תנועת הצופים
תנועת הצופים

מחנ"ק בגרון: הורים מתארגנים להחרמת מחנות הקיץ של הצופים

המחירים הגבוהים שנדרשים השנה ההורים לשלם עבור מחנות הקיץ של תנועת הצופים הובילו להתארגנות לחרם על המחנות. רינת ירדן, אם לשני ילדים שפתחה את הקבוצה "המחנ"ק חונק אותנו": "המחיר הוא שערורייתי, מנותק, ביזיוני ומטריד. כיצד תנועה שחורתת על דגלה ערכים מוצאת את הסכומים האלה כלגיטימיים?"

פורסם בתאריך: 16.6.23 08:04

הורים לילדים בשבטי הצופים בחיפה מתארגנים להחרים את מחנות הקיץ (מחנ"ק) של התנועה שיתקיימו בחופש הגדול, וזאת במחאה על המחיר הגבוה שהם נדרשים לשלם בהרשמה למחנות.

רינת ירדן, אם לארבעה ילדים ששניים מהם הם חניכים בשבט אפיק, העלתה פוסט זועם בעניין אשר זכה לתגובות רבות. בפוסט, שבו היא קראה להורים לפעול ביחד, כתבה ירדן: "1,600 שקל זה המחיר שאותו אדרש לשלם כדי שבניי יוכלו לקחת חלק במחנה הקיץ של הצופים. ארבעה ימים, לא כולל חטיפים, ציוד ופינוקים. 1,600 שקל על הזכות הבסיסית להשתתף בפעילות השיא השנתית של השבט שלהם. מאז יש לי תחושת מחנק בגרון (איזה קטע שבחרו למחנה קיץ את השם מחנ"ק) ואני נעה בין הרצון לא לאכזב אותם, להיחנק ולתת להם להיות חלק, לבין התחושה הגדולה שזה גדול ממני, מאיתנו, משבט אפיק או מהנהגת צופי חיפה".

ירדן הוסיפה כי המחיר הוא "שערורייתי, מנותק, ביזיוני ומטריד. ברור לנו שהשבט של ילדיכם והצופים בכלל הם חלק אדיר מחייכם. חשוב לי להדגיש כי הטענות הן לא כלפי מדריך, מרכז או שבט. הרעיון שתנועת הצופים – תנועה שחורתת על דגלה ערכים כמו שמירה על הזולת, הגנה על החלש, רעות לכל אדם ואחווה לכל צופה – מוצאת את הסכומים האלה כלגיטימיים אומר דרשני. אנו, הורי הצופיפניקים, אלו שרואים בשבט ובתנועה חלק עיקרי, חינוכי ומשפחתי מחייהם של ילדינו, אומרים לא עוד. מחנה הקיץ אמור להיות פעילות שיא שבה כל חניך יכול לקחת חלק".

במקביל לפוסט פתחה ירדן קבוצת ווטסאפ בשם "המחנ"ק חונק אותנו", שבה הורים מציפים את הבעיה ודנים בדרכי פעולה. חברי הקבוצה התבקשו למלא סקר על מה הם עשו עד כה, וניתנו להם ארבע תשובות – נרשמנו ונשלח בלית ברירה, נרשמנו ונבטל את הרשמה כאות מחאה, לא נירשם כאות מחאה ולא נרשמנו כי אין ביכולתנו.

בשיחה עם "כלבו – חיפה והקריות" אמרה ירדן: "שניים מילדיי בשבט אפיק – הגדול בכיתה ז' והקטן בכיתה ה'. מאז שהעליתי את הפוסט, הטלפון שלי לא מפסיק לצלצל. הבעיה היא לא רק בצופים, גם בבני עקיבא ובשומר הצעיר חווים ההורים דמי הרשמה שערורייתיים. מישהו שם פועל על אוטומט במקום לעצור ולהגיד 'רגע, אנחנו לא משתתפים בטירוף הזה. החניכים זה משהו שאכפת לנו ממנו'. אחת מהאמהות כתבה בקבוצת הווטסאפ 'רשמתי את שתי הבנות שלי, הן מדריכות, איך אני יכולה לבטל להם את ההרשמה?' כי גם מדריכים משלמים, ואפילו הרבה יותר. עניתי לה 'איך? תתני לילדות שלך את השיעור הכי חשוב שהם יקבלו בחיים שלהן ותגידי להן שהן לא מגיעות למקום שאליו החניכים שלהם לא יכולים להגיע'".

 

 

לדבריה, "קשה לאכזב את הילדים שלנו, אבל זו האופציה שלנו לבחור איך אנחנו מתנהלים בתוך המצב הזה, ויכול להיות שצריך לעשות שינוי. אז אולי עדיף שלא יהיה מחנה ביער עם הסעות, עם אוכל ועם הוצאות, ובמקום זה יהיו פעילויות יומיות בשבט. הרי בשביל הילדים לא משנה התפאורה, משנים הערכים. התפאורה צריכה להשתנות, העיקר צריך להיות הערך. בחרתי בצופים כי רציתי תנועת נוער שיש בה את הערכים הנכונים שאני רוצה להנחיל לילדים שלי. אחד מהערכים שהכי מדברים אליי הוא שהצופה יהיה רֵע לכל אדם ואח לכל צופה. זה מה שאני רוצה שהילדים שלי ילמדו. כשקיבלתי את המחיר שצריך לשלם עבור המחנ"ק היתה לי הרגשה רעה. המחשבה הראשונה היתה 'טוב נו, מה נעשה, הילדים רוצים'. ואז במחשבה שנייה אמרתי 'הם רוצים ויכולים כי אני יכולה, אבל איפה החברים שלהם שלא יכולים? איפה הילדים שעכשיו יישארו בבית כי אין להורים שלהם 800 שקל – ואצל ילדים גדולים זה יותר מ-900 שקל – להוציא על מחנ"ק?'. הודעתי לילדים שלי שבמחיר כזה שלא מאפשר להם להיות רֵע לכל אדם ואח לכל צופה אני לא יכולה לשלוח אותם למחנה".

ירדן סיפרה כי "התחיל שיח מול המדריכים, שהם מקסימים ועם רצון טוב לעשייה, וגם הם הבינו שהמחיר הוא לא ריאלי, שיש פה עליית מחירים מטורפת שלא תאפשר לחניכים לצאת. המדריכים ארגנו פעילות של שטיפת מכוניות כדי לעזור, אבל 25 שקל לרכב זה לא מה שיעזור לשלוח את הילדים למחנ"ק. מה שיעזור פה זה שינוי תפישה של התנועה שהתרחקה מאוד מהערכים שלה. מה שהיה צריך לקרות לנוכח עליית המחירים ויוקר המחיה זה הבנה של התנועה שמה שחשוב זה השתתפות של כל החניכים. גם אם זה אומר הוזלת עלויות על ידי קיצור משך זמן המחנה. בשביל זה צריך לחשוב יצירתי ולא לפעול על אוטומט. אסור להפיל את העול הכלכלי על ההורים שגם כך נאבקים ביוקר המחיה המאמיר".

אב לילדה בכיתה ט' – שנת קורס לחניכים הבוגרים לקראת הפיכתם למדריכים – טוען לחוסר צדק מצד הצופים. "לפני המחנ"ק של הגדוד שלה, הבת שלי יוצאת להדריך ילדים מכיתה ד', וגם על זה אנחנו נדרשים לשלם. זה לא הגיוני, תחשוב שאתה יוצא לעבודה וצריך לשלם על זה לבוס שלך. הצופים הפכו למסחטת כסף, זה הערך החשוב באמת".

מתנועת הצופים נמסר בתגובה: "בשל יוקר המחייה וההתייקרות הכללית במשק, תנועת הצופים עושה ועשתה מאמצים גדולים במטרה לצמצם את עלויות המחנה מבלי לפגוע בביטחונם ובבריאותם של החניכים ובאיכות תכני הפעילות, המזון והשירותים השונים. חשוב לציין כי תנועת הצופים תומכת בסכומים גבוהים מאוד בחניכים הנדרשים לסיוע בעלויות המחנה ונותנת הנחות לאחים במשפחה ולשבטים באזורי הפריפריה, וכל זאת כדי לאפשר את ההשתתפות של כל חניך במפעלי הקיץ. תנועת הצופים היא מוסד ללא כוונת רווח, ותקציבה מפוקח על ידי דרג מתנדב שמורכב מהורים של חניכי התנועה".

"כלבו – חיפה והקריות" פנה גם למשרד החינוך אשר מתקצב את תנועות הנוער בשאלה איך הוא מתכוון לסייע בפתרון הבעיה. מהמשרד נמסר: "המשרד מסבסד את תנועות הנוער בפעילות שמפעלי הקיץ הם חלק ממנה. כמו כן יש בתנועות הנוער מנגנוני סבסוד לחניכים שמתקשים".

 

תגובות

14 תגובות
14 תגובות
  1. גדי

    תעשו הגהה ! לפחות לכותרת ….

    חורטת על דגלה ולא חורתת על דגלה.

  2. משתמש אנונימי (לא מזוהה)

    מזעע,אני משלמת 990 שקל כדי שאני אוכל לצאת למחנק האחרון שלי

  3. איתי

    קראתי כאן פשוט כתבה שמעטדה על חוסר הבנה.
    הפעילויות שנעשות בצופים מאפשרות לחניכים באמת לקבל את אותם הערכים שציינת בעזרת התנסות, יציאה מהשגרה, התרעננות, הרמת פרוייקטים מיוחדים ועוד. חוסר ההבנה לכך מתגלם בפתרון שסיפקת- פשוט ביצוע מספר רב של פעולות בשבט במקום המחנק. זה כמובן פתרון שלא מתיישר עם ערכי התנועה כי הרי את יודעת שפעילות שטח וצופיות הם גם דברים מרכזיים. חרם זה כמובן לא הפתרון וכבר נעשה מצחיק לחשוב שכל אחד שרואה משהו שלא מתאים לו בארץ פשוט שובת עד שהוא מבין שלאף אחד לא אכפת. המחירים ישארו כאלו כי זו מערכת גדולה שמנסים להביא את הילדים בה לעשות דברים גדולים.

  4. תפסיקו את הבזבוזים על שטויות מה רע במחנה בפארק הכרמל?

    יש בחיפה עשרות ואדיות – למה צריך "הסעות ליער" כשיש טבע בפארק הכרמל שכל אחד יכול להגיע אליו באוטובוס???

  5. קלישה

    לא מבין למה את כועסת- העיר מתה ואנחנו רוצים לראות למי עוד נשאר כסף בבנק שנוכל לקחת אותו לפני שאנחנו הורגים את כולם

  6. משתמש אנונימי (לא מזוהה)

    פששש אמא תותחית. הלוואי כולנו היינו כאלה המדינה ועתיד הילדים שלנו היה נראה אחרת

  7. טח

    הבעיה היא לא בתנןעות הנוער אלא בממשלה שכבר לא רואה בתונעות הנוער ערך ולכן לא משקיעה בהם .והתקציבים מקוצצים ומקוממים ולכן העלויות נופלות על ההורים

  8. מולצומסק פרומוס

    אם במקום הצופים הילדה או הילד היו בעזרא, או בסניף בני עקיבא בשטחים או בנוער הגבעות המחנות היו בחינם
    הצבעתם לממשלת הימין – קיבלתם סדר עדיפויות למצביעי הימין יש כסף לבטלנותם אומנותם ולמתנחבלים. אין כסף לתנועות הנוער הציוניות

  9. אסף

    לא מספיק הרישום לצופים שלא רחוק מ 1000₪
    גם על כל פעילות משלמים.
    ככה חוגגים על חשבון הילדים

  10. יובל

    אבסורד שאתם רואים את הכל בקטן כל כך
    המחרים של השוק עלו בצורה מטורפת והדברים האלה לא מנותקים מהעליה הזו
    אם תבקשו מהאחרים של השבט טיפה מידע אתם תבינו
    800₪ לפעילות שנתית שיוצא 72 שקל לחודש (11 חודשים ) זה בדיחה לשלום ככה על כל דבר ומי שצריך עזרה יכול לבקש
    איך שהראש שבט אמר לי: ״לא יקרה שילד לא יצא בגלל בעיות כספיות״

  11. משתמש אנונימי (לא מזוהה)

    מה אתם מופתעים. הם איבדו את הערכים ופועלים כמו עסק. מעלים מחיר ומצפים שכולם יקבלו זאת וישלמו.
    אל תשלחו למחנות, כם אנחנו לא שולחים. זה המעט שאנו יכולים לעשות כדי לשנות

אולי יעניין אותך גם

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר