אבו נפחא (צילום: ד״ר שבי רוטמן)
אבו נפחא (צילום: ד״ר שבי רוטמן)

זהירות: האבו נפחא הגיע לחיפה

במהלך סוף השבוע עלו לפייסבוק דיווחים על נפוחיתיים (דגי אבו נפחא) בחופי הרחצה של חיפה. ד"ר ניר שטרן, חוקר דגים במכון לחקר ימים ואגמים: "זהו דג רעיל מאוד למאכל. נגיעה בו לא גורמת לדבר, אבל אכילתו אסורה בהחלט. לא סביר שמישהו ייקח את הדג הזה מהחוף ויטגן אותו, למרות שבעבר זה קרה בקריות"

פורסם בתאריך: 1.10.23 13:27

דיווחים על דגי אבו נפחא בחופי הרחצה של חיפה עלו במהלך סוף השבוע לפייסבוק. חשוב לציין כי זהו דג רעיל מאוד שאכילתו אסורה לחלוטין.

נַּפּוּחִיתִיִּים (השם המדעי הוא Tetraodontidae) הם משפחה של דגים מקריני סנפיר המשתייכים לסדרת הנפוחיתאים. דגים אלו נפוצים בעיקר באזורים הטרופיים, ובישראל הם נפוצים בעיקר במפרץ אילת אך גם בים התיכון. מיני המשפחה מכונים בסלנג "אבו נפחא" – שם שמקורו בערבית.

לנפוחיתיים ארבע שיניים, וזהו מקור שמם המדעי (מיוונית: tetras – ארבע; odontos – שיניים), שמשמשות אותם לפיצוח רכיכות וחסרי חוליות אחרים. אחד מהמאפיינים הבולטים של הדגים ממשפחה זו – וזהו גם מקור שמה בעברית – היא היכולת להתנפח לגודל כפול ויותר בעת סכנה. מאפיין אחר, שאף הוא מגן עליהם מפני טורפים, הוא עורם הקוצני.

 

 

בחלק מהמינים קיים רעלן עצבי קטלני שנקרא טטרודוטוקסין, והוא מצוי בעורם ובחלק מאיבריהם הפנימיים. מיני דגים מהמשפחה, בעיקר מהסוג טאקיפוגו (המכונים פוגו), נחשבים למעדן ביפן ובמזרח אסיה למרות הסיכון באכילתם, מכיוון שהם מטופלים על ידי מומחים תחת רגולציה קפדנית. בחופי מפרץ אילת אנשים מודעים לרעל ודגים את בני משפחה זו רק לעתים נדירות, אך בים התיכון ניצוד לפעמים דג מסוג לגינון נודד (Lagocephalus) שבגלל חוסר מודעות יש חשיפה להרעלה כתוצאה מאכילתו.

ד"ר ניר שטרן, חוקר דגים במכון לחקר ימים ואגמים: "השם העברי התקין של אבו נפחא הוא לגינון מוארך. זהו דג רעיל מאוד למאכל, והסיבה לכך שמוצאים אותו על החוף היא שדייגים מכירים את הדג, תופסים אותו בחכות או ברשתות ומשליכים אותו בחזרה לים, עד שהוא נשטף אל החוף. לא סביר שמישהו ייקח את הדג הזה מהחוף ויטגן אותו, למרות שבעבר זה קרה בקריות".

מעבר לכך שהוא מתנפח, אלו עוד סימנים יש לזהות אותו בוודאות?

"הלגינון הוא דג שניתן לזיהוי בקלות כי צורתו הייחודית מסגירה אותו. יש עליו נקודות, ופיו מזכיר מקור של ציפור. נגיעה בו לא גורמת לדבר, אבל אכילתו אסורה בהחלט".

 

אבו נפחא (צילום: ftlaudgirl/depositphotos.com)

אבו נפחא (צילום: ftlaudgirl/depositphotos.com)

 

אולי יעניין אותך גם

תגובות

תגובה אחת

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר