שלמה שמש בדירה לפני השיפוץ (צילום: קיריל קארטניק)
שלמה שמש בדירה לפני השיפוץ (צילום: קיריל קארטניק)

"הבית היה תוהו ובוהו, עכשיו נהיה גן עדן"

מפגש מקרי עם חבר מועצת העיר קיריל קארטניק שינה לשלמה שמש את החיים. שמש, נכה צה"ל בן 70 שחי על קצבת ביטוח לאומי ושאשתו בבית אבות, הציג בפני חבר המועצה את דירתו המתפוררת, וקארטניק גייס תורמים שונים, וביחד איתם שיפץ את הדירה לחלוטין. שמש: "אנשים טובים נתנו לי תקווה"

פורסם בתאריך: 15.1.23 08:17

זהו סיפור על מפגש מקרי משנה חיים שהתרחש בחודש יוני 2022. חבר מועצת העיר קיריל קארטניק טייל עם חבר בפארק אלי כהן הסמוך לביתו בקרית שפרינצק. על אחד מהספסלים ישב כמדי יום שלמה שמש, ומשהו במבטו הכבוי גרם לקארטניק להתיישב לידו ולפתוח בשיחה.

"ראיתי שאף אחד לא מדבר איתו, אז התיישבתי לצדו", מספר קארטניק, "שאלתי לשלומו, והוא התחיל לפרוק. פשוט ישבנו שם – הוא מדבר ואני מקשיב לצרות. התברר לי שהוא נכה צה"ל שחי על ביטוח לאומי, ואף אחד לא התייחס אליו ב-15 השנים האחרונות. הוא סיפר לי על התנאים שבהם הוא חי לבדו, כשאשתו נמצאת בבית אבות במצב סיעודי ואין לו אף אחד אחר שיכול לעזור. ישר עבר לי בראש שאני זה שיכול לעזור לו, אולי לצבוע לו את הדירה כי הוא אמר שהתקרה מתקלפת".

ואז הלכת אליו הביתה ומה מצאת?

"הייתי בשוק. זה היה הרבה יותר חמור ממה שהוא סיפר. צבע מתקלף בתקרה זה הדבר הכי פעוט שהיה שם. מצאתי חור בתקרה, קרמיקה שבורה וחורים בקירות – הזנחה נוראית. רק כשהגעתי לבקר אותו הבנתי כמה המצב קשה. היה ברור שהדירה הזו זקוקה לשיפוץ מאסיבי, והבנתי שמדובר בלא מעט כסף. לקח לי זמן למצוא מישהו שיסכים לשפץ את הדירה, ובסוף גייסתי כמה מקורות שונים שכל אחד מהם תרם את חלקו. לדוגמה, חברה אחת עשתה את השיפוץ, אחרת תרמה את כל הציוד החשמלי, ועשינו לו שיפוץ קומפלט, כולל מטבח חדש, שירותים וריצוף בכל הדירה. לדעתי, חוץ מהחלונות שיפצנו שם הכל".

 

החור בתקרה (צילום: קיריל קארטניק)

החור בתקרה בביתו של שלמה שמש (צילום: קיריל קארטניק)

 

שמש, פגשת מלאך בפארק.

"במשך שמונה שנים אני חי בדירה הזו, ובזמנו אמרתי לאשתי 'גברת, בואי נשמור כסף בצד ונשפץ את הבית'. שנינו חיים מביטוח לאומי, וכמה אני מקבל? מקסימום 3,000 שקל בחודש. רק אוכל זה 2,000 שקל, ומה עם חשבונות וסיגריות? מה נשאר לי מזה? איך אפשר לחסוך? אני בן 70, חולה, לא משנה מה יש לי. אשתי בבית אבות, היא שברה את היד ואת הרגל, ואני עצוב. בלי אשה זה קשה. אין לי עם מי לדבר, לאכול, לשמוע מוזיקה ולראות טלוויזיה". 

 

 

מן הסתם השתנו חייך.

"אני כל כך שמח. חבל שאי אפשר להביא את האשה לראות מה שעשו כאן. ביום הראשון של השיפוץ לא הצלחתי להירדם מרוב התרגשות. הייתי כל כך מבסוט שמסדרים את הבית, דבר כזה לא קרה לי כבר 15 שנה. אז באו חיילים לצבוע את הבית, אבל זו לא היתה כזו עבודה. עשו טמבור, ואחרי כמה שנים כל הבית התקלף. עכשיו, עם הרצפה החדשה זה אמריקה. הבית היה תוהו ובוהו, עכשיו נהיה גן עדן".

כמה שנים חלמת על שיפוץ?

"לא חלמתי כי ידעתי שזה בלתי אפשרי, אבל יש אנשים טובים שנתנו לי תקווה, ואני רוצה לומר לתורמים תודה רבה".

קארטניק, הציניקנים יגידו שזו שנת בחירות ושנותנים בסתר.

"כשנכנסתי לפוליטיקה כולם אמרו לי שזה מקצוע מגעיל ושכולם רק מחפשים איך לדפוק אחד את השני ולעשות קומבינות. אני זוכר את המשפט שאמרו לי בבחירות 2018, אז הייתי ילד בן 27, 'כולם פה בולדוזרים, הם יאכלו אותך בלי מלח'. אבל החלטתי להתמקד פחות בזה, רציתי שתהיה לי אפשרות לשנות דברים לטובה, הבנתי מה זה כוח ואיך אפשר להשתמש בו בצורה נכונה, וזאת דוגמה מצוינת לשימוש בכוח פוליטי למטרה טובה. שלמה הוא לא היחיד, במהלך השנים האחרונות פנו אלי מאות תושבי חיפה עם בעיות שונות, ואני תמיד משתדל לענות לכולם ומנסה לפתור את הבעיות שלהם. אני זוכר טוב מאוד מה זה להיות חלש עוד מהתקופה שבה הייתי חייל בודד פה בארץ ולא הרבה אנשים התנדבו לעזור לי. לכן בשבילי דווקא חשוב מאוד לעזור לכולם. תזכרו – כל המציל נפש אחת כאילו הציל עולם ומלואו".

 

המטבח לפני השיפוץ (צילום: קיריל קארטניק)

המטבח לפני השיפוץ (צילום: קיריל קארטניק)

 

המטבח החדש במהלך השיפוץ (צילום: קיריל קארטניק)

המטבח החדש במהלך השיפוץ (צילום: קיריל קארטניק)

 

אולי יעניין אותך גם

תגובות

4 תגובות
  1. סיגל

    מדהים. שמחה מאד בשביל שלמה. הוא באמת היה זקוק לזה. כל הכבוד לחבר המועצה שלא נבהל מהמראה שלו ובדק לעומק את הדברים. יישר כוח גדול תבורך

  2. משתמש אנונימי (לא מזוהה)

    יש חברי מועצה שמסיעים בסתר ויש פופוליסטים בשנת בחירות שרוכבים על עזרה לזולת

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר