מתחם בז"ן (צילום: חגית הורנשטיין)
מתחם בז"ן (צילום: חגית הורנשטיין)

העליון קבע: לא תוקם טורבינת גז במתחם בז"ן

בית המשפט העליון קיבל את ערעורה של הוועדה המחוזית לתכנון ובנייה וביטל את פסק הדין של בית המשפט המחוזי בחיפה שקבע כי על הוועדה להורות למשרד להגנת הסביבה להכין הנחיות לתסקיר לתוכנית של בז"ן להקמת טורבינת גז

פורסם בתאריך: 26.2.24 09:22

בית המשפט העליון בשבתו כבית משפט לערעורים בעניינים מינהליים ביטל את פסק הדין של בית המשפט המחוזי בחיפה וקיבל את הערעור של הוועדה המחוזית לתכנון ובנייה נגד בז"ן ותוכניתה להקמת טורבינת גז תוך שימוש משולב ביצירת חשמל וחום.

בנובמבר, כשבית המשפט החליט לקבל את הבקשה לדון בעיכוב פסק הדין של המחוזי, נכתב בהחלטה כי "ב-6 במרץ 2022 החליטה ממשלת ישראל לקדם תכנון לאזור מפרץ חיפה במטרה להופכו לאזור עירוני מוטה מגורים, תעסוקה, לוגיסטיקה ותעשייה, ולקדם את היערכות משק האנרגיה, שתכליתה להביא להפסקת זיקוק נפט ותעשיה פטרוכימית במפרץ, תוך מציאת פתרונות חלופיים לצורך עמידה בצרכי משק האנרגיה. כעולה מההחלטה, נדרשה המשיבה (בז"ן; ב"כ) להמשיך ולפעול בתקופת הביניים ועד לקידום התוכנית באופן מיטבי לשם הבטחת הרציפות האנרגטית. עוד נקבע כי חמש שנים קודם למועד שייקבע במסגרת משא ומתן להפסקת הפעילות הפטרוכימית, יבחן משרד האנרגיה אם מועד הפינוי מתאים".

עוד נכתב בהחלטה כי "המשיבה מקדמת תוכנית שעניינה הקמת טורבינת גז בצמוד לדוד קיטור קיים במתחם, תוך שימוש משולב ביצירת חשמל וחום בו זמנית. להערכתה, תוכנית זו תוביל להתייעלות אנרגטית ולא תגרום להגדלת פליטות מזהמים מעבר למצב הקיים. לצורך זאת הוצגה התוכנית בפני נציגי המשרד להגנת הסביבה, ואלה ציינו כי בהתאם לתקנות התכנון והבנייה (תסקירי השפעה על איכות הסביבה) ובהתאם לתוכנית חפאג, כתנאי לקידום התוכנית יש להכין תסקיר השפעה על הסביבה, ומשכך על הוועדה המחוזית לתכנון ולבנייה להורות למשרד להגנת הסביבה להכין הנחיות לתסקיר".

 

 

אלא שבדיונים שקיימה הוועדה המחוזית הוחלט לא להורות למשרד להגנת הסביבה להכין הנחיות, וזאת בשל התנגדותה לקידום התוכנית. בז"ן עתרה לבית המשפט המחוזי, וזה קבע כי הוועדה המחוזית הסתמכה על שיקולים שאינם תכנוניים לפי התוכנית המוצעת, וכי אין סתירה בין החזון העתידי של פינוי בז"ן ממפרץ חיפה לבין אישור התוכנית.

הוועדה המחוזית ערערה לבית המשפט העליון, שקבע כבר בנובמבר כי "לעניין סיכויי הערעור, נכון לעת זו, אין בדעתי להביע עמדה לגופו של הערעור. עם זאת, ומבלי לקבוע מסמרות, לא מן הנמנע כי סיכויי הערעור הם טובים, שכן הוא מציב סוגיות משפטיות הדורשות הכרעה שיפוטית, כגון פרשנות לחוק התכנון והבנייה ולתקנות התכנון והבנייה (תסקירי השפעה על איכות הסביבה), ואם קביעת המבקשת (הוועדה המחוזית; ב"כ), ולפיה הקמת טורבינת גז חדשה במתחם, אשר תוביל להרחבה משמעותית של תחנת הכוח הקיים בו, חורגת מפעילות שוטפת רגילה ומהווה החלטה הנתונה לשיקול דעתה המקצועי-תכנוני, אם לאו".

עוד נכתב אז כי "באשר ל'מאזן הנוחות', התרשמותי כי ידה של המבקשת על העליונה. בהיעדר הסעד המבוקש עלולים להתנהל הליכים אשר יתבררו כמיותרים היה והערעור יתקבל, יובילו לבזבוז משאבי ציבור, וכנטען על ידי המבקשת, אף באופן שייגרע משאבים ציבוריים לטובת קידומה של תמ"א 75, אשר במרכזה תכנון מחדש של מפרץ חיפה והיערכות משק האנרגיה להפסקת פעילות התעשייה הפטרוכימית במפרץ".

אתמול כאמור החליט בית המשפט כי "הערעור מתקבל בהסכמה, ובהתאמה מתבטל פסק דינו של בית המשפט המחוזי".

 

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר