מירוץ אופניים (צילום: zirconicusso/depositphotos.com)
מירוץ אופניים (צילום: zirconicusso/depositphotos.com)

הנצחת השואה: העירייה תקיים מירוץ אופניים על שם ג'ינו ברטלי

רשות הספורט העירונית והמכון ללימודי שואה בחיפה יקיימו בחודש יוני מירוץ אופניים על שמו של רוכב האופניים האיטלקי ג'ינו ברטלי כהוקרה על פועלו למען הצלת יהודים במלחמת העולם השנייה. ברטלי, שזכה פעמיים בטור דה פראנס, שימש שליח של מחתרת אסיזי שפעלה להסתרת פליטים יהודים במנזרים ולהברחתם לדרום איטליה

פורסם בתאריך: 10.5.23 09:55

עיריית חיפה והמכון ללימודי שואה בחיפה ע"ש חדוה אייבשיץ יקיימו ביום שישי, 9 ביוני, מירוץ אופניים על שמו של רוכב האופניים האיטלקי ג'ינו ברטלי כהוקרה על פועלו למען הצלת יהודים בתקופת מלחמת העולם השנייה וכחלק מפעילות המכון להטמעת זיכרון השואה. המירוץ יתקיים סביב איצטדיון סמי עופר.

במירוץ, שאותו מארגנת רשות הספורט העירונית, ישתתפו בני נוער מבתי ספר תיכוניים שיגיעו עם אופניהם לאיצטדיון. העירייה מזמינה רוכבים נוספים שמעוניינים להשתתף במירוץ להגיע למתחם האיצטדיון בשעה 8:45. המירוץ יחל בשעה 9:00, והמתחרים יקיפו את האיצטדיון מספר פעמים.

לקיום המירוץ שותפים גם מועדוני רוטרי ישראל ורוטרי מוריה, הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים (הרלב"ד) ועמותת יד עזר לחבר. המטה העירוני לבטיחות בדרכים, אשר מקיים פעילות הסברתית לרכיבה בטוחה בבתי הספר בחיפה, יהיה גם הוא שותף למירוץ ויעניק חולצות למשתתפים. בסיום המירוץ, בשעה 11:00, יקבלו הרוכבים תעודות הוקרה על השתתפותם.

 

 

ג'ינו ברטלי (Gino Bartali) זכה שלוש פעמים בג'ירו ד'איטליה (1936, 1937 ו-1946) ופעמיים בטור דה פרנס (1938 ו-1948). בזכות הישגיו הייחודיים זכה ברטלי לפופולריות רבה והיה גיבור לאומי נערץ. בשנים 1945-1943, בזמן מלחמת העולם השנייה, שימש ברטלי שליח של מחתרת אסיזי, שפעלה באזור טוסקנה להסתרת פליטים יהודים במנזרים ולהברחתם לדרום איטליה שנשלטה בידי בעלות הברית. במסגרת אימוניו הספורטיביים רכב ברטלי על אופניו והגיע לכל מקום מבלי לעורר חשד, תוך שהוא ניצל את המוניטין שיצאו לו וסמך על כך שהמשטרה המקומית לא תעצור אותו.

ברטלי אסף צילומים של הפליטים מהמנזרים והביא אותם למעבדה באסיזי לצורך שילובם בתעודות זהות מזויפות, והעביר באופן דומה את התעודות המוכנות לפליטים שבמנזרים, וכל זאת תחת עיניהם הפקוחות של שוטרי המשטרה הפשיסטית וחיילי הצבא הגרמני. את המסמכים החביא ברטלי בשלדת האופניים, באוכף האופניים ובספר התפילות שנשא עמו. בשנת 2013, 13 שנים לאחר מותו, הכיר יד ושם בברטלי כחסיד אומות העולם בעקבות עדויות שלפיהן הוא הציל 800 יהודים, תוך ניצול מעמדו כרוכב נערץ.

 

תגובות

אין תגובות

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר