מפקד פיקוד העורף אלוף רפי מילוא גוזר את הסרט (צילום: דובר צה"ל)
מפקד פיקוד העורף אלוף רפי מילוא גוזר את הסרט (צילום: דובר צה"ל)

חמישה ממ"קים נפתחו במעון בית שבתי לוי

במעון בית שבתי לוי ברחוב מונטיפיורי, אשר משמש מרכז חירום לאמהות ולילדים בגיל הרך, נחנכו חמישה מרחבים מוגנים קומתיים שיאפשרו להגדיל את מספר הנשים וילדיהן ששוהים בו. על הבנייה היו אחראים מחלקת מיגון בפיקוד העורף בשיתוף עם משרד הרווחה והביטחון החברתי ועם אגף ההנדסה והבינוי במשרד הביטחון

פורסם בתאריך: 13.9.23 10:19

בתחילת השבוע נחנכו במעון בית שבתי לוי ברחוב מונטיפיורי בהדר חמישה ממ"קים (מרחב מוגן קומתי) שעל בנייתם היו אחראים מחלקת מיגון בפיקוד העורף בשיתוף עם משרד הרווחה והביטחון החברתי ועם אגף ההנדסה והבינוי במשרד הביטחון.

את המעון, שנמצא בפיקוח ובמימון של משרד הרווחה והביטחון החברתי, מתפעלת עמותת בית שבתי לוי שמפעילה מרכז חירום לאמהות ולילדים בגיל הרך. הבית מורכב משלוש יחידות – יחידות חירום אינטרנית, יחידת חירום אקסטרנית ויחידת אמהות. העמותה הוקמה בשנות ה-40 של המאה ה-20 לשם הקמת מעון יום לילדי חיילי הבריגדה. שבתי לוי, ראש העיר היהודי הראשון של חיפה, הקצה את המגרש שעליו קיים הבית עד היום. 

בשנות ה-50, במענה לבקשת משרד הסעד, פתחה העמותה בית החלמה לתינוקות שהיה מיועד לתינוקות חולים מהמעברות. בהמשך ביקש המשרד לפתוח פנימייה לתינוקות ולילדים בגיל הרך, ובשלב מאוחר יותר החל לפעול בפנימייה צוות סוציאלי, ובעקבותיו צוות פסיכולוגי וצוות פרא-רפואי. צוותים אלה הביאו לשינוי גישות בתחום הטיפול בילדים והיחס אל משפחותיהם.

היחידה לשלום הילד הוקמה בשנת 1989 על ידי מכון חנה חושי להתפתחות הילד במרכז הרפואי בני ציון בשיתוף אגף הרווחה בעיריית חיפה, אך בשנת 2004 הועברה היחידה לניהול עמותת בית שבתי לוי. ליחידה מופנים ילדים אשר לגביהם קיים חשד כי הם חווים בביתם או מחוצה לו התעללות פיזית או נפשית, הזנחה קשה, פגיעה מינית, תהליכי גירושים מורכבים שבהם יש סיכון למצבם ובעיות התמכרות של ההורים.

היחידה הטיפולית לאמהות מיועדת לאמהות חד הוריות, בדרך כלל צעירות, שנפלטו ממשפחות מזניחות ופוגעות. עד ללידת תינוקן הראשון, ברוב המקרים השתייכו אמהות אלה לקבוצה המוגדרת כנערות במצוקה. הקווים המאפיינים את רוב הנערות הללו הם היעדר כישורי חיים וכישורי הורות. רוב האמהות בקבוצה זו אינן מסוגלות לגדל את ילדיהן ללא תמיכה נרחבת, וזאת בהיעדר תמיכה מבן זוגן וממשפחות המוצא. למרות רצונן לגדל את ילדיהן, ואפילו לתקן באימהותן את העוולות שחוו בילדותן, הן אינן מצליחות לגדל את ילדיהן עד כדי העמדתם בסיכון. על רקע מדיניותם של משרד הרווחה והשירות לילד ולנוער, אשר דוגלת בשימורו ובחיזוקו של התא המשפחתי, ובמסגרת האמנה לזכויות הילד, נפתחה אופציה טיפולית אחרת שנותנת לאמהות אלה הזדמנות להשתקם ולהתקיים כמשפחה.

 

 

בניית הממ"קים היתה מורכבת וקשה מכיוון שמיקומו הגיאוגרפי של המעון הוא במדרון הר ונמצא בזווית שנראתה בלתי אפשרית לבנייה נוספת. בזכות הממ"קים החדשים יוכל המעון להגדיל את מספר הנשים וילדיהן ששוהים בו.

מפקד פיקוד העורף אלוף רפי מילוא אמר בטקס חנוכת הממ"קים: "בית שבתי לוי הוא מקום שעושה טוב לאנשים, יש בו אנשים שעושים טוב, ונפלה בחלקנו הזכות להיות חלק מהטוב. המהות הזהה של פיקוד העורף ובית שבתי לוי – להציל חיים – מהווה קשר נוסף בינינו. אני שמח לראות את השילוב של כל הגורמים שלקחו חלק בפרויקט על מנת להוציאו אל הפועל ולאפשר קיומה של שגרה גם בחירום".

רוני בר לוי, מנהל אגף בכיר חירום וביטחון במשרד הרווחה והביטחון החברתי, אמר: "אנו במשרד הרווחה רואים חשיבות רבה בבניית מרחבים מוגנים במוסדות השונים הפועלים 24 שעות ביממה ואשר מהווים בית למקבלי השירות לחיזוק החוסן האישי והמוסדי בזמן חירום. בית שבתי לוי מעניק סיוע לילדים בסיכון ולבני משפחותיהם השוהים במקום במשך תקופה ממושכת, ולאור זאת החשיבות להעניק להם תחושת ביטחון מירבית. כיום נבנים עשרות מרחבים מוגנים בעלות של 100 מיליון שקל, ונמשיך לפעול למען חיזוק ביטחונם של אוכלוסיות הרווחה והמוסדות השונים בישראל".

תמיר טריף, בכיר באגף ההנדסה והבינוי במשרד הביטחון ומנהל הפרויקטים אמר בטקס: ״בחודשים האחרונים עבדנו בבית שבתאי לוי והשלמנו את מיגון המקום לטובת ביטחונם האישי של הילדים והנשים ששוהים בו, וכן הצוות המקצועי. במסגרת העבודות הייתה לנו הזכות לתרום מניסיוננו הרב ולהירתם לפרויקט כל כך מיוחד ומרגש".

 

 

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר