מפרץ חיפה (צילום: רמי שלוש)
מפרץ חיפה (צילום: רמי שלוש)

"אין מנוס מפינוי התעשייה הפטרוכימית"

בנייר העמדה שהגישה ראש העיר עינת קליש רותם לחברי ועדת המנכ"לים הבין משרדית לפיתוח ולקידום מפרץ חיפה נכתב כי אם הוועדה לא תקבל החלטה על פינוי מתחם בז"ן "יהיה צורך בקבלת החלטה על פינוי האוכלוסייה מכיוון ששני אלו לא יכולים יותר לדור בכפיפה אחת"

פורסם בתאריך: 30.11.20 15:58

ראש העיר עינת קליש רותם הגישה היום (שני) לחברי ועדת המנכ"לים הבין משרדית לפיתוח ולקידום מפרץ חיפה את עמדתה של עיריית חיפה. בנייר העמדה נכתב כי תוצאות החלטתה של הוועדה יהיו הרות גורל לעתידו של המטרופולין "וזאת בזכות המנדט שניתן לה לבחון את עתידו של מפרץ חיפה בכלל והתעשייה הפטרוכימית בו בפרט. ועדה זו פועלת בנקודת זמן קריטית בה יש לבחון אם ניתן להמשיך ב'עסקים כרגיל' ללא התערבות ממשלתית משמעותית וללא החלטה על שינוי פני המפרץ ומהן ההשלכות הבריאותיות, הכלכליות, הסביבתיות והחברתיות של מהלך זה".

עוד נכתב כי העירייה "עומדת על כך כי אין מנוס מפינוי התעשייה הפטרוכימית ומבקשת מהוועדה ומממשלת ישראל לקבל החלטה על סגירת בתי הזיקוק. תושבי חיפה והסביבה משלמים מדי יום מחיר כבד בשל מדיניות ממשלתית שלא שמה עד כה את תושבי העיר והמטרופולין לנגד עיניה, אלא צרכים לאומיים וכלכליים אלו ואחרים. במשך שנים רבות תפקד מפרץ חיפה כחצר האחורית של מדינת ישראל, ועד היום ממשיכות להתבסס בו תשתיות לאומיות מזהמות. המונח 'חצר אחורית' הוא כה שגור, שסביר שקוראי מסמך זה אפילו לא יתעכבו לרגע לתהות ולדמיין כיצד מרגיש אדם שיודע כי ליד ביתו ממוקמים מפגעים מסכני חיים מכיוון שלאף גורם בממשל לא באמת אכפת. החלטות ממשלה שונות, תוכניות לאומיות ודוחות מבקר המדינה לא הובילו לשינוי המיוחל להבראת המפרץ. גם גורמי הפיקוח והאכיפה לא הצליחו לרסן ולמתן את מפגעי זיהום האוויר בצורה משמעותית, ואפילו גרוע מכך – דיבורים על הרחבת התעשיות, על הגדלתן ועל הנצחתן נמצאים כל הזמן באוויר. לא זאת בלבד, אפילו בימים אלה ממש אנחנו ממשיכים לגלות תוכניות חדשות להוספת נמלי דלקים ורציפים של כימיקלים, שמעלים תהיות רבות על עתיד המפרץ ועל משמעותה של ועדה זו. רק החלטה על סגירה יעילה ומסודרת של התעשייה הכבדה והמזהמת במפרץ חיפה תוכל לייצר את השינוי".

בהמשך נייר העמדה נכתב כי אם ועדת המנכ"לים לא תקבל החלטה על פינוי בז"ן "יהיה צורך בקבלת החלטה על פינוי האוכלוסייה מכיוון ששני אלו לא יכולים יותר לדור בכפיפה אחת. הדימוי של המפרץ כמזוהם וחולה גורם באופן ישיר לחוסר האטרקטיביות שלו מבחינה נדל"נית. ערכי השוק הנמוכים לתעסוקה ולמגורים הנגזרים מכך מאיצים את הידרדרות המפרץ, העיר והמטרופולין".

 

 

לטענתה של העירייה, הפוטנציאל הכלכלי הטמון בפינוי התעשייה המזהמת, הן במונחים תעסוקתיים והן במונחים של כלכלת העיר, הן בטווח הקצר והן בטווח הארוך, הוא גבוה בהרבה מהישארות במצב הקיים. לא מוגזם לומר כי האיום הגדול ביותר על כלכלת העיר טמון בהמשך הפעילות התעשייתית המזהמת ולא מהפסקתה. במילים אחרות – אין כלל ספק שבטווח הארוך פינוי התעשייה המזהמת הוא צעד הכרחי שבלעדיו אין הבראה וצמיחה כלכלית של העיר והאזור. השאלה שנותרה פתוחה היא רק למי יהיה אומץ הלב לקבל את ההחלטה המתבקשת".

באשר לנתוני התחלואה באזור נכתב כי הם "מציגים תמונה עגומה, אך עם זאת מעולם לא נבדקו לעומק העלויות וההשלכות הכלכליות של התחלואה ברמה הלאומית. קיימת חובה ציבורית מהמעלה הראשונה לנקוט צעדים משמעותיים ומהירים להבטחת בריאות הציבור במטרופולין חיפה. חובה זו צריכה לעמוד כלפיד בוער בפני ועדת המנכ"לים בבואה לשקול את עתידו של מפרץ חיפה, שהתעשייה שבו 'מככבת' בראש רשימת המפעלים המזהמים".

בנייר העמדה נכתב כי הפעולות המהוות את המפתח לשינוי פניהן של חיפה והמטרופולין הן החלטה חד משמעית על סגירת בז"ן ופינוי התעשייה הפטרוכימית תוך קביעת לוחות זמנים לכך; הכנת תוכנית מתכללת כדוגמת "מפרץ החדשנות" אשר מאזנת את האינטרסים השונים במפרץ ורואה את טובת הציבור ובריאותו לנגד עיניה; איתור מיקומים לאחסון מיכלי תזקיקים כתחליף לחוות תש"ן ולפעילות בז"ן בפריסה ארצית; עצירת התוכניות המקודמות בימים אלו בוות"ל (הוועדה לתשתיות לאומיות) לנמלי דלקים עד לקבלת החלטות לגבי עתיד התשתיות; קידום ביצוע של פרויקט הכפלת מסילת החוף ומינהורה דרך חיפה עד לשנת 2030 על מנת לשפר את הנגישות למפרץ ואת תפקודו המטרופוליני; קידום תוכנית חזית הים ביחד עם הפעולות להפרטת נמל חיפה לצורך חיזוקה של הכלכלה העירונית, תוך הבטחת השמירה של שטח זה נקי מחומרים מסוכנים; חיזוק מנועי צמיחה ברי קיימא שלהם יש פוטנציאל גידול משמעותי כמו מרכז לאומי לחדשנות וכלכלה כחולה.

 


 

 


 

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

9 תגובות
  1. שלמה כהן

    אני מציע שהעבריינית המורשעת תשמש דוגמה ותתפנה כבר עכשיו מהעיר ביחד עם אהובה הספן המשופם וטינופות הקומנדו. ושלא יחזרו לעולם

  2. העכבר ששאג

    גב' קליש לא מצליחה לפנות את החזירים שבהם הציפה את חיפה, ועכשיו מאימת בפינוי האוכלוסיה.

  3. משתמש אנונימי (לא מזוהה)

    גברת קליש נלחמת בפשעים שיונה יהב הביא על חיפה הן החזירים והן המזהמים במפרץ חיפה …!!! ובנוסף לאלו היא גם מפתחת את חיפה

  4. תודה חיפה

    כמה חיכינו לראשת עיר שתדאג לציבור ולא לטייקונים. תודה קליש על המלחמה שלך בתעשיה שעושה את כולנו חולים.

  5. משתמש אנונימי (לא מזוהה)

    כל הכבוד לקליש שנלחמת בשרי הטייקונים ולא מתעסקת בלשחק אותה מנהיגותית ונחמדה

  6. כישורי הניהול של קליש

    קליש מציגה עמדה נחושה, לא מתמנגלת, לא מתמחמדת – כל הכבוד, אך לא יעיל במלחמה נגד טייקונים!

  7. כשאת אומרת לא, למי את מתכוונת?

    קליש מנהלת ריטוריקת חורמה נגד התעשיות המזהמות ומרשימה את חובבי השפה המדוברת!

  8. משתמש אנונימי (לא מזוהה)

    מצד שני התעשייה הזאת מפרנסת אלפי משפחות להם לא ניתן שום פתרון

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר