מוזיאון חיפה לאמנות (צילום: רמי שלוש)
מוזיאון חיפה לאמנות (צילום: רמי שלוש)

תוכנית לקיום לימודים במוזיאוני חיפה

תוכנית לקיום לימודים של בתי ספר במוזיאונים בתנאי הריחוק החברתי הועברה מחברת מוזיאוני חיפה למינהל החינוך בעיריית חיפה, אך עדיין לא זכתה למענה. יו"ר דירקטוריון חברת המוזיאונים נעמה לזימי: "כולי תקווה כי מערכת החינוך העירונית תדע לצאת מחוץ לקופסה ותאמץ את המתווה שהצענו"

פורסם בתאריך: 30.8.20 08:38

חברת מוזיאוני חיפה הציעה למינהל החינוך בעיריית חיפה תוכנית לקיום לימודים של בתי ספר במוזיאונים בתנאי הריחוק החברתי. את התוכנית יזמה מנהלת המרכז לחינוך במוזיאוני חיפה עדי שלח, המשמשת גם אוצרת המוזיאון הימי הלאומי, אך ההצעה עדיין לא זכתה לתגובה של מינהל החינוך העירוני.

"לרגל ההיערכות לחזרה לשגרת לימודים בבתי הספר בצל הקורונה ועקב הצורך לפצל כיתות וללמוד מרחוק", כתבה שלח, "אני מבקשת להציג מודל שבו המוזיאונים ומוסדות תרבות וחינוך אחרים יכולים להשתלב כמרחב לימודים משמעותי – ליצור תנאים שיאפשרו מפגש חברתי של תלמידים בכיתות ה'-י"ב האחד עם השני ועם מוריהם; להפחית מצוקה נפשית הנובעת מלמידה בתנאי בידוד; ליצור שיתוף פעולה משמעותי בפיתוח תכני הוראה בין מורים ומחנכים מהחינוך הפורמלי והבלתי פורמלי; לקיים שיתוף פעולה בין מוסדות החינוך והתרבות השונים, וליצור בכך שלם הגדול מסך חלקיו; ולתרום לקידום ההוראה במערכת החינוך בישראל ולקחת חלק משמעותי בצעידה שלה אל עבר הפדגוגיה של המאה ה-21".

לדבריה של שלח, מתווה הלימודים של משרד החינוך "מציב קשיים לא מעטים, בראש ובראשונה לתלמידי כיתות ה' ו-ו' והחטיבות העליונות, שימנעו מהן מפגש חברתי בלתי אמצעי רציף עם מוריהם ועם חבריהם אשר חשוב כל כך להתפתחותם ולשלמות נפשם. על רקע זה אני רוצה להציע מודל שבו המוזיאונים משתלבים כמרחב למידה משמעותי ונותנים מענה לחלק גדול מהבעיות באמצעות יצירת מרחבי למידה מתאימים לתנאי ריחוק חברתי, עבודה בקבוצות קטנות ומענה להיקף הלמידה המצומצם והחלקי ולמחסור בכוח אדם".

עיקרה של התוכנית הוא הגעה של התלמידים שלומדים מרחוק לימי למידה מלאים במוזיאונים, באתרי מורשת, בגני חיות, במכוני טבע ומחקר ובגופים נוספים שלהם מחלקות חינוך פעילות: "את הפעילות הלימודית והחינוכית יעבירו צוותי החינוך של המוזיאונים שרבים מהם יושבים בבית בחל"ת, בשיתוף עם צוות החינוך וההוראה של בית הספר שיעביר בעצמו חלק מהפעילויות בהתאם למקצועות הלימוד. יש לנו הזדמנות לפתח מתוך המשבר פריצת דרך לכיוון של למידה אינטרדיסיפלינרית חדשנית ומשמעותית המכוונת לרוח הפדגוגיה במאה ה-21 – כזו שיוצרת את התנאים המתאימים להתעוררות של הסקרנות כתוצאה ממפגש עם המציאות, ואשר מעודדת תהליכים של בחירה, חשיבה יצירתית וביקורתית, שאילת שאלות, למידה מתוך שיתוף דעות ועוד. הלמידה העקבית והממושכת של התלמידים במרחבים התרבותיים של העיר תתרום לחיזוק הזיקה שלהם ליישוב, למעורבות שלהם, לאכפתיות ולשייכות, ויכולה להיות בעלת השפעה מיטיבה וארוכת טווח בהיבטים נוספים רבים".

 

 

לדבריה של שלח, "מודל זה יצריך השקעה כספית מצד העירייה, משרד החינוך ובתי הספר, אך הוא יכול באופן פשוט ובהשקעה צנועה יחסית לתת מענה לאתגרים הרבים שמולם ניצבת מדינת ישראל וליצור מודל חדש של הוראה שיוכל להישאר איתנו גם כשהקורונה תעבור מן העולם".

יו"ר דירקטוריון חברת המוזיאונים נעמה לזימי אמרה ל"כלבו – חיפה והקריות": עוד בגל הראשון של הקורונה הרמנו את הכפפה והוצאנו תוכנית מרהיבה ועשירה עבור תלמידי העיר – מבית הספר היסודי ועד לתיכון – בששת המוזיאונים הפזורים בעיר. הבנו שהמשבר הוא גם הזדמנות, והצורך בכיתות נוספות ובתוכן פדגוגי משלים יכול לענות על החזון שלנו לחינוך לתרבות ולחיזוק הגאווה החיפאית. את התוכנית בנינו עם עלויות מינימליות בכוונה, כאשר הרווח הוא עצם זה שתלמידי העיר ייחשפו לנכסי האמנות והתרבות של העיר. לפי תפישת העולם שלי ושל הנהלת המוזיאון וצוות החינוך, זו השקעה עתידית במוזיאונים אך גם הוקרת תודה לעיר ולעירייה, מתוך אמירה שחיפה למען האמנות, אך אנו גם למענה. המוזיאונים מהווים חלל אידיאלי – הם מאובטחים, מרווחים, ממוזגים ומתאימים בתוכן אין סופי – לצד צוות הדרכה מיומן מול מערכת החינוך העירונית. ראש העיר עינת קליש רותם התלהבה מאד מהתוכנית וראתה מיד את הפוטנציאל העצום שיש בה. כולי תקווה כי מערכת החינוך העירונית תדע לצאת מחוץ לקופסה ותאמץ את המתווה שהצענו, כך שבמקום ילדים חסרי מעש בבתים יהיו ילדים שוחרי תרבות ואמנות עם חיבור עמוק לנכסי העיר שלנו".

 


 

 


 

אולי יעניין אותך גם

תגובות

2 תגובות
  1. משתמש אנונימי (לא מזוהה)

    איזה רעיון נהדר…..באמת..ללמוד במוזאון..אין יותר כיף מזה..

  2. יאיר

    מוזיאוני חיפה
    לא נקיים לא מאובטחים כנדרש
    ובהחלט לא מתוחזקים / בטיחותיים

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר