מתם (צילום: Gelia78/depositphotos.com)
מתם (צילום: Gelia78/depositphotos.com)

תביעת ענק: מתם תובעת את מי כרמל בעשרה מיליון שקל

לפי כתב התביעה שהגישה חברת מתם לבית המשפט המחוזי, בשנת 2016 הפסיק תאגיד מי כרמל להעניק לה הנחה על היטלים ועל אגרות למרות שהנחה זו מעוגנת בהסכם שנחתם בינה לבין העירייה כבר בשנת 2001. בתביעה מבקשת מתם להשיב לה 9,750,095 שקל. מי כרמל: "נשיב בבית המשפט"

פורסם בתאריך: 26.2.23 08:02

חברת מתם מרכז תעשיות מדע תובעת את תאגיד המים מי כרמל בסכום של יותר מתשעה מיליון שקל. בתביעה שהגישה החברה לבית המשפט המחוזי נכתב כי בשנת 1996 נחתם הסכם בין עיריית חיפה לחברה, שבמסגרתו הוסכם כי היא תהיה אחראית על ביצוע עבודות הפיתוח והתשתיות בפארק מתם במבואות הדרומיים של העיר תמורת הנחה בשיעור של 85 אחוז על ההיטלים ועל אגרות הפיתוח. בעקבות הרפורמה בשירותי המים בשנת 2001 הועברו הסמכויות על המים לתאגיד, וזה פעל "בהתאם להסכם התשתיות והעניק למתם את ההנחה".

לטענת החברה, בשנת 2016 חדל התאגיד להעניק לה את ההנחה. לפי כתב התביעה, "על רקע השינוי, החל משנת 2016 נערכו מספר פגישות בין נציגי החברה לנציגי מי כרמל, שבמסגרתן נדונה הענקתה של הנחה למתם מתשלום דמי הקמה בגין בינוי בפארק. לאחר הידברות שהתקיימה בין הצדדים, ובמסגרתה נחה דעתו של מי כרמל בדבר היקף ההשקעות של מתם בפארק, ראה מי כרמל לנכון לאשר למתם הנחה מתשלום דמי הקמה בגין תוספות בנייה בפארק בשיעור המירבי המותר".

עוד עולה מכתב התביעה כי במרץ 2016, במהלך המשא ומתן בין הצדדים, נדרשה מתם לשלם דמי הקמה בסכום של 2.6 מיליון שקל מבלי שניתן לה פטור בשיעור כלשהו, "כאשר התשלום נעשה תחת מחאה ובמטרה להימנע מנזקים בשל עיכובים בקבלת היתרי הבנייה שהתבקשו".

באוגוסט 2017 הורה הממונה על תאגידי המים למי כרמל להעניק לחברה פטור מדמי הקמה בשיעור המקסימלי של 60 אחוז. לאחר קביעת הממונה, טוענים במתם, מי כרמל אף העניק לה הנחה נוספת בשיעור של חמישה אחוזים. אלא שהחל משנת 2020, כך נטען בכתב התביעה, "למרות החלטת הממונה שינה מי כרמל את טעמו ללא כל הודעה מוקדמת וסירב שוב לתת למתם את ההנחה בדמי ההקמה למרות החלטת הממונה".

 

 

בתביעה מפרטת החברה את דרישות התשלום שנשלחו אליה. בחודש אוקטובר 2020 למשל פעלה מתם לקבלת היתר בנייה להקמת מגדל מתם מזרח שלב א', וכתנאי למתן ההיתר דרש מי כרמל תשלום דמי הקמה בתעריף מלא בסכום של ארבעה מיליון שקל. "מתם, אשר נזקקה להיתר באופן מיידי על מנת לעמוד בהתחייבויותיה כלפי צדדי ג', שילמה את דמי ההקמה כפי שנדרשו תחת מחאה".

בינואר 2021 התקבלה דרישת תשלום נוספת על דמי הקמה בסכום של 496,000 שקל על הקמת חניון מגדלי מתם מזרח שלב ב'. גם את התשלום הזה שילמה מתם תחת מחאה. באוגוסט 2021 קיבלה החברה עוד דרישת תשלום, הפעם בסכום של 3.8 מיליון שקל על הקמת השטח העילי של מגדל מתם מזרח שלב ב' – תשלום שגם הוא לא קיבל פטור בשיעור כלשהו ושולם תחת מחאה. בשנה שעברה התקבלה עוד דרישת תשלום על דמי הקמה בסכום של 3.9 מיליון שקל על הקמת דאטה סנטר בפארק, וגם במקרה זה ללא מתן פטור, והחברה נאלצה לשלם אותו תחת מחאה.

בכתב התביעה נטען כי "נכון למועד הגשת התובענה הנוכחית, מאז שנת 2016 ועד כה, מתם שילמה סך כולל של 15 מיליון שקל למי כרמל בעד הקמה של תשתיות מים וביוב בפארק מתם, במקום שהחיוב בפועל היה אמור לעמוד בסך של 35 אחוז מהסכום (המשקף הנחה של 65 אחוז). התנהלותו של מי כרמל מנוגדת לדין ומהווה הפרה הן של הסכמות הצדדים והן של החלטת הממונה".

מתם מבקשת מבית המשפט פיצוי כספי בסכום של 9,750,095 שקל כהשבה על סכומים ששולמו לתאגיד ושהוא אינו היה זכאי לגבותם; פסק דין הצהרתי המאשר כי החלטתו של הממונה על תאגידי המים, שהעניק לחברה הנחה בשיעור של 60 אחוז בתשלום דמי הרמה, עומדת בעינה; ופסק דין הצהרתי המאשר כי מי כרמל מחויב לתת לה הנחה נוספת בשיעור של חמישה אחוזים כפי שנתן לה בעבר.

ממי כרמל נמסר בתגובה: "כתב התביעה טרם נמסר לתאגיד, ולאחר קבלתו נלמד את תוכנו ונשיב בבית המשפט".

 

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

תגובה אחת
  1. 7.

    ככה זה שיש לך ראש עיר סתומה ובתת תפקוד שאינה מסוגלת לשמור על שום דבר טוב שעוד נותר לו בעיר הזאת.

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר