצטרכו למצוא פתרון מחוץ לכותלי המוסד. במוסדות שאי אפשר להפעיל בהם זום, משרד החינוך או העירייה יצטרכו לספק למורים מקום אחר שיש בו אינטרנט עם פס רחב. במקביל צריכה העירייה להוביל מהלך לחיבור של כל בתי ספר בעיר לפס רחב. בינתיים, כדי למנוע בלגן, בתי ספר שאין להם תשתית ילמדו במרכז פסג"ה (פיתוח סגל הוראה) שבו הם משתלמים. לדעתי, יש מספיק מתקנים ומשרדים בעיר שניתן יהיה ללמד מהם, אבל כמובן שזה תלוי באישור משרד החינוך".

מעיריית חיפה נמסר בתגובה: "נושא המחשוב נמצא בסדר עדיפויות עירוני גבוה מאוד ומיושם בתוכניות העבודה באופן מקצועי ומותאם, הן מבחינת התשתיות והן מבחינת ההצטיידות. במסגרת ההיערכות לפתיחת שנת הלימודים נעשו מיפויים וביקורים במוסדות החינוך וניתנו פתרונות אלטרנטיביים לכל בית ספר בהתאם לצרכים שהועלו על ידי המנהלים, כך שבכל מקום שבו תידרש למידה מרחוק תיבנה מערכת שעות באופן שיאפשר ביצוע מושלם של הלמידה. יש לציין כי מעבר לכך שודרגה התשתית בעשרה בתי ספר יסודיים באמצעות התקנה של סיבים אופטיים בתוכנית משותפת של עיריית חיפה ומשרד החינוך, והתוכנית תורחב לבתי ספר נוספים".

ממשרד החינוך נמסר בתגובה: "ממשלת ישראל אישרה הבוקר את התוכנית לפתיחת שנת הלימודים תשפ"א – 'לומדים בביטחון'. תוכנית ייחודית זו תאפשר את הפעלת מערכת החינוך מגני הילדים ועד לכיתות י"ב. התוכנית גובשה בהתאם לתפישה כי מערכת החינוך נדרשת להיערך להפעלת מוסדות החינוך במציאות של תחלואת קורונה בתרחיש מונע התפרצות. הפעלת מערכת החינוך בכלל ובקרב הגילאים הצעירים בפרט היא תנאי לפעילותו התקינה של המשק הלאומי. התוכנית קיבלה תוספת תקציבית של 4.2 מיליארד שקל, ותקציב זה ייתן מענה ללמידה מרחוק, לרכישת אמצעי קצה ולפיתוח תוכן. נוסף על כך היא תסייע בהרחבת כוח האדם, ברכישת אמצעי מיגון והיגיינה ובמתן מענים לאוכלוסיות מיוחדות. נבהיר כי מנהלי בתי הספר יקבלו ומקבלים הנחיות ברורות לאורך כל השנה דרך המשרד. בימים הקרובים יישלחו למנהלי מוסדות החינוך מתווים מפורטים לכל שכבות הגיל. הפיקוח יסייע למנהלי מוסדות החינוך להיערך בצורה המיטבית לפתיחת שנת הלימודים. אנו סומכים על מנהלי בתי הספר כי יש ביכולתם לפעול באופן מיטבי ויצירתי שייתן מענה לקהילת מוסדות החינוך שעליהם הם אמונים לנוכח התפרצות נגיף הקורונה. כמו תמיד אנו נמצאים לכל דבר ועניין עבור קהילת מחוז חיפה".

 


 

 


 

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

3 תגובות
  1. יגיל

    עיריית חיפה נגד תושבי העיר והילדים בעיר !!!
    בושה של הנהגה בראשות עיריית חיפה.
    בתי ספר רבים היו צריכים לעבור שיפוצים / התאמות לקראת שנת הלימודים הבאה. אפילו תלמידים יצאו לחופשה לפני סיום שנת הלימודים ברשות משרד החינוך כדי לקדם פעולות בבתי הספר אבל העירייה עצרה רבים מהם ולילדינו התלמידים אין פתרונות לשנת הלימודים הבא.

  2. גרנוליט אאוט, מרצפות אפורות in

    הכיתה בתמונה משופצת ויפה, עם מחשב וריצוף חדש. כל הדברים האלה לא שווים כלום אם בהתלמיד בסוף הכיתה שם רגל על הכיסא.

  3. מירב

    אם המורה יושבת על השולחן, למה שהתלמיד לא ישים רגל על הכסא? , התלמידים הם בבואה של החינוך שנתנו להם…

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר