ד"ר סער הראל (צילום: שושן מנולה)
ד"ר סער הראל (צילום: שושן מנולה)

"מלבד מנהלי בתי ספר, הפכו אותנו גם למנהלי כוח אדם"

לאחר ישיבת זום שקיימו מנהלי בתי הספר היסודיים בחיפה עם מנהל המחוז במשרד החינוך ד"ר סער הראל, רבות מהשאלות שהם העלו נותרו ללא מענה. לטענתם, הם הונחו לחפש בעצמם כוח אדם להוראה ולא קיבלו מענה לשאלת הלמידה מרחוק. מנהלת: "משחקים בחיים של כולם. הכל זה ניסוי אחד גדול"

פורסם בתאריך: 10.8.20 15:59

מנהלי בתי הספר היסודיים בחיפה קיימו אתמול (ראשון) ישיבת זום עם מנהל המחוז במשרד החינוך ד"ר סער הראל לקראת פתיחת שנת הלימודים, ולדבריהם, רבות מהסוגיות שהם העלו נותרו ללא מענה.

לדבריה של מנהלת שהשתתפה בישיבה, שלב השאלות היה קצר ביותר: "השאלות כמו הוכתבו מראש. לא יכולנו לפנות להראל ישירות. השאלות הועברו למפקחות, הן העבירו אותן ללשכתו של הראל, והוא ענה אולי על ארבע שאלות מהן".

מה היה המסר שאיתו יצאת מהישיבה?

"שמלבד העובדה שאנחנו מנהלים בתי ספר, עכשיו הפכו אותנו גם למנהלי כוח אדם".

לטענתה של המנהלת, בתי הספר קיבלו הנחיה לחפש כוח אדם להוראה ולעזר בהוראה, ולצורך קליטתם של העובדים יקבל כל בית ספר ממשרד החינוך ומעיריית חיפה 25 שעות תקן שבועיות לכל כיתה בשכבות ג' ו-ד' שילמדו בקפסולות – 12.5 שעות מהמשרד ו-12.5 שעות מהעירייה: "התקן נועד לקליטה של כוח הוראה נוסף, ועכשיו שהמנהלים ייצאו לחפש. נצטרך להתרוצץ כדי למצוא את האנשים האלה עד לתחילת השנה, אחרת לא נוכל לקיים את הלימודים בקפסולות".

מיהם האנשים שאותם אתם נדרשים לגייס?

"אנשים עם פרופיל הוראה כמו מתמחים, סטודנטים להוראה וכל מי שעסק אי פעם בהוראה. אני מעריכה שתהיה תחרות גדולה בין המנהלים על כל מתמחה או פרח הוראה. לצערי, משרד החינוך לא יצר מאגר שממנו אנחנו יכולים לגייס כוח אדם, ועכשיו זה נופל עלינו המנהלים. במקביל אנחנו צריכים למצוא כוח אדם שיעזור בתוך הקפסולות, אבל לאו דווקא אנשים עם עבר בהוראה אלא כאלה שעוסקים בקהילה ובחוגים במתנ"סים, כמו סייעות של מדריכי חוגים. עוד לא ברור איך זה יעבוד".

בישיבה עלה גם נושא המתווה לתלמידי כיתות ה' ו-ו' שאמורים להגיע לבית הספר במשך יומיים בשבוע בלבד וילמדו בחצאי כיתות בגלל חוסר במקום בבית הספר.

"כוח ההוראה שנביא נועד למעשה לשחרר את צוות ההוראה של כיתות ה' ו-ו' כדי שהם יישארו עם התלמידים שלהם", אומרת המנהלת, "השאלה היא אם ילדים בני 10 יכולים להישאר שבוע שלם בבית וללמוד בלמידה מרחוק כאשר אין תשתית למידה מספקת? זו שאלה שלא קיבלנו עליה מענה. יש ציפייה במשרד החינוך שכוח ההוראה שיימצא יאפשר לבית הספר להגדיל את מספר השעות של תלמידי כיתות ה' ו-ו' בבית הספר מעבר למינימום הנדרש של תשע שעות שבועיות. אבל מה עושים בבתי ספר שיש להם כמה כיתות בכל שכבה ואין מספיק חדרים כדי לקיים לימודים בקפסולות?".

האם דיברתם על השאלה מדוע הוחלט שדווקא תלמידי כיתות ג' ו-ד' יגיעו לבית הספר מדי יום ותלמידי כיתות ה' ו-ו' לא?

"לא, אבל ידוע שהשיקולים הם כלכליים ולא פדגוגיים. זה נועד לאפשר להורים לצאת לעבודה. ההנחה היא שהורים לילדים בכיתות ה' ו-ו' יכולים להשאיר אותם לבד בבית. ילדים בני 10 ו-11 יישארו לבד בבית במשך כל שעות היום? אין פה שום היגיון. כמו שאין היגיון בקפסולות לתלמידי כיתות ג' ו-ד'".

משרד הבריאות מעוניין לצמצם את ההדבקות. זה לא נשמע הגיוני?

"בבית הספר של החופש הגדול שהו תלמידי כיתות ג' ו-ד' במשך שישה שבועות ביחד, ונתוני התחלואה היו נמוכים מאוד. אז בשביל מה הקפסולות? מנגד, תלמידי כיתות א' ו-ב' ילמדו בלי קפסולות, כשההנחיות של משרד הבריאות הן לריחוק של שני מטר בין הילדים, אז איך עושים את זה עם 30 ילד בכיתה? זה לא הגיוני. גם בגני הילדים לא צריך קפסולות כי אומרים שפחות נדבקים בגיל הזה, אבל גננת בפתח תקוה כבר נפטרה לאחר שנדבקה בקורונה. בעצם משחקים בחיים של כולם. הכל זה ניסוי אחד גדול".

 

 

בהמשך הישיבה אמר מנהל המחוז כי החשש הגדול ביותר של מערכת החינוך הוא מהחורף, שבו תצטרף אל מגיפת הקורונה גם השפעת. "מה יהיה אז – עוד לא ידוע", אומרת המנהלת.

הנחיות נוספות שקיבלו המנהלים בישיבה הן שהמורים ידלגו כמה שפחות בין כיתות כדי למנוע הדבקה, כך שבמקרה הצורך הבידוד יהיה שכבתי ולא בית ספרי, ושהורים שמלווים את ילדיהם לגנים ולכיתות א' יוכלו לשהות עמם לפרק זמן קצר בבית הספר, אך באוויר הפתוח.

נושא אחר שעלה בישיבה הוא חלקה של עיריית חיפה בהכנה לקראת שנת הלימודים. "הנושאים שבאחריותה של העירייה, כלומר תשתיות, מיגון, מסיכות וכל מה שקשור לצד הפיזי של התו הסגול, כלל לא ברורים, ואני מקווה שנקבל תשובה בקרוב. היו לעירייה חמישה חודשים להיערך, ומה קרה? כלום. למה נזכרו רק עכשיו? שבועיים לפני תחילת הלימודים תתחיל העירייה לבצע סקר של חוסרים בבתי הספר, וברור למנהלים שהתשתיות לא יהיו מוכנות ב-1 בספטמבר. יש בתי ספר שלא יוכלו לקיים למידה מרחוק, ויש כאלה שיוכלו לקיים לא יותר מחמישה מפגשי זום במקביל. במקרה כזה נצטרך ללמד בתורניות. מבחינת משרד החינוך אני כבר יכולה לפעול, אבל מבחינת העירייה אני לא ערוכה ללמידה מרחוק, ואני מסופקת אם ב-1 בספטמבר אהיה מסוגלת לכך בבית הספר שלי. יש כאן תהליך ביורוקרטי ארוך עד שיגיעו לצד המעשי. אם להיות הוגנים, משרד החינוך התנער מאחריותו לחינוך בחיפה וזרק את הכל על העירייה, שהיא זו שצריכה להוציא את הכל אל הפועל. אני מקווה שהיא תצליח".

ממשרד החינוך נמסר בתגובה: "כפעולה שבשגרת קורונה קיים אתמול מנהל המחוז מפגש עם כל מנהלי מוסדות החינוך היסודי בשני סבבים, בשל המספר הרב (יותר מ-400 מוסדות) של בתי הספר היסודיים במחוז חיפה. מכיוון שהמחוז מאמין בדיאלוג עם מנהלי המוסדות ולשם ההתייעלות, התבקשו המנהלים להעלות שאלות באמצעות הפיקוח. יש לציין שבמגבלת השיח בזום לא ניתן לאפשר לכל המנהלים לדבר באופן חופשי מבחינה טכנית. עם זאת, אם יש מנהלים שטרם קיבלו תגובה, הם יכולים לפנות ישירות לפיקוח לקבלת סיוע בכל דבר ועניין. באשר לנושא כוח האדם נציין כי המשרד יצא בקולות קוראים לרשויות ולמוסדות החינוך לאתר עובדי הוראה בהתאם לצורכיהם של בתי הספר שבניהולם. משרד החינוך הקים מערכת השמה של עובדי הוראה בדיוק למטרה זו, שבה מופיעות משרות למתמחים ולסטודנטים להוראה. המערכת פותחה על ידי האגף להתמחות וכניסה להוראה, ובה סטודנטים שמחפשים בית ספר לעשות בו התמחות או מסיימים התמחות ומחפשים עבודה לשנה הבאה יצרו פרופיל אישי עבור מנהלי בתי ספר כדי שאלה ייצרו איתם קשר. כל מנהל הופנה למערכת זו דרך פורטל עובדי ההוראה של משרד החינוך. מחוז חיפה מעודד מנהלים להיעזר במערכת זו לא רק למציאת מורים לתחילת השנה, אלא גם לאורך השנה למטרת מילויי מקום. כתמיד, אנו נמצאים לשירותם של כל המנהלים במחוז וניתן לפנות אלינו ישירות".

מעיריית חיפה נמסר בתגובה: "העירייה פועלת וממשיכה להיערך בשיתוף עם משרד החינוך ועם מנהלי בתי הספר לפתיחה מיטבית של שנת הלימודים בהתאם למגבלות ולמתווים המשתנים של משרד הבריאות ומשרד החינוך בצל מגיפת הקורונה. העירייה והמשרד מקיימים קשר מתמיד עם מנהלי בתי הספר, ובמסגרת זו ניתנו בשיתוף עם המנהלים פתרונות אלטרנטיביים לכל בית ספר בהתאם לצרכים שהועלו על ידי המנהלים. כך למעשה, בכל מקום שבו תידרש למידה מרחוק תיבנה מערכת שעות באופן שמאפשר ביצוע מושלם של הלמידה. בתוך כך שודרגה התשתית בבתי ספר יסודיים על ידי התקנת סיבים אופטיים בתוכנית משותפת של העירייה והמשרד. במקביל תענה העירייה לקול הקורא שפורסם על ידי המשרד להרחבת התוכנית לבתי ספר נוספים במסגרת התקציבים והאישורים הנדרשים לכך".

 


 

 


 

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

4 תגובות
  1. הרבה מוכנים להחליף אתכם!

    העסקה של משרד החינוך,עובדי מדינה,שכר גבוה מאד ויציבות תעסוקתית,המשבר הרי אינו נוגע בכם.
    הקורונה הביאה איתה הרבה קשיים ואתגרים,ותפקיד אנשים(כמוכם למשל)שנמצאים בתפקידי מפתח להוביל ולמצוא פתרונות ופחות להתלונן.
    כמעט מיליון איש מובטלים והרבה היו מוכנים להתחלף איתכם ובעיקר בשכר שלכם שמשולם עד הפנסיה ללא מעצורים

  2. תמיד אותה שיטת כסת"ח, מרי לו..

    משרדי הממשלה מלאים בכלומניקים, זה חדש?
    הם רק מחפשים כל היום איך להעסיק אחרים ולהוריד מעצמם אחריות. איך תזהו אחד כזה? כל היום בישיבות. לו"ז מלא בישיבות עם "החלטות אופרטיביות" שבהחלטות תמיד גורם אחר מקבל דרישות לביצוע ולא הם. הרי מה עשו בממשלה כשנאלצו חס וחלילה לעבוד ולקבל החלטות בקורונה? אותה שיטה, זרקו את זה על הרשויות המקומיות. ומה עשו שם? זרקו את זה על מנהלי בתי הספר. ומה קרה. גל שני של הדבקה המונית שהתחיל מבתי הספר

  3. ניהול בזמן משבר

    ניהול בזמן משבר מחייב יכולות שלא נדרשות בשיגרה.
    If you dont like the hit get out of the kitchen

  4. משתמש אנונימי (לא מזוהה)

    The hit.. רוב המנהלים לא סיימו אפילו אנגלית 3 יחידות וזו התוצאה. המחנכים בארץ נדרשים לפסיכומטרי הכי נמוך, כל מיני פלוצות בבנדנה מקומונת מעלה עובש שמתפרקות בבכי מול משוואה בנעלם אחד.
    זה המצב רבותי את המערכות מנהלים בורים וחסרי כישורים

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר