מתחם בז"ן (צילום: Svarshik1.gmail.com/depositphotos.com)
מתחם בז"ן (צילום: Svarshik1.gmail.com/depositphotos.com)

עיצום כספי של 2.9 מיליון שקל הוטל על חברת גדיב

בעקבות אירוע זיהום ים וקרקע שנגרם כתוצאה מהפרות חמורות של דרישות היתר הרעלים הטיל המשרד להגנת הסביבה עיצום כספי בסך של 2.9 מיליון שקל על חברת גדיב תעשיות פטרוכימיה מקבוצת בז"ן. המשרד להגנת הסביבה: "סבורים שהפרות אלו הן תוצאה של הזנחה פושעת ורשלנית"

פורסם בתאריך: 12.6.23 12:00

המשרד להגנת הסביבה הטיל עיצום כספי בסך של 2,895,990 שקל על חברת גדיב תעשיות פטרוכימיה מקבוצת בז"ן בגין אירוע זיהום ים וקרקע כתוצאה מרשלנות בתחזוקת צנרת הולכת חומרים מסוכנים במסוף הכימיקלים הצפוני של נמל חיפה, בניגוד לדרישות המשרד בהיתר הרעלים ובניגוד לחוק החומרים המסוכנים.

בינואר 2019 איתרו מפקחי התחנה הצפונית ביחידה הארצית להגנת הסביבה הימית של המשרד להגנת הסביבה ואנשי מחוז חיפה של המשרד דליפה של חומרים מסוכנים לים באזור מסוף הכימיקלים הצפוני בנמל חיפה. החומרים שדלפו נדגמו, וממצאי הדיגום העלו כי מדובר בממסים אורגניים נדיפים, לרבות בנזן המוכר כחומר מסרטן ודאי, טולואן וקסילן.

ממצאי הבדיקה הראשונית העלו חשד כי מקור הדליפה הוא מצנרת תת קרקעית של מפעל גדיב, אשר פועל במסוף הכימיקלים הצפוני ומייצר חומרים אלו. לאחר דרישת המשרד לבצע בדיקת לחץ בכל קווי הצנרת במסוף הכימיקלים השייכים למפעל, ולאחר חפירות שביצעה החברה לחשיפה ולאיתור של גורם הכשל, נחשפו שני חורים באחד מקווי הצנרת של המפעל. גורמי המקצוע במשרד המשיכו לבצע דיגומים של הים, של הקרקע ושל מיכל האחסון שאליו מחוברת הצנרת שכשלה במטרה לאתר ולוודא את מקור הדליפה.

 

 

במסגרת הליך אכיפה מינהלית שפתח מחוז חיפה של המשרד ואשר כלל התראה ושימוע, דרש המחוז מחברת גדיב לפעול לתיקון הצנרת ולשיקום הסביבה, תוך פינוי הקרקע המזוהמת וטיפול בזיהום ים. בימים אלו ממשיכה גדיב בשאיבת הזיהום בשטחי מסוף הכימיקלים הצפוני, בהתאם לדרישות המשרד. גורמי המקצוע במשרד ממשיכים לעקוב ולפקח על סילוק הזיהום ועל השפעתו על הסביבה הקרובה.

במקביל נפתחה חקירה פלילית על ידי היחידה הארצית להגנת הסביבה הימית, ומממצאי החקירה של מפקחי התחנה הצפונית של היחידה עלה כי המפעל התרשל בתחזוקת הצינור במסוף הכימיקלים, וזאת בניגוד להוראות המשרד ולדרישות היתר הרעלים. המפעל לא ערך בדיקות תקופתיות לבחינת מצב הצינור הדולף, לא התקין מערכת להגנה מפני קורוזיה ומערכת לבקרת דליפות, ולא הציב סימונים כנדרש. רשלנות זו הובילה לדליפות חוזרות ונשנות שזיהמו את הים ואת הקרקע, פגעו בסביבה וסיכנו את בריאות הציבור.

מהמשרד להגנת הסביבה מסר כי הוא "סבור שהפרות אלו הן תוצאה של הזנחה פושעת ורשלנית של תחזוקת הצנרת שמוליכה חומרים מסוכנים ומזהמים, וזאת על אף דרישות המשרד לתחזוקת צנרת החומרים המסוכנים במטרה למנוע מאירועי זיהום ודליפה להתרחש. בגין אלו, ולאחר סיכום הממצאים מהליכי האכיפה השונים שניהלו היחידה הארצית להגנת הסביבה הימית בשיתוף עם מחוז חיפה הטיל סמנכ"ל בכיר פיקוח ואכיפה של המשרד יצחק (בנדה) בן-דוד עיצום כספי על החברה בסכום של 2,895,990 שקל".

 

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר