כרמל אולפינים (צילום: אילן מלסטר)
כרמל אולפינים (צילום: אילן מלסטר)

בז"ן, גדיב וכאו"ל נקנסו בכ-3.5 מיליון שקל

בית משפט השלום בחיפה הרשיע את חברת בז"ן בגין גרימת זיהום אוויר והפרות של היתר הפליטה, ואת חברת גדיב בגין זיהום מי ים והפרת היתר הרעלים. חברת כרמל אולפינים תשלם עיצום כספי על הפעלת הלפיד באופן לא תקין המנוגד להיתר הפליטה

פורסם בתאריך: 19.5.24 13:57

בעקבות חקירה פלילית של המשטרה הירוקה במשרד להגנת הסביבה והגשת כתבי אישום, בית משפט השלום בחיפה הרשיע היום (ראשון) במסגרת הסדר טיעון את חברת בתי זיקוק לנפט (בז"ן) בגין אירועים שונים של גרימת זיהום אוויר והפרות של היתר הפליטה, ואת חברת גדיב תעשיות פטרוכימיה בגין אירוע זיהום מי ים והפרת היתר הרעלים. חברת כרמל אולפינים (כאו"ל) תשלם עיצום כספי על אירועי הפעלת הלפיד באופן לא תקין המנוגד להיתר הפליטה, וקבוצת בז"ן תשלם סך כולל של כ-3.5 מיליון שקל בגין ההפרות.

מהמשרד להגנת הסביבה נמסר כי חברת בז"ן הורשעה, נקנסה בשני מיליון שקל וחתמה על התחייבות להימנע מביצוע העבירות בסך של 1,356,000 שקל למשך שלוש שנים; גדיב הורשעה, נקנסה ב-500,000 שקל וחתמה על התחייבות להימנע מביצוע העבירות בסך של 1,000,000 שקל למשך שלוש שנים; יריב גרץ, ששימש מנהל בכיר בחברות בעת ביצוע העבירות, הורשע, נקנס ב-100,000 שקל וחתם על התחייבות בסכום זהה להימנע מביצוע העבירות למשך שלוש שנים; וכאו"ל תשלם עיצום כספי של 1,018,500 שקל

עוד נמסר מהמשרד כי במסגרת היתר הפליטה מחויבת חברת בז"ן לערוך דיגומים תקופתיים לארובות המפעל ולוודא כי ערכי הפליטה אינם חורגים מן ההיתר. בבדיקות שנערכו במפעל ובבדיקות פתע שביצע מחוז חיפה של המשרד נמדדו חריגות בערכי הפליטה בארובות המפעל בשנים 2019-2017 בניגוד להוראות היתר הפליטה ותוך גרימת זיהום אויר חזק או בלתי סביר. בעקבות ההפרות נקט המחוז צעדי אכיפה שהובילו לחקירות פליליות של המשטרה הירוקה. כתב האישום כולל אירועים משני תיקי חקירה, ובמסגרתו הורשעו חברת בז"ן וגרץ בגין גרימת זיהום אוויר חזק ובלתי סביר והפרות של היתר הפליטה בניגוד לדרישות ולחוק.

 

 

באשר לגדיב, אשר עוסקת בייצור כימיקלים, ובהם בנזן – חומר רעיל שחשיפה אליו עלולה לגרום להיווצרות תאים סרטניים, נמסר מהמשרד כי ב-18 באוגוסט 2021, במסגרת הטענת בנזן לספינה במסוף הכימיקלים בנמל חיפה, התפוצץ צינור והוביל לגלישת בנזן אל הים ואל רשות הרבים. במהלך הטענת הבנזן הפרו הנאשמים את תנאי היתר הפליטה ופעלו בניגוד להוראות החוק. בגין אירוע זה הורשעו גדיב וגרץ בשפיכת שמן למי הים, בהפרת איסור לכלוך רשות הרבים, באי נקיטת אמצעים מוקדמים בעת הזרמת שמן ובהפרת תנאים בהיתר הרעלים.

נוסף על כך הוסכם כי נגד כאו"ל, יוטל עיצום כספי בסך 1,018,500 שקל בגין כמה אירועים שבהם הפעילה החברה את לפיד האתילן במתקן המונומרים באופן המנוגד להיתר הפליטה.

מקבוצת בז"ן נמסר בתגובה: "השקענו יותר מ-2.2 מיליארד שקל מאז 2007 בתחום איכות הסביבה – השקעה שהביאה להפחתה מוכחת של עשרות אחוזים בפליטות לאוויר. הסדר הטיעון יאפשר לבז"ן ולמנהליה להמשיך ולפתח את התעשייה הפטרוכימית בישראל, ולהמשיך לדאוג לביטחון האנרגטי של מדינת ישראל".

סגן ראש העיר אביהו האן, האחראי על תחום הגנת הסביבה במועצת העיר: "בז"ן ממשיכה לחרוג מהיתרי הפליטה תוך פגיעה קשה באיכות חיי תושבי מפרץ חיפה. חמור מאוד שרק מבדיקות פתע אנו מגלים את חומרת החריגה. הקנסות שמוטלים על חברת בז"ן הם לעג לרש – קנסות מגוחכים לחומרת העבירות ומגוחכים לעומת ההכנסות האדירות בהיקף של מאות מיליוני שקלים בשנה שהמפעל מרוויח. כדי לייצר הרתעה משמעותית יותר יש להפעיל צווים אישיים ותביעות אישיות נגד המנהלים של המפעלים המזהמים – רק זה יוכל לייצר הרתעה אמיתית. הגיע הזמן שממשלת ישראל והמשרד להגנת הסביבה יקדמו במלוא המרץ את פינוי המפעל המזהם ממפרץ חיפה כדי לאפשר לתושבי המטרופולין לנשום אוויר נקי".

מנכ"לית איגוד ערים אזור מפרץ חיפה להגנת הסביבה ד"ר ליהי שחר ברמן: "אנו מצרים על כך שנחוצה היתה התערבות בית המשפט כדי שבז"ן תעשה את המינימום של עמידה בהוראות החוק, שאותן היא המשיכה להפר גם לאחר התקופה שבין 2017 ל-2019 אשר בה עוסק כתב האישום".

 

תגובות

תגובה אחת
תגובה אחת

אולי יעניין אותך גם

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר