ספריית פבזנר (צילום: דוברות עיריית חיפה)
ספריית פבזנר (צילום: דוברות עיריית חיפה)

מדוע הופסקה חלוקת הקופונים לספרים דיגיטליים בספריות העירוניות?

דווקא בימים אלו, לקראת חגיגות חודש הקריאה, עשרות ספריות לא קיבלו תקציב והשימוש בקופונים להשאלת ספרים דיגיטליים הופסק עד להודעה חדשה. בעיריית חיפה מאשימים את משרד התרבות, אך במשרד דוחים את ההאשמות: "העירייה לא הגישה דוחות במועד שנקבע, ולכן לא הוענקו לה מקדמות ותקציב לחודש הקריאה"

פורסם בתאריך: 12.6.23 12:35

באתר של עיריית חיפה מופיע פרק שלם על רשת הספריות העירוניות שפועלת ברחבי העיר וכוללת 18 סניפים. המנוי לרשת הספריות הוא ללא תשלום, כך מודגש באותיות שחורות, ובסניפים השונים ניתן להשאיל ממגוון של אוספים עדכניים של ספרי קריאה ועיון לילדים, לנוער ולמבוגרים בעברית, באנגלית, ברוסית, בגרמנית ובערבית.

בחלק מהסניפים יש גם אוסף של כתבי עת בעברית וברוסית, עיתונים יומיים, DVD, ספרים קוליים וספרים אלקטרוניים (e-book). ספר אלקטרוני הוא ספר שאפשר לקרוא אותו בצורה דיגיטלית – במחשב האישי, בטאבלט או בכל טלפון חכם. הספר המושאל פתוח לקורא למשך שלושה שבועות, ולאחר מכן הוא חוזר לספרייה באופן אוטומטי.

זה כמה שנים מתקצב משרד התרבות והספורט קופונים המסופקים לספריות העירוניות ומחולקים לציבור הקוראים לצורך השאלת ספרים דיגיטליים באפליקציית "עברית", שהיא פופולרית מאוד בקרב המשתמשים. אך דווקא בימים אלו, כאשר משרד התרבות מתהדר בחגיגות חודש הקריאה, עשרות ספריות לא קיבלו תקציב והשימוש בקופונים הופסק עד להודעה חדשה.

תושבת שכונת נוה שאנן העלתה פוסט בפייסבוק שבו כתבה: "התבשרתי על ידי הספרייה העירונית בשכונה כי עקב קיצוצים לא מספקים יותר קופונים להשאלת ספרים דיגיטליים עד להודעה חדשה. זהו שירות שמיטיב עם התושבים ומקל גם על הספרניות בספרייה. האם זה מה שיציל את קופת העירייה? תתביישו לכם. בושה, בושה".

משיחה עם ספרנית באחת מהספריות העירוניות עולה כי "הקופונים נגמרו ולא נרכשו עוד במסגרת ה'אין תקציב'. גם ספרים רגילים אנחנו לא מקבלים לאחרונה מאותה הסיבה. יש אפליקציות אחרות שלא נפגעו, אבל אפליקציית 'עברית' היא הכי נוחה".

 

 

הצצה בדף הפייסבוק של איגוד מנהלי הספריות הציבוריות מגלה כי זוהי אינה בעיה מקומית בלבד וכי המרכז לשלטון מקומי מודע לה. האיגוד יצא במחאה על התנהלות משרד התרבות והספורט וכתב: "בזמן שמשרד התרבות מתהדר בחגיגות חודש הקריאה, עשרות ספריות כלל לא קיבלו תקציב כבר חצי שנה. שאר הספריות קיבלו רק 5/12 מהתקציב שהן זכאיות לו על פי 'חוק הספריות'. לא בזכות ולא בחסד. לפי חוק. נכון לרגע זה אין צפי לקבלת התקציב. אולי במהלך חודש יוני, אולי ביולי, מי יודע? לכן חשוב יותר לדבר על 'חודש הקריסה בספריות הציבוריות'".

באחת מהתגובות לפוסט נכתב: "ההתעלמות של משרד התרבות מהספריות הציבוריות היא מקוממת. ספריות ציבוריות עוסקות בעידוד קריאה כל השנה ונותנות את הנשמה בנושא. החלטתם לעשות חודש קריאה? מן הראוי לשתף בו את הגוף המוביל בתחום ולא להתעלם ממנו, ומן הראוי לתקצב את הספריות שיוכלו גם כן לעשות פעילויות. לצערי מה שמוביל את מובילי חודש הקריאה זה לא אהבת ספר ולא רצון לעודד קריאה, מה שמוביל אותם זה אגו ויחסי ציבור. לא מבין אין אתם לא מתביישים לפרסם זאת ללא הספריות. ולמרות הכל ספריות ציבוריות רבות עושות פעילויות רבות גם החודש. למה לא רואים זאת באתר ובמודעות של המשרד? שאלה טובה. כנראה שבמקום למנף את נושא הקריאה ולעודד הגעה לספריות, חשוב יותר לעשות מופעים מוזיקליים בבתי כנסת ובפאבים".

מעיריית חיפה נמסר: "בשל עיכוב ארצי בהעברת תקציבי משרד התרבות לספריות העירוניות, אין הספריות העירוניות בחיפה, כמו ברוב הארץ, רוכשות בשלב זה ספרים חדשים. כמו כן, לא מתאפשר עד לקבלת התקציב שימוש במאגר 'עברית'. עם זאת, ניתן עדיין לעשות שימוש ולקרוא דיגיטלית באפליקציית LIBBY,  שהיא מאגר ספרים דיגיטלים במגוון שפות, לרבות עברית, שניתן גם הוא בחינם. לפרטים נוספים על המאגר ניתן לפנות לספרנים בספריות העירוניות".

אלא שבמשרד התרבות והספורט רואים את העניין "קצת" אחרת. "בשנת 2023 העניק משרד התרבות והספורט תקציב מקדמות (5/12) מכיוון שתקציב המדינה אושר רק במאי 2023. יתרת תקציב לשנת 2023 נמצאת בתהליכי אישור בימים אלו. עיריית חיפה לא הגישה דוחות שנדרשו במועד שנקבע, ולכן לא הוענקו לה מקדמות כמו גם תקציב לחודש הקריאה. עם אישור יתרת התקציב תיבחן הזכאות".

 

סטיקר של איגוד מנהלי הספריות הציבוריות בישראל

סטיקר של איגוד מנהלי הספריות הציבוריות בישראל

 

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

תגובה אחת
  1. עידית

    חסרה תגובה של מנהלת הסיפריות בחיפה. לא נראה שזה ממש אכפת לה. גם בשנה שעברה לא הגיעו לסיפריה ספרים חדשים ולא קופונים. פשוט בושה של סיפריות.

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר