כרמל הכהן ז"ל (צילום: גל הכהן)
כרמל הכהן ז"ל (צילום: גל הכהן)

נפטר כרמל הכהן, הילד היהודי הראשון שנולד על הכרמל

כרמל הכהן הלך לעולמו בגיל 96. אביו, שמואל הכהן ז"ל שעל שמו קרוי גן שמואל, היה מראשוני התושבים היהודים שעלו בשנת 1925 לכרמל. שנתיים אחר כך נולד בנו שזכה להיקרא כרמל. הכהן פעל רבות למען השכבות המוחלשות בעיר, אבל את חלומו - להפוך את מגדל המים בכיכר היינה לאטרקציה תיירותית - הוא לא זכה להגשים

פורסם בתאריך: 9.9.23 10:00

כרמל הכהן, הילד היהודי הראשון שנולד על הכרמל, נפטר אתמול (שישי) בשיבה טובה בגיל 96. הכהן הוא בנו של שמואל הכהן ז"ל, שעל שמו נקרא גן שמואל ברחוב היינריך היינה. 

שמואל הכהן היה מראשוני התושבים היהודים שעלו בשנת 1925 משכונת הדר אל הכרמל. הוא הצטרף לחמש המשפחות היהודיות שהתגוררו בראש ההר ביחד עם משפחות בריטיות, ערביות ומשפחות מקהילת הטמפלרים. בשנת 1927 נולד למשפחת הכהן בן – הילד היהודי הראשון שנולד על הכרמל – ואביו קרא לו כרמל.

כרמל הכהן היה קונסול הכבוד של הפיליפינים בישראל, נשיא מועדון רוטרי חיפה וקונסול כללי כבוד של המועדון בחיפה והצפון. במסגרת רוטרי הוא פעל רבות לטובת השכבות המוחלשות בעיר.

 

 

בשנת 2014 נחנכה בשנית הבריכה האקולוגית בגן שמואל. הרעיון שמאחורי הקמת בריכה אקולוגית היה ניסיון ליצור פינת טבע במרכזה של שכונת מגורים. כרמל הכהן הוזמן ביחד עם בנו שמואל (שנקרא על שם סבו) ובתו דפנה להשיק את צמחי המים המיוחדים כמו שושנות מים בצבעים שונים ואת מיני הדגים, ובהם גמבוזיות ודגי זהב, שהוכנסו אל הבריכה.

אגב, משפחת הכהן הונצחה בחיפה גם בכיכר ספר, ששמה המקורי הוא כיכר דוד. לא רבים יודעים שהכיכר הקרויה על שם דוד הכהן – ממנהיגי היישוב ולימים חבר הכנסת, מדינאי ודיפלומט – שהיה אחיו של שמואל ודודו של כרמל. אשתו של דוד הכהן היתה ברכה חבס – עיתונאית השטח הראשונה בתקופת היישוב היהודי בארץ ישראל – ואף היא הונצחה ברחוב שנקרא על שמה.

לכרמל הכהן היה חלום להפוך את מגדל המים בכיכר היינה לאטרקציה תיירותית שתספר את הסיפור של היישוב היהודי בכרמל. הוא הצליח לגייס תקציב, אבל הפרויקט נתקע לפני שהוא הצליח להגשים את החלום. 

הכהן התגורר כל חייו במרכז הכרמל אך ייקבר בחלקת קבר משפחתית בבנימינה.

מנכ"ל מוזיאוני חיפה יותם יקיר ספד לו: "משפחת הכהן מלווה את מוזיאון טיקוטין לאמנות יפנית במשך שנים רבות. כרמל הכהן ז"ל היה חבר בחבר הנאמנים של המוזיאון במשך עשרות שנים, וכעת מכהן עמנו בנו שמואל. מוזיאון טיקוטין הוא מוזיאון ייחודי ומרתק, בין השאר בזכות אנשים אכפתיים ואוהבי אמנות כמו כרמל הכהן. חבר הנאמנים של מוזיאון טיקוטין ומשפחת מוזיאוני חיפה מרכינים ראש עם לכתו ומשתתפים בצערה העמוק של המשפחה".

 

תגובות

2 תגובות
2 תגובות
  1. הכרמל משנה פניו

    האוכלוסיה הותיקה הייקית של הכרמל הולכת ונעלמת ונכנסת אוכלוסיה נובורישית של מתעשרי היי טק בלי תרבות ובלי שייכות למקום. ואפילו אוכלוסיה פלילית של מגזרי הפשיעה.
    חבל חבל.

  2. נורית בן יהושע (רמלר) חיפה

    על מנת להעמיד דברים על דיוקם ומבלי לפגוע בזכויותיו הרבות של כרמל הכהן זכרו לברכה, אבי (כרמל ז״ל) שנולד על הכרמל ב-17.5.1920, בשדרות הברושים, להוריו גדליה ושושנה רמלר שהגיעו לכרמל לאחר פירוק הקואופרציה במרחביה, הוא הילד היהודי הראשון שנולד בכרמל בהתיישבות היהודית החדשה.

אולי יעניין אותך גם

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר