זיהום אוויר במפרץ חיפה (צילום: רמי שלוש)
זיהום אוויר במפרץ חיפה (צילום: רמי שלוש)

דרישה לקביעת תאריך יעד לסגירת המפעלים המזהמים

בפנייה לוועדת המנכ"לים לפיתוח ולקידום של מפרץ חיפה קוראים ארגוני הסביבה להציב תאריך יעד ברור לסגירת התעשיות המזהמות כתנאי בסיס להבראתו של המפרץ. הארגונים גם דורשים לממש את תוכנית "מפרץ החדשנות", שיאפשר לדבריהם פיתוח עסקי, סביבתי ואורבני ויחסוך חיי אדם וכסף

פורסם בתאריך: 24.11.20 07:58

ארגוני הסביבה ותושבים במפרץ חיפה קוראים לוועדת המנכ"לים הבין משרדית לפיתוח ולקידום של מפרץ חיפה ולעתידה של התעשייה הכבדה במפרץ להציב תאריך יעד ברור לסגירת התעשיות המזהמות כתנאי בסיס להבראתו של המפרץ. עוד דורשים הארגונים לכונן את תוכנית החזון למפרץ כתחליף לתעשייה הפטרוכימית, ואומרים כי פינוי המפעלים הפטרוכימיים יאפשר פיתוח עסקי, סביבתי ואורבני ויחסוך חיי אדם וכסף.

לטענתם של הארגונים, המפרץ הוא אזור תעשייתי שמתמחה בתעשייה פטרוכימית מזהמת אשר משליכה על פיתוחם של מטרופולין חיפה וצפון הארץ: "בשל נוכחותה של התעשייה הפטרוכימית המזהמת נפגע כל המטרופולין, ומתעכב פיתוח תעסוקה עסקית מתקדמת לעומת שאר הכלכלה הישראלית שהמשתלבת עם מגמות עולמיות. הפגיעה בעיר, בשל היותה מוקד זיהום ותחלואה, מעכבת גם את הפיתוח הנדל"ני באזור המפרץ. תוכניות בעלות חזון כמו תוכנית 'מפרץ החדשנות' של רשות מקרקעי ישראל (רמ"י), שמציעה להחליף את המפעלים הפטרוכימיים בפארקים, במגורים ובתעשייה מתקדמת, תאפשר את הבראתו של המטרופולין ואת פיתוחו העסקי והדמוגרפי".

ד"ר רויטל גולדשמיד מהמרכז למחקר סביבתי חיפה: "בריאותם של תושבי מפרץ חיפה נמצאת בידיים של חברי הוועדה. העלות החיצונית של זיהום הסביבה vתעשייתי במפרץ הוא יותר מחצי מיליארד שקל בשנה. ההשלכות הכלכליות והחברתיות של תוכניות פינוי של התעשיות מהמפרץ היא עצומה. רק החלפתן של התעשיות המזהמות בפארקים ובתעשייה נקייה תאפשר את הבראתו של המטרופולין ואת הפיתוח הכלכלי והדמוגרפי המתוכנן".

רוית שטוסל מהקואליציה לבריאות הציבור: "סגירת בז"ן וקידום תוכנית 'מפרץ החדשנות' הם נכונים מכל הבחינות – בריאותית, סביבתית, ביטחונית, בטיחותית וכלכלית. דרושים מנהיגים עם חזון, עם אומץ ועם נחישות כדי לחולל מהפכה משמעותית, לשחרר את ישראל מדלקים פוסיליים מזהמים ולהצעיד את מטרופולין חיפה ואת המדינה כולה לעבר עצמאות אנרגטית אמיתית. מיצינו שריפות, דליפות, חריגות ושלל ריחות, הגיע זמן האנרגיות הנקיות".

 

 

תומר חזן מארגון מנקים את מפרץ חיפה: "לאחר עשורים של הזנחת המטרופולין ובעיצומו של משבר אקלים חמור הגיעה השעה לפתח את המפרץ בצורה חדשנית ומקיימת, תוך סגירתן של התעשיות המזהמות והותרתן כזיכרון היסטורי מימי המנדט הבריטי. זהו צו השעה, ולא תהיה הזדמנות נוספת לתיקון העוול רב השנים".

חברת מועצת העיר עו"ד שרית גולן שטיינברג, המשמשת יו"ר איגוד ערים אזור מפרץ חיפה להגנת הסביבה: "אני מברכת על פעילותם של פעילי הסביבה. האיגוד ועיריית חיפה שותפים למסר – תם זמנה של התעשייה הפטרוכימית במפרץ. עכשיו הזמן לפיתוח כולל של המפרץ בלי הפצע השחור בתוכו – מה שיאפשר רצף מטרופוליני חי, ירוק ותוסס עם חלופות תעסוקה נקיות, וניצול השטח בצורה מיטבית ליותר עובדים, ליותר מסחר וליותר שטחים ירוקים ופתוחים. כל החלטה אחרת שתעדיף שיקולים כלכליים על פני חייהם ואיכות חייהם של תושבי המפרץ לא תעבור בשתיקה".

רכז ים וקשרי ממשל בעמותת צלול ד"ר יובל ארבל: "תוכנית השיקום חייבת להתייחס גם לזיהום שנותר בקרקעית נחל הקישון בשל הזרמת בוצה של שפכי תעשייה לנחל במשך שנים רבות. אמנם רוב קרקעית הקישון המזוהמת בבוצה של שפכי המפעלים הוצאה וטופלה, אך נותרו מקטעים בנחל שהבוצה המזוהמת לא הוצאה ולא טופלה. לכן אנו מבקשים שקיפות מלאה, שיתוף ציבור ועמידה בתקנים המקובלים באיחוד הארופי לשימושי הקרקע, לאחר השיקום. לקישון יש תפקיד חשוב בשיקום האזור כעורק המרכזי לפארק מטרופוליני לפעילות נופש, שיט וספורט על גדותיו ובמימיו, ולכן שיקום הקישון וגדותיו חייב לקבל התייחסות ממוקדת ותומכת בתוכנית ובתקציב".

 


 

 


 

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

5 תגובות
  1. משתמש אנונימי (לא מזוהה)

    לסגור ומיד את התעשייה המזהמת במפרץ אשר פוגעת קשות בחיי אדם

  2. משתמש אנונימי (לא מזוהה)

    העובדים שם מתחילים להתמרד נגד ההנהלה שלא עושה תכניות לפרישה מרצון

  3. משתמש אנונימי (לא מזוהה)

    מכובדי
    צר לי אבל מה שהולך להיות עלול להיות חמור פי מי יודע.??? להזכיר לכולנו בקרוב יפתח הנמל הסיני ושטח האחסנה שלו. מי יבדוק ולמי יש הסמכה לנדון ע"פ אמנת הובלה ימית. נהפוך למזבלה בן לאומית.

  4. ריאליסט

    הכל בזבוז זמן ואנרגיה..ההצהרות הם פופוליסטיות נטו.כדיי לגרוף עוד ועוד קולות ..אתם באמת מאמינים שיפנו את כל התעשייה הזו מהמפרץ?? נו באמת?? נאיבים כבר אמרנו?? אגב לחלום זה עדיין בחינם

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר