בית הכנסת "שערי צדק הגליל" לאחר השיפוץ (צילום: ראובן כהן, דוברות עיריית חיפה)
בית הכנסת "שערי צדק הגליל" לאחר השיפוץ (צילום: ראובן כהן, דוברות עיריית חיפה)

בזכותה: האשה ששיקמה בית כנסת עתיק בהדר

בית הכנסת "שערי צדק הגליל" המשופץ ברחוב חסן שוקרי 18 ייחנך היום, ובכך יינתן האות לאשה אחת, גלית דור שמה, לנפח את החזה בגאווה. דור, ראש לשכתו של מנכ"ל עיריית חיפה, לקחה על עצמה לשקם את בית הכנסת שעמד מוזנח במשך שנים רבות, וכעת היא משחררת אנחת רווחה: "כולם נתנו מהלב לטובת בית הכנסת"

פורסם בתאריך: 19.9.23 08:30

הבוקר (שלישי), לעיניהם של כ-60 אורחים נרגשים, ייחנך בית הכנסת "שערי צדק הגליל" המשופץ ברחוב חסן שוקרי 18. את המזוזה יקבעו הרבנים הראשיים, ובכך יינתן האות לאשה אחת, גלית דור שמה, להוציא אנחת רווחה ולנפח את החזה בגאווה. 

דור היא ראש לשכתו של מנכ"ל העירייה, והיא לקחה על עצמה פרויקט חיים – לשקם את בית הכנסת הוותיק שעמד מוזנח במשך שנים רבות לא היה ראוי לשמש בית תפילה. בית הכנסת משמש באופן יומיומי את תושבי האזור ואת עובדי עיריית חיפה, שהם אלו שפנו אל דור בבקשה לעזרה. 

"הגיעו אלי חלק מהמתפללים וביקשו שאעזור להם כי המקום לא ראוי להתפלל בו", היא מספרת, "בכלל לא ידעתי שיש פה בית כנסת. ירדתי מהמשרד כדי לראות במה מדובר, והלב נחמץ". 

מה ראית?

"בית כנסת שלא נגעו בו המון שנים. אני חושבת שבמשך יותר מ-50 שנה הוא לא עבר שום שיפוץ ועמד בעליבותו. היה ממש עצוב לראות את זה, עצוב היה להיכנס למקום שמשמש את בית האל כשכל הקירות היו עם טחב, הריהוט היה ישן מאוד וגויס בזמנו מאיזה בית ספר, השולחנות היו הרוסים ושבורים, הספסלים התנדנדו בגלל הריצוף ששקע, והביוב פרץ אל תוך המבנה, הציף אותו, והריח היה נוראי. במילה אחת – ביזיון. אמרתי שלא ייתכן שאנחנו משקמים כבישים ומדרכות, ודבר כזה, שהוא הכי בסיסי לעם היהודי ולעובדי העירייה, לא נשקם? אז הרמתי את זה בכל הכוח ואני גאה, פשוט גאה. יש לי צמרמורות רק מהמחשבה של המעמד המכובד שבו הרב שי פרי ורבי דוד אבו חצירה יקבעו הבוקר את המזוזות. בשעה טובה, בשבח והודיה לשם יתברך, באמת שהחיינו וקיימנו והגענו לזמן הזה". 

ספרי על השיפוץ עצמו.

"מינימום כסף ומקסימום עבודה. עובדי העירייה נתנו כתף וגם עזרו בגיוס המונים מדהים. הכל נעשה בזכות רצון טוב שלהם, והיה מדהים לראות איך כולם התגייסו, עבדו לילות כימים ולא חסכו גם בתרומות פרטיות. ראש מערכת החינוך למשל תרמה המון מכספה האישי לעילוי נשמת אביה. אנשי מקצוע התעקשו לתרום, אם זה עובד בווילונות שממש התעקש לתפור וילונות חדשים לבית הכנסת או אנשי מיזוג אוויר שהתעקשו לבצע את העבודה כתרומה. כולם נתנו מהלב לטובת בית הכנסת".

 

בית הכנסת שערי צדק הגליל לפני השיפוץ (צילום: דוברות עיריית חיפה)

בית הכנסת "שערי צדק הגליל" לפני השיפוץ (צילום: דוברות עיריית חיפה)

 

 

אז מי שיגיע היום יופתע?

"ברור. קודם כל, מי שעבר בחוץ לא ידע שיש פה בית כנסת. לא ניתן לזהות מבחוץ שזהו בית תפילה. בחזית שלו תמיד חנתה מכונית כאילו זו חנייה פרטית, החלונות היו שבורים, והחלפנו את כולם, כולל סורגים ורשתות. הקירות היו עם טחב ועובש, ועכשיו הכל נקי ויפה. לא היתה עזרת נשים ראויה, אז הקמנו עזרת נשים עם וילון מפריד, עם מקומות ישיבה ועם ריהוט חדש. והיום מגיעות להתפלל בו בנות מלשכת הגיוס. את כל הכניסה בחזית בנינו מחדש עם מדרגות ועם מעקות שלא היו לפני כן. גידרנו את בית הכנסת בחזית, שתלנו דשא ושמנו שלט חדש, הכל מא' עד ת'. לפני כן אי אפשר היה לזהות שזה בית כנסת, והיום הוא כל כך מושך עין, כל כך ראוי למעמד, אי אפשר לפספס אותו כשעוברים שם".

מה תוכלי לספר על ההיסטוריה של המקום?

"את בית הכנסת ייסד הרב ברוך מרקוס, שהיה הרב הראשי הראשון של חיפה בעידן המודרני עד שנפטר בגיל 91 בשנת 1961. הוא נולד בליטא, שם הוא גם הוסמך לרבנות. לאחר שהתחתן הוא עלה לארץ ישראל, ובשנת 1906 התמנה לרב האשכנזי של חיפה. הרב מרקוס כיהן כיושב הראש הראשון של בית הדין הרבני בעיר. הוא היה ממייסדי ועד הישיבות בארץ ישראל, סייע לישיבת 'תפארת ישראל' בחיפה שהצטרפה למסגרת ועד הישיבות, וגם שימש בה רב ובוחן. הרב מרקוס היה גם חבר מועצת הרבנות הראשית לארץ ישראל, ובשנותיו האחרונות הוא נבחר לנשיא הכבוד של תנועת המזרחי בחיפה. הוא נקבר בבית הקברות היהודי כפר סמיר, ושנתיים לאחר מותו נקרא על שמו רחוב בוואדי סאליב. בית הכנסת נמצא בפינת הרחובות חסן שוקרי ושפירא, קרוב לרחוב הרב מרכוס. אגב, הנכד שלו שמע שבית הכנסת של סבו שוקם, וגם הוא יגיע הבוקר עם אשתו. הגענו גם לנכדים שמתגוררים בארצות הברית, והם התרגשו לשמוע הבשורה. יש לו שם נכדה בת 95".

 

חזית בית הכנסת לפני השיפוץ (צילום: דוברות עיריית חיפה)

חזית בית הכנסת "שערי צדק הגליל" לפני השיפוץ (צילום: דוברות עיריית חיפה)

 

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר