הסדק שנפער בין הקיר לקורה התומכת דירתו של ששון הלוי (צילום: ששון הלוי)
הסדק שנפער בין הקיר לקורה התומכת דירתו של ששון הלוי (צילום: ששון הלוי)

העירייה הסירה הערת אזהרה, הבניין ממשיך להתפורר

לפני כשנתיים שלח מינהל ההנדסה בעיריית חיפה הערת אזהרה לדיירי בניין רכבת ברחוב אסא בנוה דוד ודרש מהם לתקן את הליקויים. הם עשו כן, העירייה הסירה את ההערה, אך לפני כחודשיים הבחינו הדיירים בסדקים, בטיח נופל ובשקיעת הרצפה. כל פניותיהם לעירייה להכריז על הבניין כמסוכן לא נענו והם אובדי עצות. העירייה: "אין סכנה"

פורסם בתאריך: 18.9.23 12:27

לפני כשנתיים הבחינה דיירת שמתגוררת במבנה רכבת ברחוב המלך אסא 19-13 בשכונת נוה דוד בסדקים שמעטרים את קירות הבניין. היא הזעיקה את אנשי ההנדסה בעיריית חיפה, שהגיעו, הסתכלו, בחנו, צילמו ולקינוח הגישו לכל 32 הדיירים במבנה – אשר מתגוררים בארבע קומות בארבע כניסות שונות – מכתב עם הערת אזהרה כי המבנה מסוכן למגורים וכי עליהם לתקן רשימת ליקויים.

"הוטל עלינו לפנות לקבלן שיעשה שיפוץ, ובסיומו ייתן חוות דעת לעירייה כדי שהיא תסיר את הערת האזהרה", מספר ששון הלוי שמתגורר בקומה הרביעית ברחוב המלך אסא 15, "המשמעות של בניין עם הערת אזהרה היא קודם כל ירידת ערך הבית, וזה מין אמצעי לחץ להפעיל על הדיירים".

מה היו הליקויים?

"סדקים במבנה מבחוץ, טיח שנפל עד שהברזל בעמודים ובקורות נחשף. זה מה שקורה בדרך כלל בבתים ישנים בני 60 שנה, אבל עוד יותר בבית שנמצא במרחק של 100 מטר מהים. לקח זמן עד שהתארגנו – היה צריך לאסוף כסף מכל הדיירים, קבלנים ויזמים באו והלכו, וכל התהליך נמשך כשנה וחצי. בנובמבר 2022 אבי עליו השלום נפטר, ובמהלך השבעה התקשר אלי השכן מהקומה מתחתיי ואמר לי שכל הדירה שלו נוטפת מים, שהנזילה מגיעה מהדירה שלי ושהוא סגר אצלי את המים. אחרי השבעה הגעתי הביתה, והתברר שצינור מים התפוצץ ונוצר סדק בתוך הדירה, בחלק של תוספת הבנייה שזזה. זה היה מקור הבעיה, והכל בא על מקומו בשלום לאחר שאינסטלטור סידר לי מעקף כדי שלא להרים את כל הריצוף בדירה".

מה זאת אומרת תוספת הבנייה זזה?

"בצד שלנו של הבניין יש תוספת בנייה לאורך כל ארבע הקומות. בדירות ממול אין תוספות בנייה. תוספת הבנייה נעשתה לפני כ-40 שנה, וככה אני קניתי את הדירה, עם תוספת בנייה חוקית שנבנתה עם היתרי בנייה. הפיצוץ של צינור המים קרה במקביל לשיפוץ של הבניין שנמשך עד לחודש פברואר השנה. לחברה הקבלנית יש מהנדס מטעמה, והוא נתן חוות דעת לעירייה שהסירה את ההערה. במהלך ה-30 לאבי הגעתי למהנדס במחלקה למבנים מסוכנים בעירייה ואמרתי לו 'הכל טוב ויפה שאתה עושה את השיפוץ מחוץ לבניין, אבל בוא תראה מה קורה אצלי בדירה. אצלי בבית התפוצץ כל השיש של המטבח, זאת אומרת שכל החלק הזה של הבניין זז'. הבנתי שקרה משהו הרבה יותר חמור מסתם סדק חיצוני ונפילת טיח. הצלחתי לשכנע אותו ולהביא אותו אלי הביתה".

אתה מתכוון למנהל המחלקה למבנים מסוכנים אלכס חיזבאר?

"כן. הראיתי לו ששמתי נייר דבק על הסדק ברצפה כדי לקבל אינדיקציה בכמה זז הבניין. הוא ראה ואמר 'בסדר, תביא מהנדס שיראה'. עניתי לו שיכניס גם את זה להערת האזהרה כי ברגע שזה רשום בעירייה, הדיירים יקחו את זה לתשומת לבם. הוא סירב לעשות זאת, וקיבלתי את הרושם שהוא רק רוצה שהסיפור הזה יירד ממנו. בהמשך הוא הסיר את הערת האזהרה בלי להתייחס בכלל למה שקורה באמת למבנה. ראיתי שזה ככה, אבל לא יכולתי לעשות יותר מזה".

 

 

 

מה קרה לאחרונה?

"לפני כחודש וחצי-חודשיים הבחנתי שהטיח מתחיל להתפרק ושנופלות כל מיני אבנים בתוך הבית. אפילו שומעים באחד מהסרטונים את הרעש של האבנים שנופלות לתוך החלל, שזה הזוי. בזמן האחרון המצב החל להידרדר ולצבור תאוצה, אז בחודש אוגוסט הגעתי שוב לעירייה והודעתי להם שמצב הדירה בכי רע, נפערים סדקים ברוחב של כף יד. הם אמרו לי שאין מה לעשות, שאני צריך להביא מהנדס. אבל אתם המחלקה למבנים מסוכנים, בואו ותכריזו על הבניין כמסוכן. ביום שני לפני שבועיים הגעתי לשם שוב, ביום של קבלת קהל". 

המצב הזה קיים רק אצלך ככה או גם אצל השכנים?

"זה כך לאורך כל ארבע הקומות בכל ארבע הכניסות. בסוף השבוע הייתי למטה והראיתי לאחת השכנות את הסדקים בבניין. היא אמרה שהיא לא ידעה שזה חמור כל כך. לפני כחודש וחצי יצקו שביל בכניסה לבניין, ואפילו בו יש סדק. הייתי בדירה של אחת השכנות בקומה הראשונה, וגם אצלה התחיל סדק חבל על הזמן".

 

 

אצלך זה כבר לא סדק, אפשר להכניס אגרוף ברווח שנוצר.

"נכון, אצלה זה מילימטר, אצלי זה כבר ארבעה-חמישה סנטימטרים. ביום שני שעבר כשהגעתי לעירייה חיזבאר לא היה אלא מישהו אחר שעובד איתו. אמרתי לו שבאתי להודיע למחלקה על מבנה מסוכן, אבל הוא אמר לי שזה לא עובד ככה ושאני צריך לעשות את זה בדרך המקובלת. הייתי בהלם – מה, הוא לא הדרך המקובלת? אני מגיע פיזית כדי לדווח על תקלה, ומבקשים ממני לשלוח פנייה באינטרנט. למחרת הגשתי פנייה, ובאמת התקשר אלי מישהו שאמר שהוא יטפל בזה, אבל כנראה שהורידו אותו מהסיפור כי כשאני מתכתב איתו בווטסאפ, הוא עונה בכל פעם את אותה התשובה – 'אין חדש'. לפני ערב החג התקשרתי למישהו בשירותי הכבאות, אולי הם יתייחסו לעניין יותר ברצינות. התבקשתי להעביר פנייה והעברתי, גם שלחתי להם תמונות. אחרי כמה דקות התקשר אלי מישהו מהמשטרה ואמר שבגלל התלונה שלי הם הגיעו לבדוק את הדירה. עזבתי הכל וחזרתי לדירה, אבל עד שהגעתי כבר לא היה פה אף אחד. שלחתי הודעה לחיזבאר, והוא ענה שכבר בשנת 2021 אמר לנו מה לעשות. עניתי לו שזה היה בשנת 2022, שעשינו את כל מה שהוא ביקש ושההוכחה היא שהוא הסיר את הערת האזהרה במרץ השנה. מאז שהסירו את האזהרה התחילה הידרדרות קיצונית. הוא ענה לי 'שנה טובה' וניתק מגע. כל מה שמעניין אותו זה רק קוסמטיקה, שייראה יפה בחוץ, אבל האמת מסתתרת בפנים. גם במהלך השיפוץ ביקשתי ממנו כל הזמן לבוא ולראות מה קורה בתוך הדירות, אבל הוא לא התקרב לפה. הרי עשינו את כל מה שהוא ביקש, הוא חתם על זה, ועכשיו ברור למה הוא לא בא ומתחמק".

למה?

"כי זו ירייה ברגל בשבילו. הוא צריך עכשיו לתת דין וחשבון איך הוא ביטל את הערת האזהרה כשהבניין במצב כזה. אני לא לוקח סיכונים, עולים לי בראש כל מיני מבנים שפינו מעכשיו לעכשיו, ואנשים יצאו משם עם מעט מאוד חפצים. אני נערך לגרוע מכל, ואפילו הבאתי לפה קונטיינר שיהיה מוכן אם אצטרך לפנות את הבית. קחי דוגמה לאיך המצב פה מחמיר מיום ליום – בשבת שלפני החג יצאתי לבית הכנסת, וכשחזרתי ניסיתי לפתוח את הדלת של המקרר ולא הצלחתי. המקרר נמצא בתוך נישה, ורק כשמשכתי אותו החוצה מהנישה ראיתי מה קרה – הבלטות שקעו, ונוצרה מדרגה עקומה של כמה סנטימטרים. אז עכשיו יש לא רק סדקים ורווחים, אלא שיפוע בתוך הבית".

ממש אסור להתעטש בבית. זו סכנת נפשות.

"אני מסתכל על ארונות המטבח, על המרווחים של הדלתות, והכל התעוות. פתאום יש לי חללים מתחת לארון. בקיצור, אוי ואבוי לי. שלחתי לפני החג תלונה קצרה לפניות הציבור, שלחתי הודעה לראש העיר עינת קליש רותם, שלחתי לכל מי שרק אפשר. הם אדישים, וחיזבאר הזה עונה לי 'שנה טובה'. זה פשוט נורא".

מעיריית חיפה נמסר: "המבנה נבדק מספר פעמים על ידי מהנדס מבנים מסוכנים של העירייה. מדובר על תפר הנדסי בין שני מבנים (מבנה מקורי ותוספת בנייה). על פי בדיקת מהנדס המבנים לא קיימת סכנה ליציבות המבנים, ואולם בכל מקרה של ספק, בעלי הנכס מוזמנים לפנות למהנדס פרטי מטעמם ולבקש את בדיקתו לצורך קבלת חוות דעת נוספת. אשר למהנדס המוזכר בכתבה, הרי שהוא פרש מתפקידו זה מכבר (ואינו מתחמק), והבדיקות הנוספות בוצעו על ידי מחליפו בתפקיד".

אגב, באתר האינטרנט של עיריית חיפה עדיין מופיע שמו של חיזבאר כמנהל המחלקה למבנים מסוכנים.

 

סדקים בקירות וברצפה וטיח נופל (צילום: ששון הלוי)

סדקים בקירות וברצפה וטיח נופל (צילום: ששון הלוי)

 

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

5 תגובות
  1. אביב

    העדפתי לקנות דירה בבנין מזמן המנדט בשכונה שהיום כבר לא נחשבת, הבאתי מהנדס אזרחי, הבית יחזיק עוד המון שנים.

    האדריכל והמהנדס אז היו ייקים, לכן באמת בדקו שבונים היטב ולא עושים קיצורי דרך.

    אני מעדיף דירה מזמן המנדט ולא דירה משנות השבעים, אפילו משנות השמונים.

  2. הבעיה: הזנחה מכוונת של דיירים את הבניינים בישראל

    מה הקשר לעירייה הרי הם לא מתקנים כי הם רוצים פינוי בינוי
    אז שישכרו דירה אחרת עד שיהיה פינוי בינוי
    זה לא התפקיד של העירייה להיות הגננת של דיירי בניין משותף שמזניחים במכוון שנים את רכושם

  3. פפו משה

    למה ממתינים לעירייה. רק אתם תשלמו על התיקון . תזמינו מישהו מחר בבוקר שייתקן. מה קוראים לכם אסיה?

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר