עיריית חיפה (צילום: יפית שקאלו)
עיריית חיפה (צילום: יפית שקאלו)

כמה עובדים ערבים מועסקים בעיריית חיפה וכמה מהם במשרות בכירות?

מרכז המחקר והמידע של הכנסת מפרסם דוח על ייצוג עובדים ערבים בעיריות של ערים מעורבות בישראל. בחיפה עומד שיעורם על 15.6 אחוז (גבוה משיעורם באוכלוסייה), אך רק חמישה מתוך 75 עובדים בכירים הם ערבים. זעאתרה: "הממצאים מדאיגים. דו קיום זה לא רק חומוס וכנאפה ב'חג החגים'"

פורסם בתאריך: 6.1.22 12:52

מרכז המחקר והמידע של הכנסת מפרסם דוח על ייצוג ערבים בקרב עובדי העיריות בערים המעורבות בישראל, שנכתב בעקבות בקשתו של חכ מוסי רז. הדוח, שנכתב על ידי ד"ר מיכל לרר ובחן את שמונה הערים המעורבות (ירושלים, חיפה, רמלה, לוד, עכו, תל אביב-יפו, מעלות-תרשיחא ונוף הגליל), מספק נתונים על היקף הייצוג של העובדים הערבים בעיריות של הערים המעורבות וכן נתונים על מאפייני המועסקים הערבים בעיריות, לרבות השתלבות בתפקידים מקצועיים ובתפקידים של ניהול בכיר ואופן ההעסקה (קבלנית/ישירה).

במדד הראשון נבחן שיעור העובדים הערבים מקרב עובדי העירייה בערים המעורבות בהשוואה לשיעורם בקרב תושבי העיר. במדד זה עולה כי שיעור העובדים הערבים בעיריית חיפה עומד על 15.6 אחוז – מעל שיעורם הכולל באוכלוסיית העיר (12 אחוז מתושבי חיפה הם ערבים). נתון זה הועבר באמצעות עוזרת תובע בשירות המשפטי בעיריית חיפה, לינוי ברזילי, ב-4 בנובמבר 2021. באופן כללי. בעיריות ירושלים, לוד, רמלה, נוף הגליל ועכו שיעור עובדי העירייה הערבים נמוך משיעור הערבים באוכלוסיית העיר, ואילו בעיריות תל אביב-יפו, מעלות-תרשיחא וכאמור גם בחיפה, שיעור הערבים בקרב עובדי העירייה גבוה משיעורם באוכלוסיות הערים.

הדוח מציין בנוסף, כי עיריות ירושלים, תל אביב-יפו, חיפה ונוף הגליל העבירו נתונים על שיעור הייצוג של ערבים בקרב עובדי העירייה במהלך חמש השנים האחרונות, אשר מהם עולה כי כמעט ולא חל שינוי בנתון זה. בדוח מבקשים לסייג, כי לא תמיד עובדי העירייה מתגוררים באותה העיר.

נתון נוסף שעולה מן הדוח הוא שמתוך כלל המועסקים הערבים בעיריית חיפה, 57.2 אחוז מתוכם הן נשים ו-42.8 אחוז – גברים.

הדוח בדק גם את מספר העובדים הבכירים המועסקים בעירייה מקרב בני האוכלוסייה הערבית בהשוואה לאלו היהודים. מתוך הנתונים הנוגעים לעיריית חיפה עולה כי מתוך 75 עובדים בכירים, 5 מהם הם הערבים ו-70 הם יהודים.

 

 

מדד נוסף שנבדק בדוח הוא איוש התפקידים הסטטוטוריים בעיריות. החוק מגדיר תשעה תפקידים סטטוטוריים שחייבים לאייש ברשויות המקומיות, והם: מנכ"ל העירייה, הגזבר, מהנדס העיר, מבקר העירייה, היועץ המשפטי, רופא וטרינר, מנהל מחלקת חינוך, מנהל יחידת נוער ויועצת לקידום מעמד האישה. אמנם לא בכל העיריות תפקידים אלו מאוישים, אך מתוך הנתונים שסיפקו העיריות למחברי הדוח עולה כי בכל העיריות, כולל עיריית חיפה, כלל התפקידים הסטטוטוריים מאוישים על ידי יהודים, מלבד עיריית נוף הגליל שבה יש ערבי הממלא תפקיד סטטוטורי – הווטרינר העירוני.

יו"ר סיעת חד"ש רג'א זעאתרה: "הממצאים מדאיגים, במיוחד בעניין שיעור העובדים הבכירים. בעיר שמתהדרת בדו קיום צריך שיהיו עובדים ערבים בעמדות בכירות, לא רק עובדי תברואה וסייעות. בשנים האחרונות שודרגו עובדים רבים לפי שיקולים פוליטיים ולא מקצועיים. גם בקרב עשרות הבכירים החדשים שנקלטו – חלקם ללא תקנים וללא אישור ועדת הכספים והמועצה – אין עובדים ערבים. דו קיום זה לא חומוס וכנאפה ב'חג החגים', זה בעיקר שותפות ושילוב בכל המערכות העירוניות. ראש העיר מדברת גבוהה גבוהה בכנסים על צמצום פערים, אבל בפועל מדיניות העירייה מגדילה את הפערים".

 


 

 


 

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר