ג'רבה ברחוב החלוץ 4 (צילום: נמרוד אשכנזי)
ג'רבה ברחוב החלוץ 4 (צילום: נמרוד אשכנזי)

חלוצה ברחוב החלוץ: ג'רבה באה להדליק את האור גם שם

המסעדה הטוניסאית ג'רבה, שהיתה מהראשונות שקבעו את מקומן במתחם בסירקין 21, נאלצה לשלם את מחיר ההצלחה - עלייה בדמי השכירות - ולעבור לרחוב החלוץ. יפה שמילוביץ', בעלת המקום, מלאת תקווה שגם האזור הזה יעבור מהפך

פורסם בתאריך: 17.5.24 08:07

בשנת 2018 החליטה יפה שמילוביץ' שהגיעה העת להגשים חלום ישן – לבשל ולהגיש את האוכל הטוניסאי שהיא גדלה עליו. היא רצתה להביא את מי שהיא אל תוך הצלחת. את מסעותיה בעולם, את החיבה שלה למוזיקה אוריינטלית, את האהבה שלה לארח ולהכיר אנשים חדשים וגם את החיפאיות שלה – על הרב גוניות, המורכבות והתמימות שבה.

שמילוביץ' חיפשה איפה היא תגשים את החלום והתלבטה בין כמה מקומות בהדר, לא רחוק מהיכן שנולדה, ולבסוף מצאה את החלל המתאים להקים בו את ג'רבה, בסירקין 21. היום – הסמל להתחדשות של אזור שוק תלפיות, ובסוף 2018 – בניין שרובו נטוש ברחוב מפוקפק. בבניין הבטון הגדול היא פתחה מסעדה שאפשר לכנות אותה מסעדת פועלים – אוכל ביתי, טעים ומנחם במחירים שווים לכל כיס.

היא היתה מחלוצי המסעדנים ברחוב סירקין. "בשנה הראשונה כולם קראו לי אמיצה", היא אומרת, וישר מצננת את הפאתוס, "איזה אמיצה, לא חשבתי יותר מדי". אומץ או מזל, ג'רבה אט אט הפכה לשם דבר. כל סיורי הקולינריה בשוק עברו דרכה, נהנים מהסנדוויץ' הטוניסאי, מהקוסקוס בעבודת יד ומנגינתה של שמילוביץ' בשלל כלים. גם כתבי האוכל שהגיעו מתל אביב לסקר את השוק המתפתח לא פסחו על ג'רבה וציינו אותה לטובה. ג'רבה צמחה, ורחוב סירקין צמח ביחד איתה.

 

שמילוביץ' עם הסטאר הפרסי (צילום: נמרוד אשכנזי)

יפה שמילוביץ' עם הסטאר הפרסי (צילום: נמרוד אשכנזי)

 

אך להצלחה יש מחיר, שאותו נדרשה שמילוביץ' לשלם בתחילת השנה הנוכחית בעת חידוש חוזה השכירות. "איך אומרים את המילה הזאת? ג'נטרפיקציה? אז כן, זה הגיע גם אלי", היא אומרת בחיוך. דמי השכירות בסירקין הוכפלו, ולכן היא העבירה את ג'רבה לרחוב החלוץ 4, באזור שבעבר שכנו בו דוכנים רבים של אוכל רחוב. "כשהייתי ילדה היו כאן הרבה עסקים של אוכל – שווארמות, פלאפל ואפילו סנדוויץ' טוניסאי", היא נזכרת, "זה היה בעבר ואולי זה יקרה שוב בעתיד".

שמילוביץ' לא כועסת על אף אחד, היא אשה אופטימית. אם הסצינה השאירה אותה בחוץ, היא פשוט תקים סצינה חדשה. "באתי להאיר עם פנס קטן בסירקין, והוא הפך לפרוז'קטור שאני כבר הסתנוורתי ממנו", היא מספרת, "עכשיו הגיע הזמן שלי לשפוך קצת אור על רחוב החלוץ".

הריהוט בג'רבה הוא אקלקטי – כיסא אחד ירוק ואחד כחול, שולחן בית ספר מפעם לצד שולחן עם מפה לבנה סרוגה וחגיגית. על הקירות תלויים כלי נגינה ומפת עולם גדולה, שעליה שמילוביץ' מסתכלת לעתים ונזכרת בטיוליה מסביב לגלובוס. מאחור נמצא חדר המוזיקה, שבמרכזו עומד פסנתר ולצדו פזורות גיטרות, כלי הקשה וסטאר פרסי, שאותו מחזיקה שמילוביץ' במשך כל שיחתנו ופורטת עליו בזמן שהיא מתלבטת איך להשיב לשאלה.

 

בוריק בג'רבה (צילום: נמרוד אשכנזי)

בוריק בג'רבה (צילום: נמרוד אשכנזי)

 

 

ג'רבה עברה למשכן חדש אך האוכל נשאר אותו הדבר – טוניסאי אותנטי, עם חידושים קלים שמגיעים בעיקר מסיורי הליקוט של שמילוביץ' ביערות הכרמל. תוכלו למצוא בצלחת פרחים למאכל, עשבי תיבול טריים ופטריות מיוחדות שהיא מלקטת בעצמה. בכל יום בשבוע מוגשת מנת ספיישל אחרת – שקשוקה הפתעה ביום ראשון (45 שקל), מעקודה ביום שני (35 שקל), סנדוויץ' טוניסאי מפריקסה מחמצת בשלישי ובשישי (30 שקל), מקרונה בל קנקש או מלוחייה בימי רביעי (35 שקל) וקוסקוס בל-קרע בחמישי (48 שקל). את הבוריק הקריספי תוכלו לאכול בכל יום ולמצוא בתוכו מרכיבים מפתיעים.

בימי שישי שמילוביץ' מארחת מוזיקאים להופעה או לג'אם. המופנמים שבהם מנגנים בתוך המסעדה, והאמיצים יוצאים החוצה אל הרחוב, מנגנים לעוברים והשבים. שמילוביץ' לעתים מצטרפת אליהם בתיפוף על קחון או על תוף מרים, בין הכנת סנדוויץ' אחד לשני.

 

מסעדת ג׳רבה (צילום: נמרוד אשכנזי)

מסעדת ג׳רבה (צילום: נמרוד אשכנזי)

 

חיית עשר שנים בתל אביב, הסתובבת בעולם וחזרת לחיפה, למה?

"תשאל אותי איפה הייתי רוצה לגור בעולם – ואני ראיתי עולם – והתשובה שלי תהיה חיפה. האהבה הראשונה שלי היא אוכל והשנייה היא הים. אני גולשת גלים ודגה דגים, ואני גם מלקטת. פה יש ים וטבע, אין את זה בשום מקום אחר".

הקונספט של ג'רבה הוא "לטייל, לאכול ולנגן". מה זה אומר?

"אבא שלי היה ימאי וטיילתי איתו בכל העולם, ומשם הגיע הקונספט. בכל מקום שהגענו אליו, הוא היה לוקח אותי לאכול במסעדה הכי טובה בעיר. ותמיד המוזיקה המקומית ליוותה את המסעות שלנו. זאת החוויה שאני רוצה לתת ב'׳רבה".

אין לך חששות מהמעבר לרחוב החלוץ?

"כל יום יש לי חששות. כל יום זה נס שאנחנו חיים, אין לנו שליטה על כלום. גם בסירקין אף אחד לא ידע אם זה יצליח וגם פה אין לדעת. אולי כן ואולי לא. בינתיים זה מה שאני רוצה לעשות – אוכל מזין, טעים ונעים".

את מרגישה הבדל בתנועת הלקוחות מאז שעברת לפה?

"יש לקוחות שבאים משם ויש לקוחות חדשים. אבל אני לא טובה בשיווק, אני מאמינה ב'מפה לאוזן', ואולי זה בעוכרי".

איך היית רוצה לראות את ג'רבה בעוד שנה מהיום?

"שולחנות מלאים, אנשים שבאים לאכול, לשתות קפה, לדבר ואולי לנגן. חיות בשכונת הדר קהילות סגורות, והלוואי שהן ייפתחו לאוכל שלי".

ג'רבה, החלוץ 4. שעות פעילות: ראשון-חמישי, 16:00-10:00. שישי, 14:00-10:00.

 

תפריט הספיישלים של ג׳רבה (צילום- נמרוד אשכנזי)

תפריט הספיישלים של ג'רבה (צילום- נמרוד אשכנזי)

 

תגובות

4 תגובות
4 תגובות
  1. חיפאית לשעבר

    תעברי לתל אביב, נשמה. גם שם יש ים, ןאפילו יותר נקי. בתל אביב יש קהל צעיר ןאיכותי שפתוח לטעמים חדשים. מה יש לך לחפש בחיפה הזקנה, הקמצנית, הרעה והענייה???ל

  2. רוחמה

    זה איזור של נרקומנים. אחרי רדת החשכה פחד אלוהים להסתובב שם. גם ביום לא נעים.

  3. לאמור את האמת

    זה שעור חשוב לכל מי שמשכיר דירה/משרד/חלל. עדיף לשמור על שוכר קיים שמשלם בלי בעיות, מאשר להיות חמדן, לעלות דמי שכירות, לאבד שוכר טוב ולהישאר בלי כלום.

  4. חיפאי

    זאת מסעדה ?!?!?!?!?!?!?!?!?!?!?!?!?!? נראה כמו מקום מסתור של הומלסים . עולם דפוק.

    בחייאת רבאק תפסיקו לבלבל לנו את המוח .

אולי יעניין אותך גם

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר