שחפיות ים באי הקינון שבנחל הקישון (צילום: איתן צנטנר, רשות נחל הקישון)
שחפיות ים באי הקינון שבנחל הקישון (צילום: איתן צנטנר, רשות נחל הקישון)

הניסוי הצליח: קינון ראשון של שחפיות ים במורד הקישון

היוזמה של רשות נחל הקישון להקמת מושבת קינון לשחפיות ים מסתמנת כהצלחה. במורד הנחל הוקם אי צף, וכבר נצפה בו קינון ראשון. ראש תחום סביבה ברשות: "לשמחתנו, תוך ימים ספורים הגיעו שחפיות לאי, וזוג אחד אף נשאר לקנן בו. אנו מצפים לקראת בקיעת האפרוחים הראשונים באי השחפיות"

פורסם בתאריך: 14.8.23 13:07

בשבועות האחרונים סיימה רשות נחל הקישון להקים במורד הנחל רפסודה צפה המשמשת אי צף למשיכת עופות מים. הרפסודה הוקמה במטרה לאפשר לשחפיות הים לקנן בבטחה. מכיוון שהשחפיות חיות בלהקות ומקננות במושבות דגירה צפופות, אנשי הרשות בליווי של חוקרים יצרו דגמים של שחפיות שהצליחו למשוך את השחפיות אל האי הצף, ובמקום אף נצפו זוג שחפיות שהחלו לקנן ולדגור על הביצים.

שחפיות ים הן עוף ימי ממשפחת השחפיתיים החיות בקרבת חופי הים, דוגרות במושבות ומקננות על הקרקע. כתוצאה מהפיתוח המואץ בארץ, הן סובלות מצמצום ומפגיעה של שטחי המחיה הטבעיים שלהם לאורך החוף. 

כיום המושבה המרכזית של השחפיות בישראל היא בבריכות המלח של עתלית, והיא מונה יותר מ-1,000 זוגות, אך ריכוז גדול של שחפיות בצפיפות רבה כל כך טומן בחובו סכנת התפשטות של מחלות, כפי שאירע לאחרונה בעתלית כאשר מחלה התפרצה במושבת הקינון וגרמה למותם של מאות אפרוחי שחפיות. זוהי אחת הסיבות להקמתה של הרפסודה, שתיצור התחלה של מושבת קינון נוספת סמוך לשפך הקישון.

ברשות הנחל מציינים בסיפוק את הצלחת הניסוי ומבטיחים כי בהמשך יוקמו איים צפים נוספים לשימור המערכת האקולוגית בנחל כחלק מפיתוח הפארקים לגדותיו, שיהוו אתר צפרות לאומי.

 

בניית מושבת הקינון לשחפיות ים במורד נחל הקישון (צילום: איתן צנטנר, רשות נחל הקישון)

בניית מושבת הקינון לשחפיות ים במורד נחל הקישון (צילום: איתן צנטנר, רשות נחל הקישון)

 

 

ראש תחום סביבה ברשות נחל הקישון איתן צנטנר: "אי הקינון הוקם על גב רפסודה ולא כאי יבשתי במרכז הנחל מכמה סיבות – מניעת חסימה של אפיק הנחל במטרה לאפשר זרימה קבועה ורציפה של מי הקישון לים, הגנה מטורפים יבשתיים והקטנת החשש מפגיעה בקנים מרכבי שטח ומסקרנים. מכיוון שהשחפיות חיות במושבה, דגמים של שחפיות הודפסו במדפסת תלת מימד כדי למשוך אותן לאי הצף. לשמחתנו, תוך ימים ספורים הגיעו שחפיות לאי, וזוג אחד אף נשאר לקנן בו. אנו מצפים לקראת בקיעת האפרוחים הראשונים באי השחפיות בקישון".

מנכ"לית הרשות שרון נסים: "זוהי הסנונית הראשונה, או ליתר דיוק השחפית הראשונה, המבשרת את תחילת התבססותה של מושבת קינון השחפיות בקישון. הקמת האי הצף מעידה על הצלחת פעולותיה של הרשות בתהליך הארוך של שיקום ושימור המערכת האקולוגית בנחל קישון, במיוחד בימים אלה שבהם בתי הגידול הלחים הולכים ומצטמצמים כתוצאה מפיתוח מוגבר ומשינויי האקלים הקיצוניים שאנו חווים באזורינו ובעולם כולו. תודתנו לד"ר יוסף כיאט, צפר בכיר בחברה להגנת הטבע, שייעץ וסייע בקידום התהליך".

 

דגמים של שחפיות ים (צילום: איתן צנטנר, רשות נחל הקישון)

דגמים של שחפיות ים (צילום: איתן צנטנר, רשות נחל הקישון)

 

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר