בית הנערים של עלם (צילום: עמותת עלם)
בית הנערים של עלם (צילום: עמותת עלם)

בגלל חוב של העירייה: כ-100 נערים שעוסקים בזנות ייזרקו לרחוב

כמה אטימות: חוב מצטבר של 1.2 מיליון שקל שחייבת עיריית חיפה לעמותת עלם, שמספקת מקלט וטיפול לילדים ולבני נוער בסיכון, מאיים על המשך פעילותה של העמותה בעיר. מנכ"לית עלם טלי ארז: "אני ממש חסרת אונים. אנחנו חווים התעלמות מוחלטת. אם אפשר לשים חסם אז למה לא?". העירייה: "פקודת התשלום נחתמה"

פורסם בתאריך: 26.7.23 13:00

עיריית חיפה חייבת 1.2 מיליון שקל לעמותת עלם שמספקת מקלט וטיפול לילדים ולבני נוער בסיכון, והחוב מאיים על המשך פעילותה של העמותה בעיר. החוב מתייחס לפרויקט "הלב" (שנקרא בעבר "ערים בלילה") אשר ממומן על ידי משרד הרווחה, אך הכסף שהעביר המשרד נתקע בעירייה שמערימה קשיים על העברתו לעלם.

גם פניות של נשיאת העמותה נאוה ברק ויו"ר העמותה שלמה ינאי לעירייה בנושא לא עזרו, וההבטחות שהכספים יועברו התבררו כהבטחות סרק. כעת עוברים בעמותה למישור המשפטי כדי לקבל את כספם. יצוין כי אם הסניף החיפאי של העמותה ייסגר, יותר מ-100 בני נוער ימצאו את עצמם שוב ברחוב ללא מענה.

בשיחה עם "כלבו – חיפה והקריות" מספרת מנכ"לית עלם טלי ארז על התלאות שאותן היא חווה במגעים עם העירייה: "אנחנו נמצאים במצוקה גדולה מאוד מול עיריית חיפה. אני עובדת בעמותה במשך תשע שנים, שנה מהן בתפקיד מנכ"לית, ומהיום הראשון אני עוסקת כל הזמן בבעיות גבייה, תקשורת, רצון ונכונות של העירייה לתת מענים לאוכלוסיות שקופות שמוגדרות בסיכון, ובעיקר בקרב האוכלוסייה הערבית-להט"בית על רצף הזנות. אני חווה המון אטימות".

איך החוב תפח ליותר ממיליון שקל?

"בתקופת הממשלה הקודמת הצלחנו בכוחות משותפים להגדיל את התקצוב למודל הזה של טיפול בצעירים על רצף הזנות, ונקבע שהתשלום עליו יהיה רטרואקטיבי מספטמבר 2022. משרד הרווחה אישר את המודל, והרשויות המקומיות היו צריכות לחתום איתנו על חוזה חדש שמאפשר לקבל את התעריפים המוגדלים רטרואקטיבית מספטמבר 2022 ואילך. בפועל, עיריית חיפה לא שילמה את ההפרש הרטרואקטיבי בטענה שהחוזה נחתם באיחור, ומבחינתם זה היה מאוחר מדי לשלם. לכן אנחנו נאלצנו לספוג את העלויות האלה. בעיה נוספת היא שבכל חודש אנחנו מוציאים דרישת תשלום לעירייה בהתאם למספר הצעירים שישנים אצלנו ובמספר הצעירים שמלווים על ידנו, ובעירייה תמיד טוענים שיש פערים מהמציאות ושהנתונים שאנחנו מגישים אף פעם לא מדויקים. כשאנחנו מבקשים לדעת מהם הפערים, הם לא אומרים לנו. ביקשתי מהם שלפחות יעבירו את הסכום שאינו שנוי במחלוקת, ולא קיבלנו כלום. מספטמבר 2022 ועד יוני השנה נוצר חוב של 1.2 מיליון שקל ששילמתי באשראי של העמותה, ואת זה העירייה חייבת לי. אם תשאל את עיריית חיפה היא תגיד 'לא בטוח שזה הסכום, אולי יש פערים, אנחנו צריכים לבדוק'. הם תמיד בודקים בציציות ברמה של למה הזמנו פיצה או למה הזמנו חלב סויה ולא חלב רגיל כי זה זול יותר. וכל זה למרות שהם לא משלמים שקל מקופת העירייה, כל הכסף מגיע ממשרד הרווחה".

 

בית הנערים של עלם (צילום: עמותת עלם)

בית הנערים של עלם (צילום: עמותת עלם)

 

 

לדבריה של ארז, המאבקים בעירייה כדי לקבל את הכספים שמגיעים לעמותה הם מתישים ומתסכלים: "מתחילת השנה ועד עכשיו שלחתי יותר מ-25 מיילים, שלחתי הודעות, קיימתי שיחות טלפון, שלחתי מכתב לייעוץ המשפטי של העירייה, פניתי לשר הרווחה – את מי לא הפעלתי, ונכון להיום שקל עוד לא הגיע מהעירייה עבור מסגרת שפועלת 24 שעות ביממה, שבעה ימים בשבוע, ועבור עובדים שעלם משלמת להם משכורת. במאי שלחתי להם את ההודעה שמנהל הכספים שלי כתב לי – 'אין לנו יותר כסף, מימשנו את כל הרזרבות, וניאלץ להקפיא פעילות ולהוציא את העובדים לחל"ת'. אמרתי לגורמים הרלוונטיים בעירייה 'חברים, בואו תעזרו לי כי אין לי איך לשלם משכורת'. שוחחתי בזום עם מאירה קופרמן (מנהלת אגף הרווחה בעירייה; ש"מ). הייתי עם דמעות, ממש בבכי. אמרתי לה 'אני כבר לא ישנה בלילה, אין לי כסף, אתם חייבים לי כל כך הרבה כסף, תעשי משהו'. עם כל הרשויות בארץ שאנחנו עובדים איתן הכל מסתדר, אבל עם עיריית חיפה זה אף פעם לא מסתדר. תמיד אנחנו לא בסדר, תמיד חסר להם איזה מסמך, תמיד חסר להם פרטים, תמיד זה 'עד סוף השבוע תהיה תשובה'. ועובר שבוע ועוד שבוע, וכלום. עכשיו התירוץ הוא שהם לא קיבלו כסף ממשרד הרווחה למרות שהמשרד העביר להם את הכסף. כשהם מקבלים מאיתנו דרישות תשלום הם פותחים אותן בעיכוב של חודשים, ואז הם מגלים שחסרים להם מסמכים, ורק אז הם פונים אלינו. זו סיטואציה מתסכלת. אומרים שהדבר הכי גרוע במערכת יחסים זה אדישות. ככה אני מרגישה. עלם ממש לא מעניינת אותם".

מה בכוונתכם לעשות?

"אני ממש חסרת אונים. העברתי את זה לטיפולם של ברק וינאי. השיחה האחרונה של ברק עם קופרמן היתה ביום שלישי לפני שבועיים, וקופרמן אמרה לה 'זה עניין של ימים ספורים עד שהכסף ייכנס'. הכסף עוד לא נכנס. לצערי ניאלץ לסגור את הפעילות. אני מעסיקה בחיפה 11 עובדים וסוחבת את הגירעון על הגב שלי. אני גם כבר מכינה את עצמי לכך שכאשר הכסף כבר יגיע מהעירייה הוא לא יהיה תואם לדרישות שלנו, וזה אומר שאצטרך שוב לריב על היתרה, כשאני בסיטואציה שנגמר לי האשראי, ומדובר בסכומים גדולים".

ארז ביקשה מהמחלקה המשפטית בעמותה לשלוח מכתב התרעה לעירייה: "אנחנו חווים התעלמות מוחלטת. קופרמן אמרה לפיקוח של משרד הרווחה שהיא אישרה את הכסף, אבל הכסף לא הגיע. עלם לא קיבלה אותו. זו התנהלות חוזרת של חוסר שקיפות וחוסר יכולת להבין מצוקה של ארגון חברתי שנמצא בסיטואציה בלתי אפשרית. זה לא מעניין מישהו בעיריית חיפה. יו"ר העמותה לוחץ עלי שנסגור את הפעילות בחיפה, ואמרתי לו שמדובר בצעירים שמסתובבים ברחוב ואין להם איפה לישון. למה עלם קמה אם לא בשביל זה? בעירייה מתעקשים שנדווח בשיטת דיווח שלא קיימת באף רשות מקומית בארץ. היא דורשת לדווח על כל פיפס. אם אפשר לשים חסם אז למה לא? לצערי הרב, בסוף השנה נסיים את הפעילות שלנו בחיפה, ושהעירייה תסתדר בכוחות עצמה".

מעיריית חיפה נמסר בתגובה: "פקודת התשלום לעמותה הושלמה ונחתמה, והודעה בנושא נשלחה לעמותה".

 

בית הנערים של עלם (צילום: עמותת עלם)

בית הנערים של עלם (צילום: עמותת עלם)

 

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

5 תגובות
  1. נמאס מאוזלת היד בעיריית חרפה

    עוד עמותה שמחליפה את העירייה… למה??
    מחלקת העבודה הסוציאלית עם 300 עובדים בחיפה זורקת כל דבר לעבר העמותות.
    אין מקום לעמוצה כזו..שאגפי הרווחה של העיריות יקחו אחריות ויממנו.

  2. חיפאי לשעבר

    קודם צריך להעיף את קאליש רותם לכל הרוחות. איך הצליחו החיפאים לירות לעצמם ברגל ככה?? הדג מסריח מהראש.

  3. העוקצת

    הבנו שאתה שונא את ראש העיר, מתי תתחיל לכתוב בצורה עניינית

  4. עירייה הזויה. שיא במקבלי משכורות עתק וחוסר טיפול בהומלסים

    כמו שקליש מפנה בטיפול החזירחם למשרד הפנים שהעמותה תפנה את הנערים אל משרדי העירייה שיעלו לישון בלשכת ראש העיר
    .

  5. חיפאי

    מה לא ברור פה,מישהו הפנה את הכספים לאן שלא צריך…..ויתכן אפילו בדרכים ולמטרות לא כשרות /חוקיות. ועכשיו עושים מאמצים לחפות על זה.

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר