ביירות לאחר הפיצוץ (צילום: Issam Abdallah, Reuters)
ביירות לאחר הפיצוץ (צילום: Issam Abdallah, Reuters)

"יכול להיווצר מצב שלא נוכל להשתלט על אירוע"

בדיון שנערך בוועדה לענייני ביקורת המדינה על אירועים שמקורם בחומרים מסוכנים ועל הזיהומים הסביבתיים במפרץ חיפה בעקבות הפיצוץ שאירע בשבוע שעבר בנמל ביירות, סיפק ראש ענף הערכת סיכונים וחומרים מסוכנים בשירותי הכבאות וההצלה אמירה מדאיגה

פורסם בתאריך: 10.8.20 12:54

שנה לאחר שמבקר המדינה קבע כי שירותי הכבאות וההצלה אינם ערוכים לטיפול באירוע חומרים מסוכנים במפרץ חיפה, אמר ראש ענף הערכת סיכונים וחומרים מסוכנים בכיבוי האש רב רשף דוד הויכמן: "אנו מסתמכים על הימצאותם של הצוותים במפעלים שהם הראשונים שיתחילו לטפל באירוע. צריך לזכור שיש לנו קיבולת שהארגון יכול להתמודד עמו. יכול להיווצר מצב שלא נוכל להשתלט על אירוע".

בעקבות הפיצוץ שאירע בשבוע שעבר בנמל ביירות ואשר נגרם ככל הנראה ממאגר אמוניה, קיימה היום (שני) הוועדה לענייני ביקורת המדינה בראשותו של ח"כ עפר שלח דיון על אירועים שמקורם בחומרים מסוכנים ועל הזיהומים הסביבתיים במפרץ חיפה.

אהרן הלינגר, מנהל אגף במשרד מבקר המדינה, הציג בפתח הדיון את עיקרי הדוח שפרסם מבקר המדינה לפני שנה, ובו מופיעים הליקויים העיקריים שמלמדים כי שירותי הכבאות אינם ערוכים לטפל באירוע של חומרים מסוכנים או בשריפה שעלולים להתרחש במפרץ חיפה, וכי המשרד להגנת הסביבה טרם השלים את החלטת הממשלה לביצוע מלא של סקר הסיכונים המצרפיים למפרץ חיפה, כולל סיכוני סייבר ושריפות. המלצות הדוח קוראות לערב גם את המועצה לביטחון לאומי (המל"ל), פיקוד העורף ורשות החירום הלאומית על מנת שינקטו פעולות בתהליך השלמת סקר הסיכונים, ובמידת הצורך אף במהלך ביצועו.

מנהל מחוז חיפה במשרד להגנת הסביבה שלמה כץ, אמר כי לפי כל הפרמטרים והמדדים, גם אם יתרחש אירוע במפעלים עם חומרים מסוכנים, האוכלוסייה לא תיפגע כלל: "מה שנותר לנו לוודא הוא מה יקרה במתקפות סייבר וברעידת אדמה. ניתנו הוראות לכל המפעלים איך להתנהג במצבים האלו. כיום, מיכל אמוניה שיורד מהמשאית במפעל נמהל במים תוך ארבע שעות, ואנו מבקרים על זה. לא צריך בשביל זה סקר מצרפי. בגלל זה ובגלל כמות האמוניה המועטה, אם יהיה פיצוץ האמוניה תתאדה באוויר למעלה. ארבעת המפעלים בעלי הסיכון הגדול ביותר הם דשנים, דור כימיקלים, גדיב וגדות מזרח".

 

 

נשיא החברה הישראלית לכימיה פרופ' אהוד קינן אמר בדיון: "האסון בביירות לא קרה בגלל שהאמוניה אשם. האשם הוא הרגולטור שאפשר אחסון של 2,750 טון באזור מאוכלס. אני לא מוטרד מהאמוניה כי אין כאלו כמויות, אבל אני כן מוטרד מהרגולטור. אני מדבר עם כל הגורמים, וכל אחד מהם מסביר לי על מה הוא אינו אחראי. שר הפנים מסיר מעצמו כל אחריות, אבל במו ידיו הוא אפשר העברה של חומרים מסוכנים. צווי רישוי עסקים שעליהם חתום שר הפנים קובעים ששינוע של מיכליות ממפעלים פטור מאכיפה".

שלח סיכם ואמר כי "הנושא משפיע באופן ישיר על כמיליון אזרחים, והוא צריך להיות בראש סדר היום – לא רק כשיש אירוע חמור במדינה שכנה. הנקודה העיקרית שעולה מהדיון היא שכל גורם שהופיע בפני הוועדה מטפל נקודתית מנקודת מבטו בלבד, ואנחנו לא רואים גורם אחד שהתפקיד שלו הוא לתכלל את האירוע. כפי שהומלץ על ידי מבקר המדינה אך עד היום לא בוצע, הנושא צריך להיות תחת אחריות משרד ראש הממשלה. זו בעיה קלאסית שמנכ"ל משרד ראש הממשלה צריך לרכז את הטיפול בנושא באמצעות ועדת מנכ"לים של משרדי הממשלה שיתכללו ביחד את הטיפול בבעיה עד שיגיעו לפתרון מסודר".

 

ח"כ עופר שלח

ח"כ עופר שלח

 


 

 


 

אולי יעניין אותך גם

תגובות

2 תגובות
  1. משתמש אנונימי (לא מזוהה)

    אני ממש שמחה שרושמים את כל זה שימו להם גם מפה שיכוונו לאן שה רוצי..מדינה דוקה

  2. 2025 הכל צריך להיסגר

    להקים מנהלת לאומית מיידית עם 3 נציגים ממשרד האוצר, הכלכלה, ואיכות הסביבה לסגירת המפעלים.
    מציאת מיקום חלופי מיידי לחוות המיכלים וניקוי השטח. ביטול מנהרת התשתיות. קביעת לוז של 5 שנים לפינוי מוחלט והקמת מפעלים חדשים במקום אחר

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר