שווארמה אמיל החדשה בשעות הצהריים (צילום: נמרוד אשכנזי)
שווארמה אמיל החדשה בשעות הצהריים (צילום: נמרוד אשכנזי)

שווארמה אמיל החדשה: אותו הדבר רק עם מיזוג

מדור חדש: סוד הקסם. מעת לעת נבקר במוסד קולינרי חיפאי בניסיון לפענח איך הוא שומר על קסמו. והפעם: שווארמה אמיל, שעברה לפני כשנה למקום חדש אך הצליחה לשמור על כל מה שהיה טוב בה, וגם על מה שפחות

פורסם בתאריך: 4.6.24 07:51

"סוד הקסם" הוא מדור חדש, שבו נבקר מעת לעת במוסדות הקולינריים המוכרים והאהובים בחיפה, חלקם מיתולוגיים וחלקם עם פוטנציאל להפוך לכאלה, וננסה להבין – ובכן – מהו סוד הקסם שלהם. והפעם: שווארמה אמיל החדשה.

בשנה שעברה, אחרי 57 שנים באותו המקום, נאלצו בעלי שווארמה אמיל בעל כורחם לעבור לבית חדש. אם זה היה תלוי בהם, הם היו נשארים באותו הדוכן לנצח, אבל משרד הבריאות הקשיח את התקנות ולא נותרה להם ברירה. אצל אמיל לא אוהבים לשנות הרגלים, ולכן התמקמו כ-50 מטר מהמקום ההיסטורי, כשרק הכיכר של שדרות המגינים מפרידה בין החדש לישן.

לאמיל היו כל המרכיבים שהופכים מקום לקאלט – דוכן קטן, מעט מקומות לסועדים ורובם בעמידה, מתכון סודי, שיפוד אחד שמעמידים בבוקר ומסתלקים ברגע שהוא נגמר, גם אם זה ב-15:00 בצהריים, תשלום במזומן בלבד ותור ארוך-ארוך שמשתרך על המדרכה. מעל הכל ריחפה האגדה על הימאי הטורקי שסיפר לאמיל ח'ורי, מייסד הדוכן, על הדונר קבב וגרם לו בסופו של דבר להמציא את השווארמה הישראלית כפי שאנחנו מכירים אותה היום.

תור טיפוסי בדוכן הישן של אמיל (צילום: חגית הורנשטיין)

תור טיפוסי בדוכן הישן של אמיל (צילום: חגית הורנשטיין)

 

בעבר הרחוק, לפני ששווארמה הפכה למאכל אופנתי שמפרנס קבוצות של עשרות אלפי חברים בפייסבוק ולפני שבעלי הדוכנים הפכו לכוכבי רשת, הוויכוחים סביב השאלה מהי השווארמה הטובה ביותר בעיר (וכפועל יוצא גם בארץ) היו מתנהלים דווקא בשווארמיות עצמן. זאת תופעה אנושית בלתי מפוענחת, להתווכח על טיבו של אוכל בעודך אוכל אותו, והיא רווחת במיוחד בחומוסיות ובשווארמיות. גררת את חבר שלך לשווארמה סבאח? עכשיו תצטרך לשמוע ממנו במשך כל האכילה כמה גאנם ("גאנם עספור!", הוא ידגיש) טובה יותר. ככה זה.

הוויכוח היצרי ביותר, שאיים על חברויות ארוכות שנים ואף על קשרי משפחה מדרגה ראשונה, היה על השאלה – חאזן או אמיל? אבל האמת היא שאין מקום להשוואה. אם חאזן זאת מכונית ספורט יפנית, אמינה וטובה, אז אמיל זאת מכונית איטלקית שבונים בעבודת יד. אצל חאזן תוקעים מנת שווארמה ואצל אמיל אוכלים אותה.

 

כל אחד מאיתנו מכיר את תחושת האכזבה כשמקום אהוב ונוסטלגי מחליט ביום בהיר אחד לעשות שינויים שמאיימים על אופיו – שיפוץ דרסטי שמקלקל את האווירה המוכרת או עדכון התפריט במנות חדשות ובלתי נחוצות. גם אצל אמיל חל שינוי לא קטן בהשוואה לדוכן הישן נושן. המשכן החדש יפה, נקי, מזמין ולא פחות חשוב – ממוזג. ובכך מתבטא כל השינוי, בטמפרטורת החדר.

הכל עדיין כאן. הפיתה הקטנה והקסומה, שאני לא יודע להגיד אם אני זה שגדלתי או שהיא זאת שהצטמקה, הבשר הרך, הנימוח והעסיסי (80 אחוז עגל ו-20 אחוז כבש, כך מספרות השמועות) שנדחס אל הפיתונת עם מעט מאוד תיבול, ומעליו חתיכות שומן שיש בהן מן הקריספיות, ושלוש תוספות בלבד – בצל, עגבנייה ופטרוזיליה – ובאמת שלא צריך יותר מזה. צלוחיות החמוצים, הטחינה העדינה והעמבה הצהבהבה מוגשים כבעבר. ואי אפשר שלא להזכיר את החיוך של הבעלים קיסר סרפים, שמקבל את הלקוח כאילו הוא בעצמו הקיסר.

 

שווארמה אמיל במיקומה החדש (צילום: נמרוד אשכנזי)

שווארמה אמיל במיקומה החדש (צילום: נמרוד אשכנזי)

 

במסעדה החדשה נוספו אמנם כמה מקומות ישיבה, אבל מדובר ב-14 כיסאות לכל היותר, לאורך בר צר. בשעות הצהריים העמוסות משמש אחד מהעובדים סדרן בפועל, מאתר את הכיסא שזה עתה התפנה ושולח אותך אליו. שם תמצא את עצמך בקרבה אינטימית עם הזר שאוכל על ידך, והנה עוד מרכיב עם פוטנציאל להפוך לקאלט. כשתרצו לשלם (45 שקל למנה, עשרה שקלים לפחית שתייה, לאפה – אין) תוכלו סופסוף לעשות זאת באמצעות האשראי, אם אתם מחזיקים בכיסכם את כרטיס הפלסטיק החדשני הזה.

אז שווארמה אמיל החליפה מקום אבל שמרה כמעט על כל מאפייניה ההיסטוריים – הטובים (טעם, שירות, ניקיון וטריות) וגם הפחות טובים (מחיר וגודל המנה). היא מוכיחה שאפשר להשתנות ולהישאר בדיוק מי שאת. הקסם נשמר.

שדרות המגינים 68. שעות פתיחה: ראשון-שישי, 17:00-10:00 (או עד גמר השיפוד).

 

תגובות

16 תגובות
16 תגובות
  1. חנה

    על זה נאמר: על טעם ועל ריח אין להתווכח. לא הבנתי מעולם על מה ההתלהבות

  2. יאן טיפארזי

    נראה כי הכותב מתאמץ לא להוציא את מה שהוא באמת חושב על המקום.
    פיתה קטנה\פיתונת, אין לאפה, אין סלטים, מחיר לא משקף VFM. ויש מצב שתצא רעב.
    קיצר – שאוורמת האחים- סבאח-גנאם עספור. אפילו שאוורמה פלפלת.
    חאזן כבר מזמן לא מכונית יפאנית.
    מתגעגעים לבמבינו.

  3. עמבה

    אכלתי בחיי מספר פעמים אצל אמיל גם במקום הישן וגם בחדש וכל פעם רציתי לראות מה אני מפספס,על מה ההתלהבות ולא מוצא.השוארמה טעימה,המנה קטנה,כמוה ויותר טובות ממנה יש בשפע בחיפה.כנראה זו שוארמה עם יחסי ציבור לאורך שנים,גם את זה צריך לדעת לעשות.אני כבר לא בודק יותר.יש מקומות טובים יותר ומי שגר בחיפה יודע.

  4. שלומי

    מהומה על לא דבר
    מנה קמצנית ביחס למחיר
    טעימה כן אבל יש כמוה ויותר
    אי אפשר לשבוע ממנה ולא שווה את המחיר

  5. איתן

    אחרי 4 פעמים, 3 בישן ואחד בחדש, לא חוזר יותר. יש מקומות הרבה הרבה יותר טובים, לטעמי ולטעם בני הגדול שעורך עם חבריו 'נסיעות שווארמה', בכל רחבי הארץ.

  6. אבי

    אני לא מבין מה עושים מהשאורמה שלו.לפי דעתי וגם מי שצפה בתכנית של ניב גלבוע שקנה מנות שאורמה ממספר שאורמיות בחיפה ושקל את הבשר,אצל אייל היה הכי קצת בשר אם אני לא טועה 90 גרם בשר כאשר אצל האחים היה 220 גרם בשר.מי שלא נותן ברוחב לב והיד שלו קפוצה.וגם בלי סלטים לפי דעתי שאורמה של קמצנים.

  7. אבי ונלי

    מספר אחד באיכות ובשירות,
    מספר אחד בבשר, אין עוד בשר כמו שווארמה אמיל הוא היחידי ש שמים בשר טרי כל השווארמות האחרות שמים בשר קפוא
    מספר אחד בטעם
    מספר אחד בניקיון

  8. תלמדו

    סבאח וגנאם עספוק לי הן הכי טובות בחיפה, מבחינת טעם וכמות.
    וגם שווארמה 52 החדשה יחסית ברחוב צפרירים

  9. אבי חיפה

    וואללה.כולה שאורמה ועושק.
    יש טובים יותר.חזן פורד ואמיל מול לב המפרץ.פי מיליון

  10. לימור

    לדעתי האישית הפיתה מיניאטורית לדעתי חצי כוס שוורמה נכנסת לשם והכסף אוו תשלום לפיתונת קטנה במחיר של פיתה סטנדרטית נורמאלית

  11. ירדן

    בגלל השווארמה יש פקקים בצומת חומים על מעבר חציה איפה המשטרה לתת קנסות.צלצתי את העסק והרכבים שכורצים למיטרד העברתי למשורת התנועה שיחלק קנסות לרכהים ולשוןארמה שהוא הגורם לחניה לא חוקית

  12. לאפה

    כשכל כך הרבה מגיבים מטנפים על אמיל, אפשר להבין שהמתחרים שלו בלחץ… בצדק, אגב, הוא בעשר דרגות מעל כולם.

  13. הזללן מהכרמל

    הפיתה הזעירה והחסכנות היתרה גרמה לי להיפרד כבר לפני שנים מ"אמיל".
    לקמצנות אין מקום בבית אוכל.
    טעים? כן. אבל דחילק מנה זעירה נטולת אופציות לסלטים ועוד.

  14. משתמש אנונימי (לא מזוהה)

    קטן מידי, יקר מידי!
    המון יח"צ, מעט אוכל.

    סורי

אולי יעניין אותך גם

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר