טרקלין חשמל
טרקלין חשמל

למה טרקלין חשמל עזבו את הגרנד קניון?

אחרי 24 שנים נסגרה חנות טרקלין חשמל שהיתה חלק בלתי נפרד מהגרנד קניון מאז פתיחתו. "התבקשנו לשלם שכר דירה שאנחנו לא יכולים לשלם", מסביר הבעלים של הרשת שאול זילברשטיין, "לגרנד יש הרבה קופצים, ומה שמעניין אותם הוא גובה שכר הדירה". הגרנד קניון: "איננו נוהגים להתייחס לפעילותנו המסחרית מול שוכרינו"

פורסם בתאריך: 13.7.23 11:44

מי שהגיע בשבוע האחרון לגרנד קניון במטרה לרכוש מוצר חשמלי או אלקטרוני הופתע לגלות שחנות טרקלין חשמל, הצמודה לשופרסל בקומה הראשונה, סגורה. לקוחות החנות שהם חברי מועדון קיבלו הודעת SMS על כך שהחנות נסגרת ב-30 ביוני והרשת מזמינה אותם להגיע לכל אחד מהסניפים הקרובים, כולל הטבה של 100 שקל הנחה בקניית מוצר. 

לפני שטרקלין חשמל הפכה לרשת ותיקה ומובילה עם חנויות בפרישה ארצית במרכזי קניות ובקניונים, היא היתה חנות קטנה למוצרי חשמל באזור הנמל של חיפה. בשנת 1948 פתחו אותה אברהם ושרגא זילברשטיין, אב ובנו, ובשנת 1977 עבר העסק המשפחתי לידיו של הנכד שאול זילברשטיין שהחל בבניית המותג. בסוף שנות ה-80, כשהחל בארץ עידן הקניונים, טרקלין חשמל כבר היתה מוכנה לשינוי הבא בהרגלי הצריכה, פתחה חנויות במרכזי קניות רבים ונחשבה לחנות עוגן בכל תכנון של קניון או מרכז קניות חדש. כשהיא מגובה בתוכניות שיווק חדשניות, במסעות פרסום, ביחסי ציבור ובמבצעי מכירות אגרסיביים, התמקמה הרשת בתודעה כמותג מוביל של מקצועיות ואמינות. עד 30 ביוני היו לרשת שבע חנויות באזור חיפה, נשר והקריות. עכשיו יש אחת פחות.

שאול זילברשטיין, למה סגרתם?

"שילמנו בגרנד קניון שכר דירה גבוה מאוד. פתחנו את החנות בשנת 1999 כשנפתח הקניון, והחוזה הסתיים מבחינתם אחרי כל הארכות והאופציות. התבקשנו לשלם שכר דירה שאנחנו לא יכולים לשלם בענף שלנו, עם הרווחים הקטנים. ניסינו ליצור איזושהי הבנה, לחתוך את שטח החנות, אבל לגרנד קניון יש הרבה קופצים על כל שטח שמתפנה, ומה שמעניין אותם – וזה לגיטימי מבחינתם – הוא גובה שכר הדירה".

חבל מאוד, גם בגלל המיקום האסטרטגי וגם בגלל הלקוחות הקבועים.

"נכון, ואנחנו באמת מקווים שהלקוחות הקבועים ישמרו לנו אמונים ויבואו לקנות אצלנו בחנויות הפזורות באזור חיפה ויש רבות. יש לנו ארבע חנויות בחיפה שזה מעל ומעבר, אחת בביג קריות ועוד אחת בקרית מוצקין. ברדיוס של פחות מ-15 ק"מ יש שש חנויות, וזה מעל ומעבר. התעצבנו מאוד על סגירת החנות, אבל אי אפשר לשלם סכומים כאלו. כשנפתח הקניון באוגוסט 1999 היו בו שלוש או ארבע חנויות חשמל. אנחנו שרדנו 12 שנה אחרי שכולן כבר עזבו. אבל מה לעשות, חנות חשמל לא יכולה להחזיק מעמד בקניון, לא בתשלומי שכר הדירה ודמי הניהול שהקניונים דורשים. זה לא שלא רצינו להישאר, וגם ביקשנו לצמצם את גודל החנות כדי שנוכל בכל זאת להתאים את שכר הדירה, אבל יש בעלי בית, והם חשבו שהתמהיל לא מעניין. יותר מעניין אותם הכנסות, וזה בסדר, זו זכותם".

אמרת שאי אפשר לשלם "סכומים כאלו".

"אנחנו מדברים על עשרות רבות של אלפי שקלים. זו חנות יקרה מאוד להחזקה. אני בטוח שאם ישראל סביון עדיין היה המנכ"ל היינו מגיעים לאיזה הסדר שנוכל להמשיך לשרוד שם ולא להפסיד את הכספים שהשקענו. אבל זו המציאות. חבל, אבל רק שנהיה בריאים, זה לא עניין של חיים ומוות, וזה מה שחשוב. יצאנו מהגרנד קניון – ואני אומר את זה בצורה הכי כנה – לא בגלל שרצינו לצאת. יש בעולם סבירויות לכל דבר, ולבעלי הקניונים יש את האג'נדה שלהם – להרוויח כמה שיותר. זו זכותם. אבל המחירים הם לא רלוונטיים לענף שלנו, שעובד על מרווחים קצרים מאוד, ואי אפשר לשלם את הסכומים שהם דורשים".

האם בעידן של האונליין יש מקום לחנויות חשמל פיזיות?

"אחת מהסיבות לכך שבישראל האונליין הוא לא כזה דרמתי כמו במדינות אחרות הוא שאין הבדל בין המחירים באינטרנט למחירים בחנות הפיזית. בחו"ל יש פערים גדולים בין המחירים באינטרנט למחירים בחנות הפיזית". 

במילים אחרות, המחירים באתרי האונליין הישראליים הם לא אטרקטיביים.

"בישראל הפער הוא אפס. אנשים נכנסים לזאפ, עושים סריקה ומשווים. הם מגיעים לחנות ומוצאים שהמחיר בה הוא זהה או שהיא משווה למחיר הנמוך יותר. לכן אנשים עדיין מעדיפים לקנות בחנויות, לקבל שירות אישי ולהרגיש פיזית את המוצר ביד. הצרכן הישראלי מרגיש שבחנות יש לו כתובת, יש לו עם מי לדבר. כמובן שצריך לסייג ולומר שתלוי באלו מוצרים מדובר, כי מוצרים אלקטרוניים כמו טלפונים ומחשבים נמכרים יותר באונליין, ואת המוצרים הלבנים והחומים, כמו טלוויזיות, מכונות כביסה ומקררים, אנשים מעדיפים לראות ולחוש פיזית".

 

 

האם טרקלין חשמל לא נשארה קצת מאחור בכל הנוגע לאונליין?

"בעיניי, השילוב האולטימטיבי הוא בין אתר האינטרנט לחנויות. לכל רשת יש אתר אינטרנט, והלקוח גולש, עושה השוואות ומחליט איפה לקנות. הוא מגיע מוכן לחנות ברמת המחיר, השירות והטיפול בלקוח, והדבר הכי חשוב זה שהוא יכול להשוות בין תפוח לתפוח – יש ייבוא עצמי, יש ייבוא מקביל, יש דגמים שונים, ולא תמיד אנשים מסתפקים בלהביט בתמונה ובלקרוא את המפרטים הטכניים. לאנשים יש רצון לגעת במוצר פיזית, לחוש את עובי הפלסטיק, לנסות את הידית, לבדוק את הסידור הפנימי מבחינה ויזואלית. בישראל מספר החנויות פר אוכלוסייה הוא מדהים ביחס לעולם, ולכן הנגישות של הלקוח לחנות היא זמינה. הוא לא צריך לנסוע עשרות קילומטרים כדי להגיע לחנות. לנו יש 53 סניפים מדן ועד אילת, וברור לי שבעתיד מספר החנויות יצטמצם".

החנות המיתולוגית בהדר עדיין קיימת. האם זו החלטה רגשית להשאיר אותה פתוחה למרות שהתנועה בהדר היא לא מה שהיתה פעם?

"אין בן אנוש שאין לו גם רגשות, וברור שלחנות הזו יש פן רגשי. את החנות הראשונה אבי הקים ברחוב צהיון בשנת 1948, וב-1952 הוא עבר לחנות הזו ברחוב הנביאים. הבניין שבו החנות נמצאת בהדר שייך לנו, ויושבת בו הנהלת החברה. בכלל לא קשור אם יש חנות או אין, זה בניין שלנו והחנות תישאר שם. יש לנו קליינטים קבועים שמגיעים אליה כבר הרבה מאוד שנים, והיא גם משרתת את המגזרים שעדיין גרים בהדר – ערבים, רוסים וחרדים – במן מיקס כזה. זו חנות שמחזיקה את עצמה, אבל ברור שיש גם רגשות".

איפה תהיה טרקלין בעוד 20 שנה?

"זו כבר פילוסופיית חיים, וזה לשיחה אחרת. דבר אחד בדקתי ואני מקווה שאני צודק – כרשת חנויות וכעסק ששייך למשפחה אנחנו העסק הפרטי היחיד בישראל שמחזיק כל כך הרבה שנים ולא עבר לבעלות אחרת. אני מקווה שהדור הבא ימשיך באותה הדרך".

שאלה שכנראה המון לקוחות ישאלו – מה יקרה עם ספדי מואפק, מנהל החנות המיתולוגי?

"ספדי בחופש עד השבוע הבא, הוא בהתלבטויות. אנחנו נמצא את הסידור המתאים לו ואת המקום שהוא ישמח להיות בו, הרי הוא הרבה מאוד שנים אצלנו. עכשיו מגיע לו קצת זמן להתאוורר. שאר העובדים נקלטו בסניפים האחרים".

מעופר גרנד קניון חיפה נמסר: "ככלל, איננו נוהגים להתייחס לפעילותנו המסחרית אל מול שוכרינו. אנו מודים לטרקלין חשמל על שותפות פורייה ורבת שנים ומאחלים לה הצלחה בהמשך הדרך".

 

החנות שתחליף בקרוב את טרקלין חשמל שנסגרה בגרנד קניון (צילום: חגית הורנשטיין)

החנות שתחליף בקרוב את טרקלין חשמל שנסגרה בגרנד קניון (צילום: חגית הורנשטיין)

 

תגובות

8 תגובות
8 תגובות
  1. דוד החיפאי

    בקניונים אין פרוטקשן, לכן בעלי הבית דורשים שכר דירה יותר גבוה שבסופו מתאזן עם חנות ברחוב+פרוטקשן

  2. ראובן

    נדמה לי שגם החנות הסמוכה – מגה ספורט , גם היא בתהליך שינוי

  3. שולה

    לאחר שחנות אייס נסגרה לפני שנים ושקם אלקטריק עכשיו טרקלין חשמל. אין יותר חנויות מסוג זה וחבל.

  4. משתמש אנונימי (לא מזוהה)

    קניון כושל מגעיל
    רק רמה נמוכה של תושבי נוה שאנן הכרמל הקשישים באים לפוצץ שם כסף וזה מה שמעניין את משפחת עופר.

  5. ירון

    זו טעות כי אם גרנד קניון הוא הקרוב אלי לא ארוץ למקום אחר ואם ארצה לקנות בקניון תהיה חנות אחרת. אפשרות שניה כמובן לקנות און ליין המועדפת עלי.

  6. משתמש אנונימי (לא מזוהה)

    תמיד מטבחים מזוהמים בבדעקות של משרד הבריאות
    כבר שני בתי קפה נסגרו ב-2023 בגלל בעיות נקיון

  7. קלישה

    קודם כול שימו ב כי הרבה חניות הקטינו את השטח- חלקם אפילו נכנסו למצב של שיפוץ כאורך כבר כמה חודשים טובים ולא הגיוני כלל. הרבה עסקים בקומה 3 בהחלפות /שידרוג החנות – לא יודע על מה ההתלהבות אבל תמיד אפשר להתלונן למשרד הפנים בהוראת

  8. לקוח לשעבר

    "מנהל החנות המיתולוגי"?…. מיתולוגי, עלק…. איש גס רוח, רק בגללו הפסקתי להיכנס לחנות הזו. נו טוב, צריך להודות שגם שאר המוכרים שם היו חבורה של אנשים שניסו לעבוד על הלקוחות בעיניים. טוב שנסגרו!

אולי יעניין אותך גם

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר