מתחם בז"ן (צילום: Svarshik1.gmail.com/depositphotos.com)
מתחם בז"ן (צילום: Svarshik1.gmail.com/depositphotos.com)

כרמל אולפינים עומדת בפני קנס של 18 מיליון שקל

המשרד להגנת הסביבה הודיע לחברת כרמל אולפינים מקבוצת בז"ן על כוונתו להטיל עליה עיצום כספי בסך של 18,056,192 שקל בגין חריגה מערכי הפליטה שנקבעו בהיתר הפליטה של המפעל. כעת תינתן לחברה זכות טיעון, ובשלב הבא יקבל המשרד החלטה בדבר הטלת העיצום וסכומו הסופי

פורסם בתאריך: 30.1.23 11:55

המשרד להגנת הסביבה הודיע לחברת כרמל אולפינים (כאו"ל) מקבוצת בז"ן על כוונתו להטיל עליה עיצום כספי בסך של 18,056,192 שקל בגין חריגה מערכי הפליטה שנקבעו בהיתר הפליטה של המפעל שניתנו לה מכוח חוק אוויר נקי. בעקבות ההודעה ניתנה לחברה זכות טיעון על פי חוק. בשלב הבא ישקול המשרד את צעדיו ויקבל החלטה בדבר הטלת העיצום וסכומו הסופי, וייתכן שגובה העיצום הסופי בדרישת התשלום ישתנה בעקבות טענות של החברה המפרה או בשל הפעלת תקנות ההפחתה.

כאו"ל היא חברה בת בבעלות מלאה של בז"ן, אשר עוסקת בין השאר בייצור ובשיווק של פולימרים המשמשים לתעשיית הפלסטיק. פעילותם של מתקני המפעל מהווה מקור פליטה הטעון היתר פליטה מטעם המשרד להגנת הסביבה לפי חוק אוויר נקי. בהיתר הפליטה שהונפק למפעל נדרשה החברה להגיש תוכנית ולהתקין אמצעים להפחתת פליטות תחמוצות חנקן מדודי הקיטור עד 1 בינואר 2021, תוך מתן זמן היערכות סביר למפעל להשלמת המהלך ולהתקנת אמצעי הפחתת הפליטות הנדרשים.

לקראת המועד שנקבע פנתה החברה למשרד בבקשות לדחיית המועד בשל שיקולים כלכליים ובשל אילוצים כתוצאה משבר הקורונה. לאחר ששקל את הבקשות ואת משמעותן דחה המשרד את הבקשות וקבע כי על המפעל לעמוד ביעדים שנקבעו במסגרת היתר הפליטה. ואולם, כאו"ל לא התקינה את אמצעי הפחתת הפליטות.

מהמשרד להגנת הסביבה נמסר כי "בשל היערכות לקויה של החברה ואי הקמת מתקני טיפול במזהמים, החל מ-1 בינואר 2021 נמדדו חריגות בערכי הפליטה המעודכנים שניתנו לחברה. החריגות במזהם תחמוצות החנקן מארובות המפעל היו בהשוואה לערכי הסף המעודכנים שדרש המשרד בעדכון היתר הפליטה בינואר 2021".

בעקבות זאת פתח מחוז חיפה של המשרד להגנת הסביבה בהליך אכיפה מינהלי מול החברה, שבמסגרתו הוצא צו מינהלי מכוח סעיף 45 לחוק אוויר נקי, ובו נקבעו ערכי פליטה מחמירים למזהם תחמוצות החנקן מתנורי הפיצוח של החברה, וזאת במטרה לצמצם את זיהום האוויר באופן מיידי עד שתושלם התקנת האמצעים כפי שנקבעו בהיתר הפליטה. במקביל לצו המינהלי המשיך המשרד את הליך האכיפה למיצוי הדין מול המפעל.

עוד נמסר מהמשרד להגנת הסביבה כי המפעל השלים את התקנת אמצעי הפחתת הפליטות בחודש מאי 2022 – כשנה וחצי לאחר המועד שנקבע. בשל כך, ולנוכח חריגות מערכי הפליטה של המזהם תחמוצות חנקן מהערכים המעודכנים שנקבעו על ידי המשרד החל מינואר 2021, ניהל המשרד הליך אכיפה מול המפעל, שבמסגרתו הוא הודיע לחברה על כוונתו להטיל עליה עיצום כספי כבד. על פי חוק אוויר נקי ניתנת לחברה האפשרות להשמיע את טענותיה לממונה על יישום חוק אוויר נקי. הממונה יבחן את הטיעונים ויקבל החלטה בדבר הטלת העיצום וגובהו הסופי.

 

 

השרה להגנת הסביבה עידית סילמן: "המשרד פועל כל העת לצמצום זיהום האוויר מתעשייה ברחבי הארץ כולה ובאזורי תעשייה הסמוכים לאוכלוסייה בפרט. כאו"ל לא נערכה כנדרש ובהתאם ללוחות הזמנים שהציב לה המשרד, ולא הורידה את פליטות תחמוצות החנקן אל מתחת לערכי הסף הנדרשים שנקבעו לה בהיתר הפליטה. התנהלות החברה היא מנוגדת לחוק אוויר נקי, ולצד הפעולות שביצענו מולה להשלמת המהלך, המשרד פתח בהליך אכיפה מינהלי מולה אשר כעת מתקרב לסיומו. לא נאפשר לחברות ולמפעלים לא לעמוד בדרישות המשרד, שנועדו לצמצם זיהום אוויר ולשמור על בריאות הציבור"

מבז"ן נמסר בתגובה: "אנחנו לומדים את הודעת המשרד".

חברת מועצת העיר שרית גולן שטיינברג, המשמשת יו"ר איגוד ערים להגנת הסביבה מפרץ חיפה, מסרה: "אנו מברכים על הודעת המשרד להגנת הסביבה בדבר כוונתו להטיל עיצום כספי בסך של כ-18 מיליון שקל על כאו"ל מקבוצת בז"ן בגין אי עמידה בערכי הפליטה שנקבעו. צעדי האכיפה מול קבוצת בז"ן רק מוכיחים את עמדתו של האיגוד כי מדובר במפעל מסוכן שעובר על התקנים בתדירות גבוהה, ואין לו מקום בקרבת אוכלוסייה. נמשיך לקדם צעדים אופרטיביים מול הממשלה כדי להביא לסגירת בז"ן ולהבראת מפרץ חיפה, וזאת במקביל לצורך בנקיטת הליכי פיקוח ואכיפה מחמירים כלפי תעשייה מזהמת הגורמת לתחלואה עודפת במפרץ חיפה".

 

אולי יעניין אותך גם

תגובות

תגובה אחת

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר