הבית ברחוב חיים (צילום: מתוך עמוד הפייסבוק)
הבית ברחוב חיים (צילום: מתוך עמוד הפייסבוק)

הבית ברחוב חיים חוגג 25 שנות פעילות, וזו סיבה טובה לחגיגה

הבית ברחוב חיים, שנותן מענה מיידי וקורת גג זמנית לבני נוער במצבי סיכון ומשבר, חוגג 25 שנות פעילות באירוע תרבותי חגיגי - תערוכת ציורים של בני הנוער שמתגוררים בבית, הרצאות ויריד בגדים יד שנייה. מנהלת הבית יעל רז: "הדברים הכי קטנים שהתורמים נותנים יכולים להוות עולם ומלואו לנערים שמתגוררים בבית"

פורסם בתאריך: 4.9.23 12:23

הבית ברחוב חיים, שנותן מענה מיידי וקורת גג זמנית לבני נוער במצבי סיכון ומשבר, חוגג 25 שנות פעילות באירוע תרבותי מעורר השראה. הבית הוקם בשנת 1998 ברחוב חיים בהדר, אך בתחילת 2017 עבר למשכנו הנוכחי ברחוב שושנת הכרמל 16 במרכז הכרמל, מתוך מחשבה שהסביבה שבה הוא נמצא תהיה נטולת סיכונים לצעירים שמתגוררים בו. הבית מנוהל על ידי עמותת אותות ופועל בשיתוף ובפיקוח משרד הרווחה.

מדי שנה נפלטים כ-25,000 בני נוער מבתיהם ונאלצים לישון ברחוב. הם עומדים בפני מאבק הישרדות יומיומי ומתמודדים עם הסכנות שאורבות ברחובות – אלימות, סמים וניצול. מציאות קשה זו פוגעת בהשכלתם ומעכבת את התפתחותם הפיזית והרגשית. חלק מבני הנוער בצפון אינם מודעים לפתרון המיידי שזמין עבורם בבית ברחוב חיים. בני הנוער, שנפלטו מבתיהם בגלל קונפליקטים משפחתיים, אלימות או קשיים כלכליים, מגיעים אל הבית באופן עצמאי לאחר שהופנו על ידי הגורמים המטפלים, אם אלו גורמי רווחה או משטרת ישראל. בבית, שפתוח 24 שעות ביממה, שבעה ימים בשבוע, מתגוררים בני נוער בגילאים 18-12, ולאחר תקופה הם עוברים למסגרות ארוכות טווח – מי לפנימייה ומי לצבא.

במשך 25 שנות פעילותו סייע הבית ברחוב חיים לאלפי בני נוער, וציון הדרך הזה ייחגג ביום שלישי, 19 בספטמבר, החל מ-17:00 באירוע פתוח לקהל הרחב, אשר שם דגש על ערכי אמון, ביטחון, ערך עצמי ונתינה, שבאים לידי ביטוי בתערוכת עבודות של בני הנוער שחיים בבית אשר הוכנה במיוחד לאירוע. כמו כן יתקיימו במסגרתו שתי הרצאות ויריד בגדים יד שנייה.

אחת מהמשתתפות בתערוכה היא אנה, שהגיעה לבית כנערה בת 16 עם תיק קטן ובו מעט חפצים אישיים, ובמשך חצי שנה סיפק לה הבית מחסה ואת כל צרכיה. השבוע, כשהיא בת 21, היא חזרה לבית כדי לתרום בגדים לבנות שמתגוררות בו. כשנכנסים לפינת האוכל קשה להתעלם מציור הקיר הגדול עם הכתובת "קשה להיכנס, קשה להיות, אבל הכי קשה לעזוב" שמעוטר בפרחים צבעוניים. אנה, שנכנסה אל הבית בסוף חודש מאי, לפני החופש הגדול, אך נשארה בו עד לאחר החגים כי לא היו מקומות זמינים לקלוט אותה, ציירה אותו לקראת עזיבתה.

 

ציור הקיר של אנה (צילום: ברי סלע)

ציור הקיר של אנה (צילום: ברי סלע)

 

 

אנה הגיעה לבית ברחוב חיים בכאוס לאחר שסבלה ממשפחה עוינת ואלימה. היא היתה בורחת כדי להסתובב ברחובות, חשופה לסמים ולאלכוהול. יום אחד היא הגיעה לנקודת שבירה, החליטה שמגיע לה יותר טוב וברחה מהבית לחברה שלה. המשטרה התערבה, אבל אנה לא רצתה לחזור הביתה, עד שעובדת סוציאלית התקשרה אליה והציעה לה לבוא לבית. תוך שעתיים היא הגיעה שבורה ועצבנית. בהתחלה היא לא הצליחה להתחבר לאף אחד, רצתה שיוותרו לה וירחמו עליה, וכשזה לא קרה, היא קיבלה אומץ להפסיק לרחם על עצמה. זה החזיר לה את הביטחון ואת הערך העצמי, והיא הרגישה שיש לה בשביל מה להתאמץ – אם היא תתקדם, יפרגנו לה, יראו לה שרואים את המאמצים שלה, שהיא לא מוותרת לעצמה. בבית מצאה אנה את השקט שלה. משם היא עברה לפנימייה, אבל הבית ברחוב חיים נשאר אצלה בלב עד היום. 

באירוע יתקיימו שתי הרצאות – העובדת הסוציאלית הדר יפה תרצה על המוח המתבגר ותיתן טיפים להורים לתקשורת נכונה עם ילדיהם המתבגרים; וד"ר קרן אור חן תרצה בנושא קבלת החלטות בדרך אל האושר. כמו כן, יתקיים יריד בגדים יד שנייה שהכנסותיו יועברו לרווחת בני הנוער החיים בבית. במהלך האירוע גם תתקיים הרמת כוסית חגיגית לשנה החדשה.

מנהלת הבית יעל רז: "אני גאה להוביל את הבית החשוב הזה, שפועל ממחויבות ומאחריות לדור הצעיר, ומזמינה את הציבור הרחב לאירוע החגיגי. אני מודה לכל מי שתורם לנו באופן קבוע ולמי שתורם לאירוע הזה. הדברים הכי קטנים שהתורמים נותנים יכולים להוות עולם ומלואו לנערים החיים בבית".

הכניסה לאירוע היא חופשית. להרצאות יש להירשם מראש.

 

 

תגובות

אין תגובות

אולי יעניין אותך גם

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר