רמזור (צילום: Gavran333/depositphotos.com)
רמזור (צילום: Gavran333/depositphotos.com)

חזית חדשה בין משרד התחבורה לעירייה: הצמתים המרומזרים

משרד התחבורה טוען כי עיריית חיפה מערימה קשיים על העברת הניהול והתחזוקה של הצמתים המרומזרים מחוץ לגבולות רשות התימרור לאחריותה של חברת נתיבי איילון: "הדבר עלול להוביל לסיכון ממשי של חיי אדם. על העירייה להתעשת, לנקוט אחריות כלפי תושבי המטרופולין ומשתמשי הדרך ולא לפעול בבריונות"

פורסם בתאריך: 25.12.22 11:00

חזית חדשה נפתחה בין משרד התחבורה לעיריית חיפה. ממסמכים שהגיעו לידי "כלבו – חיפה והקריות" עולה כי בחודש אוגוסט הודיע המשרד לעירייה כי במסגרת העברת הניהול והתחזוקה של הצמתים המרומזרים מחוץ לגבולות רשות התימרור של העיר לאחריותה של חברת נתיבי איילון (נת"א) הושלמה ההיערכות הארגונית והטכנולוגית, והאחריות על הצמתים בעיר נשר עברה לנתיבי איילון.

במכתב תשובה הודיע ראש מינהל תפעול בעירייה אוהד דורפמן למשרד התחבורה כי פרק הזמן שניתן להעברת הצמתים לאחריות של נת"א הוא עד סוף ספטמבר, כך שיש למשרד שהות של חודש להיערך לביצוע העברה סדורה של הצמתים. בסוף נובמבר, כך לפי המסמכים, טען דורפמן כי מכתב התשובה שלו נענה רק כעבור חודש, ובתשובתו ביקש המשרד להאריך את תקופת ההיערכות ל-90 ימי עסקים, כלומר עד לסוף ינואר 2023. עוד כתב דורפמן כי העירייה החליטה לתת למשרד שהות עד 1 בינואר 2023 וכי "החל ממועד זה, מרכז ניהול התנועה של חיפה יסיר כל אחריות מניהול התנועה, לרבות טיפול במפגעים הקשורים למערכות הרמזורים, הפעלת קבלנים לתחזוקה מונעת ותחזוקת שבר בצמתים שמחוץ לגבולות רשות התמרור של חיפה (קרית ים, כביש 4, קרית אתא, קרית מוצקין וקרית ביאליק)".

במכתב נוסף ששלח למחרת כתב דורפמן כי עד 15 בדצמבר "תעביר עיריית חיפה לחברת נתיבי איילון את כל המסמכים הרלוונטיים הקיימים ברשותנו בנוגע לניהול ולאחזקה בצמתים".

אלא שבמכתב ששלח ראש מינהל תכנון ופיתוח תשתיות במשרד התחבורה שי קדם ביום חמישי לדורפמן עולות טענות קשות נגד העירייה והתרעה כי התנהלותה עלולה להוביל לסיכון בחיי אדם: וכך נכתב: "במכתבכם מ-28 בנובמבר הודעתם שהמסמכים יועברו רק ב-15 בדצמבר. עוד הודעתם כי שבועיים בלבד לאחר מכן, קרי ב-1 בינואר 2023, מרכז ניהול התנועה של חיפה יסיר כל אחריות מניהול התנועה, מטיפול במפגעים הקשורים לרמזורים ומהפעלת קבלנים לתחזוקה מונעת ולתחזוקת שבר בצמתים המדוברים. נוסף על כך אף הגדלתם לעשות וב-29 בנובמבר שלחתם מכתב לקבלנים המועסקים על ידי נתיבי איילון והודעתם באופן חד צדדי כי בתאריך זה עליהם לדאוג לניתוק מצלמות ניהול התנועה, לניתוק גלאים אסטרטגיים, למחיקת הגדרות ציוד ניהול התנועה ולמחיקת הגדרות ומידע הנוגע לצמתים, חלף העברת המידע הדיגיטלי לנתיבי איילון, מידע שמשרד התחבורה נשא בעלות פיתוחו".

 

 

עוד כתב קדם לדורפמן כי ב-14 בדצמבר "שלחה עיריית חיפה לנתיבי איילון אלפי מסמכים וקבצים בנוגע לניהול ולאחזקת הצמתים. ואולם, מעבר לכך ששבועיים הם פרק זמן קצר ובלתי סביר להיערכות הנדרשת על פי כל אמת מידה מקצועית, מבדיקת הקבצים התחוור כי הועברו תוכניות צמתים סרוקות ולא דיגיטליות, כך שלא ניתן לעשות בהן שימוש ולהעלותן למערכת. עוד התחוור שחלק מהתוכניות הן באיכות ירודה ביותר, מה שמצריך העסקת מתכנן לצורך יצירת תוכניות רימזור מחדש. זאת ועוד, עיריית חיפה אינה משתפת פעולה ומקשה על התהליך, דבר שמאריך את פרק הזמן הדרוש להעברת הרמזורים. כך למשל סירבה העירייה לפרישת תשתית סיבים על ידי נתיבי איילון בשטחה המוניציפלי, ופתרונות חלופיים מצריכים אספקת חומרה מחו"ל אשר לוקחת זמן. כמו כן דורשת העירייה מהקבלנים למחוק הגדרות ומידע, הגם והעברה כאמור יכולה היתה לקצר את משך הערכות קליטת הרמזורים ולחסוך כסף ציבורי רב".

במכתבו שלל קדם את התאריך שבו נקבה העירייה להעברת התפעול, כלומר ב-1 בינואר, והודיע שנת"א לא תוכל לקבל לידיה את ניהול אחזקת הרמזורים לפני 15 באפריל 2023: "אנו מבקשים להביא לידיעתכם ולהתריע בפניכם כי על פי עמדת מהנדסי תנועה במשרדנו, ניתוק חד צדדי של הצמתים ללא קבלת אחריות על ידי נתיבי איילון עלול להוביל לסיכון ממשי של חיי אדם. היעדר תשתיות המגלות ומצביעות על תקלות ברמזורים יגרמו לזמן תגובה ארוך לטיפול בניהול התנועה, והחשיפה לסיכון משתמשי הדרך, והולכי הרגל בפרט, תגדל משמעותית. מדובר בצמתים מורכבים ביותר לאורך כבישים ראשיים, הכוללים מטרוניות, כלי רכב, הולכי רגל ולחצני דרישה במעבר חציה. כפי שידוע לכם, בחלק מהצירים המדוברים אף במצב שבו פעלו הרמזורים באופן תקין אירעו תאונות דרכים קשות עם נפגעים. כמו כן, ניתוק המצלמות ממרכז ניהול התנועה לא יאפשר לדעת בזמן אמת על כלי רכב תקוע או חלילה על תאונה שקרתה בצירים ולתת מענה מיידי, באופן שישבש את המערך התנועתי במרחב. ניתוק חד צדדי עלול לגרום לסכנת נפשות למשתמשי הדרך ולכאוס תחבורתי בהיקף מטרופוליני, ואנו נראה בעיריית חיפה אחראית ישירה לכך. אי חיבור הרמזורים למערכת בקרה מסודרת ימנע את האפשרות לשינוי זמני רמזור ולמתן העדפה לתחבורה ציבורית, יפגע בסדר הציבורי ויצור פקקי ענק, עומסים וכאוס תחבורתי, בין היתר בכניסות ראשיות לערים חיפה, קרית אתא, קרית ביאליק, קרית ים וקרית מוצקין".

קדם הפציר בעירייה "להתעשת, לנקוט אחריות אישית וציבורית כלפי תושבי המטרופולין ומשתמשי הדרך ולא לפעול בבריונות. יש לעשות העברת מקל מסודרת כיאה לגופים ציבוריים, וזאת ביתר שאת משעיריית חיפה התחייבה מפורשות בהסכם לתפעול ולתחזוקת פרויקט המטרונית לנהל את הרמזורים המדוברים. ככל שתעמדו על דרישתכם לניתוק חד צדדי ב-1 בינואר 2023, לא תהיה בידנו הברירה אלא לפעול בכל האמצעים המשפטיים העומדים בפנינו לצורך עצירת הסכנה הבטיחותית".

מתשובתה של העירייה לדבריו של קדם עולה כי היא מתבצרת בעמדתה ועומדת על החלטתה כי בתחילת השנה ינותקו הצמתים שמחוץ לאזור השיפוט של העיר ממרכז ניהול התנועה. לטענתה של העירייה, מניין 90 הימים שביקש משרד התחבורה מסתיימים ב-1 בינואר, והיא שיתפה פעולה באופן מלא, הן בפגישות והן בהעברת המידע המבוקש, וגרירת הרגליים היא באחריות משרד התחבורה בלבד. בעירייה דחו את כל הטענות שהופנו אליה.

 

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

תגובה אחת
  1. ארנון

    הברדק שמירב מיכאלי יצרה במשרד התחבורה הוא עצום. יד שמאל לא יודעת מה יד ימין עושה. מזל שמירב מיכאלי נזרקה משם בבעיטה ונקווה ששר התחבורה החדש יעשה שם סדר.

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר