זיהום אור מאסדת לווייתן (צילום: בר שטרנבך)
זיהום אור מאסדת לווייתן (צילום: בר שטרנבך)

יפה נוף תקבל 100,000 שקל לצמצום זיהום אור

התאגיד העירוני יפה נוף יקבל מענק מהמשרד להגנת הסביבה ומהחברה להגנת הטבע במסגרת פרויקט טבע-BIZ לחדשנות סביבתית בעסקים. באמצעות המענק יבנה התאגיד תוכנית לצמצום השפעות כמו זיהום אור ומינים פולשים בתשתיות בסביבה החופית, בסביבה הימית ובשטחים הפתוחים, בדגש על קו המים של חיפה

פורסם בתאריך: 23.2.23 10:14

המשרד להגנת הסביבה והחברה להגנת הטבע הכריזו על ארבעת הזוכים בפרויקט עסקים ומגוון ביולוגי טבע-BIZ לחדשנות סביבתית בעסקים בסכום מצטבר של 580,000 שקל. אחד מהזוכים הוא התאגיד העירוני יפה נוף שיקבל 100,000 שקל, ולצדו מרכז חקלאי העמק מעמק יזרעאל (190,000 שקל), אגודה חקלאית שיתופית צבר קמה באגנים המתנקזים לנחלים שורק ולכיש (190,000 שקל), וקיבוץ נאות סמדר בדרום הנגב (100,000 שקל).

באמצעות המענק תבנה יפה נוף תוכנית לצמצום השפעות כמו זיהום אור ומינים פולשים בתשתיות בסביבה החופית, בסביבה הימית ובשטחים הפתוחים. החברה תשים דגש על קו המגע של העיר עם חוף הים, כמו למשל באזור בת גלים.

טבע-BIZ הוא מיזם עסקים ומגוון ביולוגי משותף של המשרד להגנת הסביבה והחברה להגנת הטבע. מטרתו היא להטמיע כלים חדשניים לפעילות עסקית השומרת על המגוון הביולוגי, תוך מיצוב החברה העסקית, פתיחת שווקים ירוקים ושיפור ניהול הסיכונים של החברה אל מול סיכונים סביבתיים הנובעים מפגיעה בטבע ומחיכוך מול הרגולטורים הסביבתיים. עד כה בוצעו במסגרת המיזם, אשר פועל מאז שנת 2014, 19 פרויקטים ב-15 חברות ממשלתיות ופרטיות. המיזמים הטמיעו בהצלחה פרוטוקולים לצמצום זיהום אור, למניעת התנגשות בעלי כנף בקווי מתח, לשימור קרקע, להשבת צומח בסכנת הכחדה לשולי חקלאות, למניעת התפשטות של מינים פולשים, לתיירות אקולוגית ועוד.

 

 

ראש תחום מגוון ביולוגי במשרד להגנת הסביבה ד"ר אנה טרכטנברוט: "בעידן של הפיתוח האינטנסיבי, משבר האקלים ואובדן המגוון הביולוגי, אחד מהאתגרים הסביבתיים הגדולים ביותר של ישראל הוא גיוס כל המשק והחברה לשמירה על המגוון הביולוגי. ברוח היעדים החדשים של אמנת המגוון הביולוגי של האו"ם, אנחנו יוצרים שותפויות חזקות בין הממשלה, המגזר העסקי, המגזר הפרטי והמגזר השלישי כדי לסייע לעסקים בתחומים שונים לפתח ולהטמיע כלים מדויקים לשמירה על הטבע בפעילות הליבה שלהם. אנחנו קוראים לגופים עסקיים להוביל אחריות תאגידית וסביבתית שמיטיבה עם הסביבה ועם הציבור".

מנהל תחום המגוון הביולוגי בחברה להגנת הטבע אלון רוטשילד: "יש תלות הדדית חזקה בין המגזר העסקי לטבע בישראל. מצד אחד, תחומים עסקיים רבים, ובראשם החקלאות והתיירות, מתבססים ישירות על תפקוד המערכות האקולוגיות, למשל באספקת האבקה, הדברה טבעית של מזיקים, יצירת תשתיות של פנאי ונופש. מהצד השני, למגזר העסקי, כולל זה החקלאי, יש השפעה עצומה על הטבע בישראל. הבשורה הטובה היא שבאמצעות ידע וכלים אנחנו יודעים להטמיע אמצעים למזעור ההשפעה השלילית של סקטורים שונים על הטבע. מיזם טבע-BIZ הוכיח כבר שחברות עסקיות וממשלתיות מסוגלות לעשות שינוי חיובי בקנה מידה גדול, ואנו נרגשים להתחיל ארבעה פרויקטים חדשים שיביאו לתפוקות אופרטיביות לטובת הטבע והסביבה, כמו גם לטובת הגורמים העסקיים"

מהמשרד להגנת הסביבה ומהחברה להגנת הטבע נמסר כי מדינת ישראל חברה באמנת המגוון הביולוגי של האו"ם, שאישרה בדצמבר 2022 תוכנית אסטרטגית גלובלית חדשה להתמודדות עם המשבר של אובדן המגוון הביולוגי. המדינות החתומות על האמנה מתחייבות לנקוט אמצעים המעודדים את המגזר העסקי להעריך, לשפר ואף לדווח על הממשקים שלו עם המגוון הביולוגי במטרה להקטין את ההשפעות השליליות שלו על המגוון הביולוגי ולהעצים את ההשפעות החיוביות. את יעדי האמנה יש להטמיע בתהליכי מימון והקצאת מקורות פיננסיים, כולל פרטיים.

ברוח יעדי האמנה נמשך מיזם טבע-BIZ, שבמסגרתו מעניקים המשרד והחברה מאות אלפי שקלים לארבעה גופים עסקיים לצורך הטמעת היבטי שמירה על הטבע ועל הנחלים במסגרת פעילותם. הזוכים יקבלו חבילת שעות ייעוץ, ופרויקטים שעוסקים בממשקים בין נחלים לחקלאות יזכו גם בתמיכה עבור פיילוטים יישומיים וניטורם המדעי.

 

אולי יעניין אותך גם

תגובות

תגובה אחת
  1. כל הכבוד

    הלוואי ויהיה בעוד מקומות.
    חיפה מוצפת אור מסנוור כל הלילה וזה משפיע לא רק על בני האדם

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר