מקלט אטום ברחוב הרותם בשכונת שער העלייה (צילום: נסים בן אריה)
מקלט אטום ברחוב הרותם בשכונת שער העלייה (צילום: נסים בן אריה)

העירייה אטמה מקלטים, התושבים: "מפקירים אותנו"

בפוסט שהעלה יוסי כהן, מנכ"ל ושותף בחברת נקסט אורבן כוזהינוף להתחדשות עירונית, הוא מתאר מציאות הזויה שבה אטמה עיריית חיפה מקלטים בבניינים ובשכונות המוחלשות, וכדי להשמיש אותם היא דורשת מהתושבים שיעבירו את המקלטים לבעלותה. העירייה: "נברך על כל יוזמה של בעלי הנכסים לשפץ את המקלטים"

פורסם בתאריך: 16.4.23 15:53

ממש לפני כניסת השבת התקבלה הודעה בקבוצת ווטסאפ שאותה מנהל איש הנדל"ן יוסי כהן, מנכ"ל ושותף בחברת נקסט אורבן כוזהינוף להתחדשות עירונית, ואשר בה חברים בעלי דירות באחד ממתחמי הפינוי-בינוי בשכונת החוף הוותיקה שער העלייה. כהן קרא את ההודעה שכתב תושב מודאג, ובגלל השעה המאוחרת, רגע לפני שהשבת נכנסה, הוא העלה את השתלשלות העניינים בפוסט בדף הפייסבוק שלו ותייג את ראש העיר עינת קליש רותם.

"כמעט שבת שלום לכם", כתב כהן. "הדלקתי מקודם את הטלוויזיה: כוננות שיא, מציאות נפיצה, כיפת ברזל בכל הארץ. רציתי לשלוח הודעה לבת שלי שתבוא הביתה, ואז המתינה לי ההודעה הזאת בקבוצת הווטסאפ של בעלי דירות באחד ממתחמי הפינוי-בינוי בשכונות הוותיקות. 'יוסי שלום. אין לי עם מי לדבר ואנחנו מפחדים', נכתב בהודעה, 'במקרה חלילה של מלחמה, אין לדיירים שלנו מקלט להתפנות אליו. המקלט בבניין שלנו נאטם על ידי העירייה. דיברנו איתם לגבי זה, והם אומרים שכדי לסדר אותו יש להם השקעה שם ולא משתלם להם, אלא אם יקבלו את השטח שיעבור לחסות העירייה. זה מה שנציגי העירייה אומרים כאשר השטח של המקלט שייך לנו הדיירים. אנחנו צריכים פתרון כלשהו וזה בהחלט קרוב ביותר כי האזור נפיץ. מפקירים אותנו'".

וכך הפוסט ממשיך: "אני לא פוליטיקאי אבל יודע שבעוד רגע ממש ותתחילו לפזר הבטחות וסיסמאות כדי לנסות לקושש עוד קול. בזמן שתתעסקו בניכוס קרדיטים ובהפחדת התושבים תזכרו שבחיים האמיתיים יש אנשים מבוגרים ומשפחות שמפחדים על הילדים שלהם, שמפחדים על החיים שלהם, כי אתם נכשלתם בטיפול. המקלט נאטם, הלב שלכם נאטם, ואני מקווה עבורכם שלא יירשם שום אסון בעקבות ההתנהלות המופקרת שלכם".

 

פתח חירום אטום במקלט ברחוב הרותם (צילום: ניסים בן אריה

פתח חירום אטום במקלט ברחוב הרותם (צילום: נסים בן אריה)

 

 

המקלט המדובר נמצא ברחוב הרותם, בין בניינים 45-41. בתגובה לפוסט כתב נסים בן אריה, תושב השכונה: "גם בשער העלייה ברחוב הרותם 13-7 וברחוב בן צור 12-6 יש שני מקלטים מצוינים, והעירייה אטמה אותם בברגים וניתקה את המים. מה רוצים שנעשה?". על כך הגיב דוד לוריא, לשעבר מנהל אגף התפעול בעירייה: "באשר למקלטים, הם הוזנחו שנים רבות והפכו למאורות סמים, ונדליזם ופשעים אחרים, ועל כן נאטמו. אולם מכאן, וגם בגלל זה, היה צריך להאיץ את כל הבנייה באזור ולתת לדיירים מענה הולם וסביר. ראש העיר היא האחראית ורק היא, ואל לה להסתתר מאחורי מהנדס העיר. הוא עובד ציבור, שיפעל על פי הנחיות/מדיניות".

כהן, מה ענית לתושב המודאג?

"זה קרה ממש לפני כניסת השבת, וכתבתי בקבוצה שביום ראשון אטפל בזה. אני עדיין לא יודע איך זה יטופל, אבל כבר ביום שישי פניתי באמצעות הקשרים שלי לגורמים בעירייה, ואמרו לי שהיום בבוקר ידברו איתי. אז או שאני אלחץ על העירייה לטפל בזה או שאנחנו נטפל בזה. אני לא אשאיר את התושבים בפרויקטים שלי במצב של חוסר ודאות ושהמקלטים שלהם אטומים כשהסיטואציה במדינה היא נפיצה כל כך".

 

צינורות מים מנותקים במקלט ברחוב הרותם (צילום: ניסים בן אריה)

צינורות מים מנותקים במקלט ברחוב הרותם (צילום: נסים בן אריה)

 

מה יהיה על שאר התושבים בשכונה הזו ובשכונות המוחלשות האחרות שאין מי שייצג אותם או יעזור להם?

"הבעיה היא שאין עם מי לדבר בעיריית חיפה. אני יכול לדבר על מקלט אחד-שניים עם מי שצריך בעירייה כי אני קצת מקושר, אבל לגבי רוב המקומות האחרים בעיר אני לא מאמין שיש עם מי לדבר. יש המון מקלטים גם בתוך בניינים שהם אטומים כבר שנים. התושבים מתקשרים לעירייה, ואומרים להם שכדי לטפל בכך העירייה צריכה להשקיע הרבה כסף, ואם התושבים ירצו שהעירייה תשקיע, אז שיעבירו את המקלטים לבעלותה. התגובה של העירייה מייצרת תרעומת גדולה. מה זו השטות הזו להעביר את בעלות המקלטים אליה ורק אז היא תטפל בזה? תגידו לתושבים 'אנחנו נטפל, אתם אולי תצטרכו להשתתף בעלויות' או משהו דומה, אבל מה זאת אומרת לבקש להעביר את הנכס לבעלות העירייה ורק ככה היא תטפל? מה זו החוצפה הזו? כוחניות של ממש". 

לא ייאמן.

"במקרה של העירייה שלנו הכל ייאמן. יש הרבה מקלטים בבניינים הישנים ובשכונות עצמן שהם סגורים ואטומים, ולתושבים אין לאן ללכת ואיך להתגונן במקרה של התראות או במקרה גרוע יותר של נפילת טילים. אז מצד אחד אין להם מקלטים, ומצד שני לא נותנים לנו לקדם את הפרויקטים של התחדשות עירונית כדי שיהיו להם ממ"דים. אין עם מי לדבר בעירייה, אין איך לקדם פרויקטים, ולפחות עד לבחירות הקרובות כלום לא יקרה כאן". 

מעיריית חיפה נמסר בתגובה: "המקלטים שבהם מדובר הם מקלטים פרטיים אשר נאטמו לפני שנים ארוכות לבקשת בעליהם בעקבות מעשי ונדליזם והשתלטות של גורמים עבריינים. העירייה מנועה מלפעול בשטח הפרטי, ואולם היא תברך על כל יוזמה של בעלי הנכסים אם יחליטו לשפץ את המקלטים השייכים להם ויחזירו את השימוש בהם בהתאם לייעודם המקורי. באשר למקלטים ציבוריים, הרי שאלו הוקמו בעבר על ידי הג"א, ובנייתם הופסקה על ידי המדינה בשנת 1991. בעקבות הפסקת בניית המקלטים הציבוריים מחייבת המדינה בניית ממ"דים בכל בניין חדש ומעודדת תהליכי התחדשות עירונית באמצעות זכויות בנייה מתוגברות, שנועדו לאפשר בין היתר הוספת ממ"דים כפי שנעשה בימים אלה בשכונה המדוברת".

 

דלת ברזל אוטמת את המקלט ברחוב הרותם (צילום: ניסים בן אריה)

דלת ברזל אוטמת את המקלט ברחוב הרותם (צילום: נסים בן אריה)

 

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

2 תגובות
  1. נקסט כלום

    נקסט אורבן עוסקת בהחתמת דיירים תמימים ואז מכירתם בתור "פרויקט שאושר" לחברות קבלנים אחרות
    בעשרות מליוני שקלים. פראיירים לא מתים הם רק מוחתמים אצל הנקסט הזה שלא בנה עוד דירה אחת בשום מקום

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר